Vývojáři her jsou nadšeni z AMD FSR – jednoduchá implementace vysoký přínos výkonu! Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Saturday, 26 June 2021
Přejít na obsah
Vývojáři her jsou nadšeni z AMD FSR – jednoduchá implementace vysoký přínos výkonu!
Osobní poznatky a dojmy z FSR a DLSS
alt

 

 

 

 

  • Vývojáři her jsou nadšeni z AMD FSR

                                – jednoduchá implementace vysoký přínos výkonu!

NVIDIA DLSS už nemá (dobrý) důvod dál existovat. AMD FSR běhá na všem s méně práce.

Pokud si mají vývojáři vybrat mezi implementací AMD FSR a NVIDIA DLSS, tak pokud jim NV přímo nezaplatí, tak ve hrách DLSS prostě nebude. Zato tam bude brzy všude AMD FidelityFX Super Resolution (FSR). Vývojáři jsou doslova nadšeni z toho, co AMD touhle technologií nabízí, a hlavně co přináší pro hráče her.

Stále více lidí z oboru přiznává, že byla z počátku skeptická. Zejména nevěřili, že AMD dokáže nabídnout prakticky stejnou funkčnost svého FSR, jako nabízí NVIDIA s DLSS 2.0. A to hlavně protože DLSS používá AI výpočty, HW akceleraci a využívá k tomu speciální HW jednotky, zatímco AMD nikoliv. Jenže jak se opět ukázalo, mnozí dávají „buzzwordu“ čímž AI dozajista je, příliš velkou váhu. Jednoduše si myslí, že AI jsou ve stavu a využitelností tak o 10 let dál, než v tuto chvíli AI věci reálně jsou. Navíc na spoustu věcí vůbec AI nepotřebujete, ale protože je to moderní a marketing, mnozí na to slyší.

AMD s FSR ale ukázalo, že to jde i bez AI. A hlavně jde to bez speciálních jednotek v GPU a tedy bez HW akcelerace. Může to fungovat a funguje to přes standardní grafické jednotky a tak to dokáže běhat nejen na grafických kartách AMD, ale i od NVIDIA, včetně velké většiny karet, kde NV nedokázala (=nechtěla) podobnou technologii nabízet. Potenciálně to poběží i na Intelu, ale to se ještě uvidí. Fakt, že to AMD udělalo jako otevřený všem dostupný standard si vývojáři her velmi pochvalují. Ale ještě více si pochvalují výbornou dokumentaci a podporu pro ně, takže implementace FSR do her zabere už teď, kdy se s tím všichni teprve učí, jen zhruba 2 dny + nějaké to ladění. Ovšem přináší „víc výkonu“ než snad jakákoliv jiná technologie a optimalizace. A fakt, že z toho mohou těžit téměř všichni hráči, tedy nejen ti se specifickou značkou a dražším modelem GPU (kdy majitelů RTX karet je mezi miliardou aktivních hráčů minimum), je naprosto zásadní. Tím spíše, že AMD FSR má plnou podporu Microsoftu a SONY pro obě konzole.

Microsoft již oznámil a uvedl vývojářský kit. A tedy podporu FSR pro Xbox Series X, Xbox Series S, Xbox One X, and Xbox One. Někteří vývojáři her už mají podporu rozpracovanou. Všechny překvapilo, jak malý vizuální kvalitativní rozdíl je mezi nativním 4K rozlišením (3840x2160) a FSR 4K Ultra nastavením (2954x1662) – speciálně ve srovnání s dosud používanými upscaling technologiemi, je to naprostá revoluce. Rozdíl v grafice i na statickém obrázku musíte hledat lupou a v chodu to prostě nepoznáte. Zato poznáte, že v jinak plných detailech místo 40FPS máte třeba 60FPS u slabších GPU, které by na nativní hraní ve 4K, v maximálních detailech prostě nestačily.

Takže obecná meta nabídnout možnost hraní her ve 4K při 120FPS, bude díky AMD FSR možné i na Xbox či SONY. A samozřejmě i na většině mainstreamových PC. NVIDIA a její DLSS je zde ve značné nevýhodě. Jakkoliv se tato technologie značně zlepšila od opravdu nepoužitelného DLSS 1.0. Ve výsledku prostě nabízí víceméně to samé, co FSR. Z hlediska výsledného přínosu pro hráče. Z pohledu tvůrce her ovšem není nad čím dumat. DLSS totiž vyžaduje mnohem složitější komplikovanější implementaci a za tu všechno práci bude ve výsledku fungovat pouze na grafikách RTX 2000/3000 od NVIDIA, tedy využitelná jen pro zlomek hráčů her. Nikde jinde. Zatímco když implementuje vývojář AMD FSR, bude to fungovat na drtivé většině v současnosti používaného HW u PC i konzolí. Včetně těch NV RTX 2000/3000 grafik! A prakticky se stejným výsledkem a přínosem pro hráče. Takže proč se o DLSS vůbec dále bavit? Či dělat ze souboje DLSS s FSR vůbec nějaký souboj?

Dobrou zprávou je, že AMD ve spolupráci s MS/SONY a vývojáři her připravuje ještě lepší verzi „FSR 2.0“. Aktuálně vydané AMD FidelityFX Super Resolution je označeno jako verze 1.0. Už teď se ale pracuje na další generaci, která využije zcela nový algoritmus pro „upscaling“ a výsledek by měl být ještě působivější. Nejen ve 4K, ale také v 8K, které vzhledem k nástupu 8K TV a LCD brzy mnozí začnou také používat. A speciálně pro 8K rozlišení bude technologie, jakou je FSR, absolutní nutností. Protože je samozřejmě vyloučeno, aby současná GPU, zejména mainstream a GPU v konzolích, dokázala nabídnout hratelnou úroveň v 7680 × 4320. A jakkoliv se můžeme bavit o smysluplnosti takového rozlišení, 8K TV s tímhle již existují a další jsou na cestě, včetně PC monitorů.

A protože je FSR na rozdíl od DLSS postavené jako průmyslový otevřený standard, není prostě o čem rozhodovat, které z těchto technologií dát přednost, a především kterou dále rozvíjet. Jak říkám, je to situace AMD FreeSync vs NV G-SYNC zas a znovu. Jedno je průmyslový standard, druhé je umělá marketingová technologie s jednostrannou uzavřenou podporou, která stojí zákazníky i výrobce peníze navíc a těží z ní jediný subjekt. To samé je FSR vs DLSS = elementární rozdíl v přístupu AMD a NV k technologiím, a hlavně k uživatelům.

Velmi brzy bude FSR běžnou součástí všech her a nebudeme se nad tím pozastavovat, stejně jako se dnes už nepozastavujeme nad FreeSync. Na trhu jsou prakticky už jen monitory s FreeSync alias Adaptive Sync. Jen NVIDIA stále nutí všechny tomu v kombinaci s jejími grafikami říkat G-SYNC, ačkoliv to G-SYNC prostě není. Není zde žádný modul a žádná extra podpora. Všechno je to AMD FreeSync technologie. Jsem si prakticky jist tím, že stejný vývoj bude mít FSR vs DLSS. Nemá smysl dělat dnes do her DLSS, když FSR nabídne tu samou funkčnost a pro všechny s menším objemem prací. Takže už z pohledu investic do vývojářského času nedává další existence DLSS smysl. Ale ono hned tak nezmizí, jako nezmizelo G-SYNC i když je to už jen prázdný marketingový pojem a mrtvá technologie. DLSS čeká to samé, jako přes kopírák. NV si „ukradne“ FSR pro sebe, ve hrách to tak bude nejspíše vypadat tak, že pokud hra detekuje ve vašem systému NV grafiku, tak místo FSR bude v menu naspáno DLSS, i když to bude prostě FSR technologie. AMD to nezamklo a nechalo otevřené.

Podle mě by AMD mělo sice nechat dosavadní přístup kolem FreeSync a FSR otevřený, ale vynutit si od všech, včetně NV, aby tomu říkali pravými jmény, tedy AMD FreeSync a AMD FSR. Takhle si prostě mnozí myslí, že NVIDIA stojí za největšími technologickými přínosy na GPU poli v posledních letech, což prostě není pravda …



 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaWednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 492x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Wednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 330x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Monday, 18 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 877x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Tuesday, 12 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1163x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Monday, 11 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1483x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Friday, 08 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1323x
Komentářů: 6