Osobně jsem si s FSR a DLSS teď v poslední době dost hrál. A musím říci, že na rozdíl od NVIDIA DLSS, které je i v nejlepších případech poznat, jelikož některé dynamické prvky v některých scénách neumí upscalovat, FSR je mnohem méně poznat, protože funguje s celou scénou jako takovou, a se vším co GPU vykresluje až když je scéna hotová. Takže tam žádné rušivé elementy a prvky prakticky nejsou. Alespoň tedy v Ultra Quality nastavení. V nižších nastaveních kvality už si ale všimnete prostě „mázlého“ obrazu, které je viditelně doostřován. Tedy pokud víte, na co koukat a pokud na to koukáte ze standardní vzdálenosti uživatele PC a běžného monitoru (tedy 70 – 100 cm).
Zkoušeli jsme v redakci i tzv. slepý test. A zatímco DLSS poznáte i v nejvyšší kvalitě, právě kvůli určitým specifickým detailům, FSR v nejvyšší kvalitě od nativního rozlišení u většiny her poznat není (u některých ano, implementace tam není tak dobrá). Samozřejmě nižší kvality nastavení jak FSR tak DLSS, jsou „bezpečně“ poznat. Protože používají jako základ ještě nižší rozlišení. Ještě ty střední nastavení „quality“ jsou ale podle mě v praxi zajímavé. (FSR Quality používá 2560x1440 pro výsledné 4K, DLSS pak ve verzi Balanced používá 2227x1253 pro 4K). Ale tahle nastavení jsou zajímavá jen pro ty, kteří sedí od monitoru/TV dál, než těch obvyklých 70-100 cm. Protože ze vzdálenosti 2-3 metry, většina lidí s běžným zrakem už ten rozdíl nepozná – nevidí totiž dostatečně ostře :). Pokud máte výborný zrak či brýle jaké máte mít, tak to poznáte jen v některých statičtějších scénách apod., ale ani tak to není problém.
Aktuálně doděláváme testy jednoho zajímavého 42“ 4K 120FPS „monitoru“, takže podobné testování FSR/DLSS bylo ideální. A mohu z praxe říci, že z běžné vzdálenosti několika metrů, v jaké před tím budou sedět hráči s konzolemi či HPC, prostě není poznat rozdíl mezi nativním 4K a FSR Ultra Quality či Quality. Zato že máte až téměř 2x více FPS proti nativnímu 4K, tedy můžete hrát ve 4K se 120FPS nejen s ultra high end grafikou, to je sakra znát. Speciálně u Xbox a PlayStation to bude opravdu zásadní přínos. Zejména s ohledem na dosavadní kvalitu upscaling technologií používaných u starších generací konzolí.
Možná víte, že staré konzole na tom byly s kvalitou obrazu opravdu mizerně. Kromě toho, že hry běhaly ve velmi nízkém rozlišení, byla ořezaná i řada detailů proti PC a do toho byl pouštěn upscaling. Tvůrci her pak vymýšlely, jak ty nedokonalosti schovat. Výsledkem tak byly technologie rozmazání pohybu (které na PC prakticky všichni v menu her vždy vypínáme). Díky AMD FSR ale nejsou tyhle rozmazávací technologie už nutné. Ani výrazné snižování detailů her apod. A pokud AMD s dalšími vývojáři říkají, že dokáží ty algoritmy ještě vylepšit, jsem skutečně nadšen.
Tím spíše, že to prostě na rozdíl od DLSS není omezeno jen pro určité konkrétní modely grafik, určité značky a nesnaží se za každou cenu využívat AI a dávat tak architektuře smysl a prodávat to jako výhodu. Speciálně když zjevně ani nejsou třeba. Přiznávám se na rovinu, že jsem nečekal, že by AMD s FSR bylo až tak dobré hned na první pokus. A nejsem sám. Podle mě za naše snížená očekávání může hlavně NVIDIA, která uvedení DLSS prostě nezvládla. Při jeho uvedení jednoznačně a prokazatelně lhala. V praxi bylo otřesné, šílené rozmazané a nepoužitelné, takže mnoho lidí od těchto technologií spíše odradila. Opět důkaz, jak důležitý je první dojem a nelhat přitom. Takže kritika že AMD představuje FSR až nyní, 2 roky pod DLSS, které minimálně 1,5 roku bylo prakticky nepoužitelné a v mnohem menším počtu her, než je FSR už při startu, je podle mě hloupá. Protože pokud prostě tak dlouho trvalo to udělat správně, stálo to za to „zpoždění“. DLSS byl od začátku jen a pouze marketing a snaha NVIDIA omluvit tím přepálené ceny RTX 2000 grafik. Ostatně i DLSS teprve nyní v posledních verzích funguje trochu tak, jak to NV slibovala na začátku, ale prostě jen pro těch pár modelů, a tedy jen pro omezenou skupinu uživatelů. AMD to prostě dokázalo udělat na první dojem dobře a téměř pro všechny.
Pro mě je a bylo vždy nativní rozlišení jasná volba. NVIDIA se svým DLSS na mě prostě dojem neudělala ani ve stávající verzi 2.0/2.1. Prostě je poznat, že to nativní rozlišení není – NV totiž používá nižší rozlišení pro upscaling na 4K, a má problémy s některými dynamickými prvky u některých scén, které AI prostě nezvládá. AMD s FSR ale u několika z těch her, které jsem zatím mohl vyzkoušet, funguje mnohem lépe i když výkonový přínos je o něco menší než u DLSS. Zejména proto, že AMD to upscaluje z vyššího rozlišení než NV. V praxi prostě rozdíl mezi nativním 4K a FSR 4K Ultra je těžké poznat i na normálním PC monitoru z normální vzdálenosti. Takže přiznávám, že jsem se mýlil a měním názor. Pokud bude FSR takhle dobré a lepší i v dalších hrách, téměř určitě budu FSR zapínat ( ale jen v „Ultra Quality“ nastavení), protože hraní ve 120FPS na 4K s Freesync je prostě lepší :). A vzhledem k tomu, že sami tvůrci se budou v implementaci zlepšovat, sama technologie se vyvíjí a k jejímu vývoji budou přispívat všichni, protože je to standard, očekávám rychlé zlepšování a rychlé rozšiřování FSR co by standardu do stávajících her. Nově vycházející hry to podle mě budou mít brzy v základu téměř vždy, pokud tedy budou vývojáři myslet nějakou optimalizaci vážně.
AMD FidelityFX Super Resolution na rozdíl od NVIDIA DLSS nemá fakticky žádné nevýhody. Prostě funguje! A fungovat bude na většině dnes používaných grafických karet, včetně těch konzolových. Na závěr upozorňuji, že jak FSR, tak DLSS fungují a jsou určeny primárně pro hraní ve 4K, kde mají zdaleka nejlepší výsledky a není to náhoda. Omezené přínosy mají i pro rozlišení 2560x1440, ale tam už výsledky nejsou tak dobré, protože prostě výchozí rozlišení pro upscaling na výsledný 1440p, je nízké. Téměř nepoužitelné jsou obě technologie pro 1080p, kde kvalita obrazu a výkonový přínos jsou nic moc. Nicméně je to tak v pořádku. Obě technologie jsou prostě zajímavé a zásadní pro 4K případně nastupující 8K. Protože 4k je dávno běžně dostupný mainstream v nabídce TV i monitorů, ovšem výkon běžných grafik pro hraní v 60FPS nebo dokonce 120FPS ve 4K, zdaleka ne vždy dostačuje.
Takže podle mě NVIDIA se svým DLSS došla tak daleko, jak je to možné, další vývoj natož implementace do her nemá smysl, protože FSR nabízí ve výsledku prakticky to samé, ale funguje to všude, včetně RTX grafik NVIDIA. Je to jednodušší pro implementaci a těžit z vývoje této otevřené technologie budou všichni (tedy kromě marketingu NVIDIA). AMD věnovalo FSR hodně práce a jsem rád, že s vydáním počkalo až bude skutečně hotové a funkční. A to je už v první verzi. Podpora ze strany her se bude velice rychle zlepšovat, protože je to výkon/optimalizace prakticky zdarma. A další verze FSR s dalšími vylepšeními budou následovat a je zásadní, že za vývojem nebude stát samo AMD a není to věc určená jen pro určité GPU určitého typu a značky. I když nepochybuji o tom, že v budoucnu může vzniknout verze FSR s HW akcelerací určitých věcí přes nějaké speciální jednotky, která samozřejmě u starších GPU podporovaná nebude.
Nicméně pokud to bude FSR, zůstane to otevřeným standardem pro všechny. Takhle mají podobné technologie vznikat a vypadat. Takhle poznáte přínosnou technologii od té marketingové určené hlavně vydělávat peníze a záměrně uzavírat zákazníky do pasti …
To je vse hezke, ale AMD se zase vykaslalo na majitele sve doby drahe VEGA FRONTIER EDITION. Nejdriv to prezentuji jako kartu pro vyvojare a freelancery a pak na majitele tehle edice zvysoka kaslou. Ovladace pro VEGA 64 na FE nefunguji- odmitnou se instalovat. A neni to poprve. S timhle mne AMD stve, vyda poloprofi kartu a pak na ni prdi.
to musíš za Kodurim, to byl jeho nápad .... ne vážně, obávám se že AMD už neřeší podporu pro vše, co není RDNA/CDNA stávajícího teamu.... POLARIS a VEGA dožijí v tom co už mají ....
Drivery nejdou nainstalovat, ani když staré odinstalujete pomocí DDU? Odkaz
V nastavení DDU zatrhnout - "povolit dialog nouzového režimu", zavřít, znovu spustit a vybrat nouzový režim.
Ne nejdou. DDU bylo prvni. Pouzivam je rutinne. Drivery neskonci chybou. Ale hlaskou pri overovani HW, ze nejsou pro GK urceny. Takze nejde o chybu ale vlastnost. K prispevku vyse... rodina VEGA je ovladaci podporovana. VEGY jsou i v APU. Takze hezky nazor, ale kdyby byl relevantni tak si nepodporuji polovinu produkce.
To mi neříkej, že není návod jak upravit ini soubor toho ovladače a ID té karty přidat mezi standardní Vega 64. I kdyby to mělo být za cenu toho, že to vypne nějaké ty profi funkce, tak by mě dost překvapilo, kdyby to nešlo nějak obejít.
Kritizuji, ze AMD nepodporuje FSR na VEGA FE. Mozna ovladace upravit jde to, nejednou jsem upravoval ovladace ruznych vyrobcu. Ale podstane je, ze AMD ovladace pro VEGA FE nevydalo. To je objektivni fakt. A ja nemam cas ani chut laborovat a testovat drivery s nejasnym vysledkem.
Priste si podobnou edici od AMD nekoupim.
AMD FidelityFX Super Resolution (FSR či FFSR) už je reálně nabízeno díky nově zveřejněným ovladačům Radeon Adrenalin 2020 21.6.1. Zájemci s podporovaným hardwarem si tak mohou vyzkoušet, co tato funkce nabízí.
Ovšemže technologii musí podporovat ovladače.
I Nvidia k tomu musí mít drivery ready. Skoro si myslím, že je to pokus o flame z Vaší strany. Na internetu je k tomu informací dost.
https://www.svethardware.cz/amd-vypustilo-nove-ovladace-s-podporou-fidelityfx-super-resolution/55306
Plus poznámky k vydání driverů se dají dohledat, pokud se zachce.
Omlouvám se, to určitě není pokus o flame.
Nic jsem si ohledně toho nikde nečetl. Vycházím jen z té AMD prezentace, kde se mluví jen o tom, že je potřeba implementace že strany herních vývojářů.
Ale upřímně bych skoro ani nebyl ochoten věřit, že funkčnost na NV kartách je podmíněna ovladači, které NV upraví, aby přidala podporu pro konkurenční technologii.
Jakou by měla NV motivaci něco takového udělat? :-O Obzvlášť když má vlastní technologii, kterou úmyslně udělala tak, aby neprodlužovala život starším kartám.
OK, beru. Ale to by znamenalo, že si majitelé NV počkají nejméně ještě dva roky a pak už budou NV grafiky, které neumí DLSS, nejspíš tak staré, že už to pro ně nebude mít smysl...
A zkoušeli jste ty ovladače Radeon Pro Software for Enterprise? Odkaz v release notes mají napsanou podporu pro AMD Radeon Vega Frontier Edition. A místo DDU bych spíše zkusi AMD Cleanup Utility. Mě ty ovladače v Blender 3D s RX 5700 XT fungují, narozdíl on těch standardních, které mi dříve nefungovaly v Blenderu vůbec. Nevím jaký stav je teď, už deleji používám právě ty Pro ovladače.
Ty nepodporuji FSR. Tema clanku i predmet diskuse je o ovladacich pro FSR, ktere AMD vydalo obecne pro VEGY, ale ne pro VEGU FE. Kartu vydanou pro herni vzvojare
Musím říct, že mě AMD nasralo a to tím že končí podporu u pět let starých grafik, konkrétně mám R9 390 512-bit GCN 2.0 (DX12.0) vydaná v 06/2015 a stále má výkon mezi RX 570-580, tudíž velmi slušný. Nvidia drží do prázdnin podporu ještě u řady Kepler (2011) a Maxwell (2013) má podporu stále bez omezení. AMD zařízne 5 let staré (mladé) karty, které mají stejnou architekturu jako Polaris (GCN 4.0) k ukončení podpory není důvod a to ještě za této krizové situace s dostupností grafik. AMD naráz a bez oznámení zařízne GCN 1.0, GCN 2.0, GCN 3.0. Podporu DX 12.0 karet (GCN 2.0, GCN 3.0) měli nechat zachovánu od AMD je to velká prasárna a pokud budou zařezávat 5 let staré karty, budu hodně přemýšlet, jestli nepřejdu ke konkurenci.
Měl jsem s AMD podobnou zkušenost s jejich ovladačema a softwarem pro vývojáře, kdy oznámili ukončení podpory pro mojí RX580 a zároveň už se skoro rok od vydání furt čekalo na přidání podpory pro generaci RX 5000. To mě přimělo vyzkoušet železo od Nvidie a ta podpora, dokumentace a celková dotaženost bylo prostě příjemně někde jinde než u AMD.
Kaslou obcas oba. Jednou Nvidia omezi zpetne funkce driveru na Quadru, kdyz se ji to hodi do politiky a jindy zase AMD. Viz me prispevky vyse. Nedelejte si iluze.
jj, DX12 umi WDDM2.0 tudiz no problem pro W11 a oni to ted zariznou, takze vsechny lowend zobrazovadla, a ze jich je na GCN, nepojedou pod W11? Jestli to chapu dobre, je to dost zle rozhodnuti
přeháníte, někteří se tváří jako že ty karty přestanou fungovat .... všechno na nich poběží jako dosud, AMD určitě udělá ovladače pro W11 pokud to bude třeba, ale prostě žádné "novinky" a vylepšení už nedostanou, což je pochopitelné. NV také nepřidává vylepšení a novinky pro 5let staré karty ...
zaříznutí podpory neznamená prostě vůbec nic, speciálně ne pro takhle staré grafiky, které jsou pomalu na hraně použitelnosti .... a je správně že AMD se soustředí na RDNA architekturu, která velmi brzy bude všude, nejen v PC ...
To asi zase bude chtít nějakej masovej protest, jako když chtěli zaříznout B450/X470...
Naprosto souhlasím, že zařezávat podporu karet, které mají podporu moderních technologií (DirectX 12, WDDM 2.0) a výkon jako karty, které se ještě nedávno prodávali jako mainstream (GTX 1060/RX 580), je fakt podpásovka.
Já rozumím tomu, že je potřeba hlídat náklady a neinvestovat do zbytečností, ale zrovna teď když AMD má snad nejbohatší období své historie, tak to nevypadá dobře.
Zaříznout R9 290/390 bude dávat smysl spolu s Polaris grafikami. Mají v podstatě stejný výkon i podporu technologií a je jich v aktivním užívání mezi hráči pořád mraky, protože na 1080p mají pořád výkonu dost i ve spoustě nových a dobře optimalizovaných her...
zaříznout podporu neznamená, že přestanou fungovat .... to že pro ně přestanou vycházet běžně další ovladače nehraje žádnou roli v jejich použitelnosti ....
Co furt všichni plaší s těma ovladačema? Já mám ve správě jednoho "stoletého" kompa ještě s HD6670 což je grafika z 2010 (? možná dřív) a funguje na aktuálních W10 (21H1) s posledníma ovladačema, které pro ni AMD vydalo.
Takže klid...
Dík za zprávu. Je dobré vědět, že není třeba tak plašit;-)
Ještě tu mám svůj starý PC s i5 3570k a R9 290X a doufal jsem, že s těmi 16GB RAM doslouží jako PC pro děcka, co v 1080p utáhne co budou potřebovat, včetně nového OS a her.
Určitě 290 pojede, zvlášť když je to dx12 grafika. HD 4850 mi také jela na W7 a ovladače bez updatu nevykazovaly žádný problém. Možná pokud by vyšlo nové dx13, to ale nehrozí.
U té 4850 bylo zajímavé, že na ni fungovaly hry dokud byla podpora v direktech. Třeba po 5 letech vyšla hra s podporou dx10 a ovladače, které nedoznaly za tu doby žádných změn tu hru bezproblému přelouskaly. Bez artefaktů a s plynulými fps.
Ani by mě to nepřekvapilo. GCN architekturu mají určitě dobře protestovanou, když oficiálně podporují RX 5XX karty a R9 390(290) jsou na tom jak funkčně tak výkonem velmi podobně.
očekávám, že k tomu asi dojde, ale bude to výjímečné ,nehraje to roli ... z hlediska vývojářů her a využití času a zdrojů nedává žádný smysl implementovat tam obojí .....
jenže to nemá smysl. Když tam bude vývojář dělat FSR pojede to na všech kartách i RTX 2000/3000, když tam bude dělat DLSS, pojede to jen na nich. Tak proč pro ně dělat něco 2x a obětovat tomu nemálo času a peněz?
Vzhľadom na to, že asi oba budú podporovať veľké enginy, tak vývojári s tým veľa prace nebudú mat. Väčšina pc hráčov ma nvidia karty, čiže zmysel to ma aj z tohoto pohladu.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!