Blizard se rozhodl technicky i obsahově aktualizovat nejslavnější MMORPG na světě. Slavné WoW.
World of Warcraft je tu snad odjakživa a kupodivu hráče i po těch letech stále baví. Blizard tedy připravil nový obsahový update i technologický update. Hra prakticky stále jede na původním herním engine, který ale samozřejmě dostal za ty roky četná technologická a grafická vylepšení. Vypadá pořád hnusně, a je extrémně náročný vzhledem ke kvalitě grafiky ale pořád lepší, než jak hra vypadala kdysi. S novou verzí tak ale nyní například definitivně skončila podpora DirectX9, se kterým ale hra začínala. Původně byla udělána jen na 1 jádro procesoru atd. V současné verzi už pochopitelně využívá více jader procesorů a také modernější grafické efekty. Blizard tak přidal i podporu DirectX12, která prakticky neznatelně zlepšila fungování hry, pokud máte skutečně DirectX12 grafický hardware. Což ale není ten od NVIDIA, kdy současná PASCAL architektura GTX 1000 NVIDIA ve skutečnosti DX12 moc neumí a obvykle je po zapnutí DX12 pomalejší, než v DX11, pro který je navržena. No a je to i tento případ.
První testy ukazují, že hra sice pod DirectX12 běží lépe, ale jen na skutečném DX12 hardware a jen o neznatelný zlomek. Vzhledem k zastaralému základu se v této hře mimořádně daří grafickým kartám NVIDIA GTX, které jsou v DX11 režimu obvykle o kousek výkonnější, než modernější Radeon POLARIS, či dokonce VEGA, které jsou architekturou primárně stavěné na herní technologie o dvě generace novější s moderním API. VEGA architektura je stále jediné GPU na trhu se 100% nativní podporou DX12/Vulkan. Po přepnutí na DX12 i u NVIDIA, však na rozdíl od AMD GPU dojde k zásadnímu propadu výkonu, a to tak, že NVIDIA modely najednou lehce zaostávají za výkonem Radeonů.
(zdroj: Computerbase.de)
Nutno říci, že tohle není vůbec první podobný případ. DirectX12 samo o sobě sice může být aktivní jako API vrstva, ale pokud nevyužíváte žádnou z jeho technologií, což je možné a WoW tak funguje, samozřejmě nemůže mít pozitivní efekt. Může mít ale negativní efekt v případě, že používáte GPU, které má opravdu jen základní DX12 podporu, tedy fungovat to s DX12 bude, ale výkonově jí to pomoci nemůže, protože z něj nemůže těžit. NVIDIA proto v podstatě dlouhodobě blokuje DirectX12 optimalizace a vývoj, u většiny her, kde dnes DX12 najdeme, bývá tento režim pro NVIDIA výkonově obtížnější a za Radeon HW tam zaostává, a to i když je DX12 opravdu přínosem proti DX11. Můžeme jen doufat, že s novou generací grafik se to zlepší. V případě WoW je tedy API DX12 použito jen jako základní vrstva bez dalších optimalizací a technologií. Nativní samozřejmě není a nepřináší téměř žádné výhody.
(zdroj: Computerbase.de)
Celkově vzato z update nejsou uživatelé WoT moc nadšeni. Optimalizace hry je nyní prakticky horší, kdy sice DX12 Blizzard přidal, ale vůbec jej nevyužívá, takže hráčům s opravdovým DX12 hardware přináší zanedbatelné zlepšení, hráčům s NVIDIA grafikami, které DX12 umí jen omezeně, pak výkon znatelně snižuje. Pokud tedy máte GTX grafiku, DX12 nepoužívejte. U AMD tím ale můžete neznatelný nárůst výkonu získat, byť je jasné, že hra i po této aktualizaci neobsahuje stále žádné byť základní optimalizace pro RYZEN procesory ani pro moderní DX12 grafiky, protože používá technologický základ o generace starší, než jsou tyhle moderní HW produkty.
Celý tenhle update pro WoT je tedy dost pochybný a minimálně v něm chybí řada věcí, které tam prostě měly být (optimalizace pro RYZEN a DX12 atd.). Předělat herní engine není jednoduché, to se shodneme, nicméně pokud má na to někdo peníze, čas a lidi, je to Blizzard, takže by měl u podobného DX12 update tak populární hry předvést zcela něco jiného a ne tohle, kdy jen škodí pověsti samotného API Directx12, kdy si pak někteří mohou myslet, že tohle je skutečně DX12. To je úplně o něčem jiném, než Blizzard a pár dalších předvádí, protože WoW samozřejmě není DX12 hra, je to stále DX11 hra, která má jen režim DX12 bez čeohokoliv, co toto API nabízí. Ale dala by se tak udělat, pokud by si s tím dal Blizzard skutečně práci a nepřehrál jen pár souborů kolem API. Nicméně kromě tohoto diskutabilního technologického zásahu má prý nová verze i obrovskou spoustu obsahových problémů, kdy celá hra působí, jako by tvůrci nahráli na servery několik let starou verzi hry. To by vysvětlovalo i ten stav DX12 podpory, protože Blizzard použil DX12 přesně tak, kde bylo tohle API, když jej před několika lety MS ohlásil. Takže jako vtip dobrý.
Jinak je to celé ostuda. Zdvižený prostředníček na léta platící hráče. Anebo monumentální neschopnost, lenost a ignorance vývojářů a vydavatele z Blizzardu. Vyberte si.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|