World of Warcraft skončil s podporou DirectX9 a dostal DirectX12. NVIDIA grafikám to nesedí. Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Wednesday, 25 July 2018
altBlizard se rozhodl technicky i obsahově aktualizovat nejslavnější MMORPG na světě. Slavné WoW.

 

 

 

 

World of Warcraft je tu snad odjakživa a kupodivu hráče i po těch letech stále baví. Blizard tedy připravil nový obsahový update i technologický update. Hra prakticky stále jede na původním herním engine, který ale samozřejmě dostal za ty roky četná technologická a grafická vylepšení. Vypadá pořád hnusně, a je extrémně náročný vzhledem ke kvalitě grafiky ale pořád lepší, než jak hra vypadala kdysi. S novou verzí tak ale nyní například definitivně skončila podpora DirectX9, se kterým ale hra začínala. Původně byla udělána jen na 1 jádro procesoru atd. V současné verzi už pochopitelně využívá více jader procesorů a také modernější grafické efekty. Blizard tak přidal i podporu DirectX12, která prakticky neznatelně zlepšila fungování hry, pokud máte skutečně DirectX12 grafický hardware. Což ale není ten od NVIDIA, kdy současná PASCAL architektura GTX 1000 NVIDIA ve skutečnosti DX12 moc neumí a obvykle je po zapnutí DX12 pomalejší, než v DX11, pro který je navržena. No a je to i tento případ.

První testy ukazují, že hra sice pod DirectX12 běží lépe, ale jen na skutečném DX12 hardware a jen o neznatelný zlomek. Vzhledem k zastaralému základu se v této hře mimořádně daří grafickým kartám NVIDIA GTX, které jsou v DX11 režimu obvykle o kousek výkonnější, než modernější Radeon POLARIS, či dokonce VEGA, které jsou architekturou primárně stavěné na herní technologie o dvě generace novější s moderním API. VEGA architektura je stále jediné GPU na trhu se 100% nativní podporou DX12/Vulkan. Po přepnutí na DX12 i u NVIDIA, však na rozdíl od AMD GPU dojde k zásadnímu propadu výkonu, a to tak, že NVIDIA modely najednou lehce zaostávají za výkonem Radeonů.

(zdroj: Computerbase.de)

Nutno říci, že tohle není vůbec první podobný případ. DirectX12 samo o sobě sice může být aktivní jako API vrstva, ale pokud nevyužíváte žádnou z jeho technologií, což je možné a WoW tak funguje, samozřejmě nemůže mít pozitivní efekt. Může mít ale negativní efekt v případě, že používáte GPU, které má opravdu jen základní DX12 podporu, tedy fungovat to s DX12 bude, ale výkonově jí to pomoci nemůže, protože z něj nemůže těžit. NVIDIA proto v podstatě dlouhodobě blokuje DirectX12 optimalizace a vývoj, u většiny her, kde dnes DX12 najdeme, bývá tento režim pro NVIDIA výkonově obtížnější a za Radeon HW tam zaostává, a to i když je DX12 opravdu přínosem proti DX11. Můžeme jen doufat, že s novou generací grafik se to zlepší. V případě WoW je tedy API DX12 použito jen jako základní vrstva bez dalších optimalizací a technologií. Nativní samozřejmě není a nepřináší téměř žádné výhody.

(zdroj: Computerbase.de)

Celkově vzato z update nejsou uživatelé WoT moc nadšeni. Optimalizace hry je nyní prakticky horší, kdy sice DX12 Blizzard přidal, ale vůbec jej nevyužívá, takže hráčům s opravdovým DX12 hardware přináší zanedbatelné zlepšení, hráčům s NVIDIA grafikami, které DX12 umí jen omezeně, pak výkon znatelně snižuje. Pokud tedy máte GTX grafiku, DX12 nepoužívejte. U AMD tím ale můžete neznatelný nárůst výkonu získat, byť je jasné, že hra i po této aktualizaci neobsahuje stále žádné byť základní optimalizace pro RYZEN procesory ani pro moderní DX12 grafiky, protože používá technologický základ o generace starší, než jsou tyhle moderní HW produkty.

Celý tenhle update pro WoT je tedy dost pochybný a minimálně v něm chybí řada věcí, které tam prostě měly být (optimalizace pro RYZEN a DX12 atd.). Předělat herní engine není jednoduché, to se shodneme, nicméně pokud má na to někdo peníze, čas a lidi, je to Blizzard, takže by měl u podobného DX12 update tak populární hry předvést zcela něco jiného a ne tohle, kdy jen škodí pověsti samotného API Directx12, kdy si pak někteří mohou myslet, že tohle je skutečně DX12. To je úplně o něčem jiném, než Blizzard a pár dalších předvádí, protože WoW samozřejmě není DX12 hra, je to stále DX11 hra, která má jen režim DX12 bez čeohokoliv, co toto API nabízí. Ale dala by se tak udělat, pokud by si s tím dal Blizzard skutečně práci a nepřehrál jen pár souborů kolem API. Nicméně kromě tohoto diskutabilního technologického zásahu má prý nová verze i obrovskou spoustu obsahových problémů, kdy celá hra působí, jako by tvůrci nahráli na servery několik let starou verzi hry. To by vysvětlovalo i ten stav DX12 podpory, protože Blizzard použil DX12 přesně tak, kde bylo tohle API, když jej před několika lety MS ohlásil. Takže jako vtip dobrý.

Jinak je to celé ostuda. Zdvižený prostředníček na léta platící hráče. Anebo monumentální neschopnost, lenost a ignorance vývojářů a vydavatele z Blizzardu. Vyberte si.

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
nexro [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-25 16:47:44
avatar
Když píšeš o WoW, ale myslíš na WoT
Citace:
Celkově vzato z update nejsou uživatelé WoT moc nadšeni.

Citace:
Celý tenhle update pro WoT je tedy dost pochybný
.
Tak i tak stále nevím, kdy by Wargaming vydal update ze kterého by uživatelé byli nadšeni. A hádám, že to stejné platí pro Blizzard a WoW.
digitalis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-25 17:04:36
avatar
Je to zbytočné plytvanie časom a peniazmi, len takto pridať DX12 k starému technologickému základu, akým je WoW. To len kazí dobrý dojem z DX12. Pokiaľ nie je hra natívne vyrobená pre DX12, nemá zmysel takto nasilu tam "akože DX12" pchať. I keď sú Radeony na tom v DX12 lepšie než GTX, v takomto prípade to viac škodí, a to všetkým bez rozdielu.

Btw, DD, oprav si WoT, ktorý sa ti v texte viackrát vyskytuje.
Oldis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-25 17:45:58

Když vidím jak sou hry co se týče architektury udělané tak se nedivím. Můžete se sice snažit udělat architekturu dobrou ale pak přijde nějakej matador a řekne že to tak nemůže být že to bude pomalé a tak se udělaj klasické špagety a pak v tom vyměň nějaký api za novější
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-25 19:15:59
avatar
Smysl je spíš v tom, že nechtěli podporovat více než 2 různá API protože to stojí peníze. Takže jestli doteď měli podporu DX9 + DX11, tak nově DX11+DX12 dává smysl.

Moc rád bych, aby u moderních her typu SC bylo už jen DX12 a DX11 se vůbec nezabývali a mohli tak zahodit celý ten legacy kód, který jen škodí. Podporou jediného API ušetří peníze/lidi, které mohou investovat do rychlejšího přidávání obsahu. Bohužel v dnešní době je vynechání DX11 stále nereálné a je na to příliš brzy z pohledu vývojáře, který chce aby si hru mohlo zahrát co nejvíce lidí
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-26 12:48:19
avatar
Za mne by bylo mnohem racionalnejsi se vyprdnout na nejake directX a hura na Vulkan. Protoze muliplatformita a zadna umela nekompatibilita, ale asi bych chtel moc, prosadit nejlepsi reseni pro vsechny neni prece jen tak
mojzisl [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-26 07:34:03

Zásadní problém WoWka je v tom, že špatně využívá jakýkoliv HW. Vidím to každý den. Procesor se fláká někde kolem 30% zátěže, grafika je na tom podobně.

Naštěstí v mém případě jede hra až 140 FPS (tolik mám nastavený limit) a díky jen cca 30% zatížení PC je počítač krásně tichý a chladný, takže mi to vlastně vyhovuje.

Ale fóra jsou plné lidí, kteří se stejnou sestavou mají jen cca 40 FPS a nikdo jim nedokáže poradit, v čem je problém.

A DX12 v tom vůbec nijak nepomohl. Nejsou to jen uživatelé GTX, kteří si na fóru stěžují na mizerné FPS, když jsem kdysi měl AMD grafiku, tak jsem si všiml, že ta grafika vůbec neměla ráda režim okna a docházelo k obrovským propadům FPS. GeForce na to tolik netrpěly, Blizzard teď s patchem 8.0 dal fullscreen pryč, což bude asi to, co mnoha uživatelům způsobuje tak nízké FPS.
Oldis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-26 08:32:58

jestli to nemá rádno woknovej režim tak je to známka toho že je to fakt špatně napsaný.
nexro [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-26 09:28:27
avatar
Já nevím čemu se lidi furt diví, však je to "stoletý" těžce modifikovaný engine na kterém jsou W3. Ono bastlení dalších a dalších věcí na takovej engine není asi zrovna ideální.
AndyF1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-26 12:49:29

Je to tak. No ale aspon ze sa Blizard stale snazia na WoW nieco vylepsit. Aby im moc nepindali pravidelne platiaci hraci. Vyvinutie od zakladu noveho WoW 2 na DX12 ci Vulkane by bol znacne drahy a hlavne riskantny pokus.Lebo hardcore WoW hraci by na to nemuseli prejst. A po prvotnom opadnuti uvodneho vyhypovaneho zaujmu by im velmi rychlo klesla populacia / prijmi...
Cechys [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Wow a AMD 2018-07-26 07:52:03
avatar
Pamatuji se, jak jsem hrával wow s AMD 6870 a ať jsem si hrál s nastavením jak jsem chtěl, pořád se mi ve stínech objevovaly žluté čáry, než se ukázal nějaký objekt, trvalo to i 10 sekund (nemyslím tím pohyblivé objekty, ale statické...

Stejně jsem tu hru miloval
rtrebor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-26 13:33:12

A ak si dobre pamätám tak toto platilo len v rozlíšku FHD vo vyšom tie prepady neboli také veľké.
Ale aj tak pekný pokus ako podať že AMD je lepšie keby to boli iné karty napríklad 1080 vs Vega56 alebo 1080ti vs Vega64 tak poviem fajn ale nie 1080 vs Vega 64 keď ako vieme Vega 64 je to najlepšie čo AMD má a 1080 je len druhá najlepšia.
Len ešte jedna drobnosť dávaj aj linky na stránky odkiaľ to čerpáš, minimálne je to slušné.
eufigenie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-26 11:25:35
avatar
Srovnání 1080Ti vs Vega64 má logiku, pokud srovnáváš cenově podobné karty a ne karty, ve kterých je 30% cenový rozdíl.
rtrebor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-26 13:40:00

Neviem tvoj komentár pochopiť, navzájom sa neguje.
Ceny z Heureky, GTX1080ti od 720€, Vega64 od 650€, GTX1080 od 550€ Vega56 od 530€, takže Vega64 je cenou bližšie k GTX1080ti ako ku GTX1080
eufigenie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-28 13:45:53
avatar
Koukal jsem na CZC a tam jsou ceny tak, že kde Vega64 končí tam 1080Ti teprve začíná.
vladislavpokorny [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-26 08:39:50

To, že spoustu her jede na velké setrvačnosti a starých technologiích je voda na nVidia mlýn, a oni to dobře vědí.
Nejsou sice v poslední době tím vývojovým tahounem, ale proč by měli? Můžou být maximálně spokojení.

AMD můžou být lepší, novější, modernější, ale co z toho mají? A co z toho máme my, když na to software dlabe?

Úspěch je RYZEN, ale to už je jiná pohádka.
Funin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-26 10:32:46

mno nevím, vyčítat hře, která vyšla před 14 lety, že má zastaralý engine mi přijde zbytečné. I když se za ty roky udělalo dost změn a vylepšení, základ je stále stejný. Hraju v 4k, sice mám nižší FPS, ale mě ta grafika přijde ok, optimalizace by asi mohla být lepší, ale tak třeba se dočkáme.


Jinak teda napsat, že engine/hra vypadá pořád hnusně mi moc nejde dohromady se zde tolik zdůrazňovanou objektivností
Jerrow [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-26 21:10:57
avatar
On to vůbec ještě někdo hraje, takovou blbost?
Ganimoth [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - - 2018-07-27 06:20:15
avatar
Hezke, ale u WoW v zasade zcela irelevantni, wow v raidech nebo jinych narocnych situacich temer vzdy limituje hlavne CPU a ne GPU. A dokud nebude zcela novy nebo alespon radikalne prekopany engine, tak se to ani nezmeni.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 
Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaStředa, 20 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 359x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Středa, 20 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 236x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Pondělí, 18 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 837x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Úterý, 12 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1155x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Pondělí, 11 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1469x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Pátek, 08 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1315x
Komentářů: 6