Zaručené zprávy kolem nové 7nm generace grafik NVIDIA RTX 3000. Jaké, kdy a za kolik? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Thursday, 30 April 2020
alt7nm nová generace grafik NVIDIA se blíží a dočkáme se určitě tento rok. Informace se množí.

 

 

 

 

Fakt, že se letos dočkáme nové generace výpočetních i herních grafik NVIDIA, berte jako potvrzený. To, jakých karet konkrétně se konkrétně dočkáme, je ovšem stále zahaleno tajemstvím a množstvím spekulací. Nicméně posledních pár dní se vyrojila řada informací, i od poměrně zajímavých a spolehlivých zdrojů, nicméně vše je nutné stále brát s rezervou, velkou jak dvě kola od traktoru :).

  • AMPERE nemusí být (a asi nebudou) herní karty?!

V první řadě je nutné říci, že NVIDIA připravuje dvě odlišné řady nové generace grafik. Nástupce výpočetní VOLTA a nástupce herní TURING řady. A je nutné je skutečně odlišovat. Jistě jste už slyšeli název AMPERE, který by měla nést jedna z nový řad. Mnoho lidí si dosud myslelo, že půjde právě o ty herní karty, ale vypadá to, že ne. NVIDIA totiž na 14.5. chystá online představení nové generace výpočetního GPU a v pozvánce jasně stojí „Get AMPED“, což naznačuje, že AMPERE je nástupce VOLTA, tedy výpočetní a HPC řady. Ale je to stále také jen spekulace, takže nevíme to jistě.

Pravdou je, že na názvech příliš nesejde. Jde o to, že určitě bude nástupce VOLTA a některé z posledních úniků dokonce uvádějí, že tenhle nový 7nm čip se blíží velikosti 1000mm2! Což se zdá neuvěřitelné a za hranicí možností výroby. Nicméně technicky vzato, vyrobit by to šlo, ale výtěžnost by byla tragikomická a výsledná cena tedy astronomická, bavíme se o tom, že jedno jádro by stálo několik tisíc dolarů samo o sobě. Pokud je to samozřejmě reálné. Tady bych byl obezřetný. Co však považuji za celkem reálné a beru jako prakticky jisté, jsou starší úniky testů, kde novinka má i 2x vyšší výkon než stávající VOLTA. Připomínám ovšem, že VOLTA V100 je na trhu už celé 3 roky a tak zdvojnásobení výkonu za 3 roky zase není nic tak světoborného, spíše jde o minimum očekávatelného, zejména s ohledem na výrazně modernější výrobní proces, výrazně lepší paměti atd.

Každopádně NVIDIA pravděpodobně nástupce VOLTA a tedy pravděpodobně AMPERE, představí toho 14.5.2020 a samozřejmě vás budeme o všem informovat.

  • Herní RTX 3000 série je na cestě

                                                 – spekulace a zaručené zprávy se množí

Posledních několik dní bylo také hodně plodných na nové spekulace kolem herní série, a tedy nástupců RTX 2000 karet. Že budou nakonec také 7nm, asi už nikoho nepřekvapí, že budou mít opravdu velké čipy, asi také ne (s menšími by nebyl nárůst výkonu atd). Zatím nikdo ale nepřišel s nějak věrohodnými informacemi. Nově se objevila tabulka, která není ani tak únikem, jako velmi kvalifikovaným odhadem. Pochází od inženýra, který velmi přesně předpověděl a informoval o několika posledních CPU a GPU před jejich uvedením a známosti některých faktů, které se nakonec ukázaly pravdiví. Takže ji bereme do úvahy, ale jak říkám, nejsou to uniklé specifikace, spíše kvalifikovaný odhad maximálních možných parametrů:

Osobně si myslím, že jsou docela reálné, problém mám snad jen s RTX 3080 Ti, kde si osobně myslím, že NVIDIA už nasadí spíše HBM paměti než GDDR6, ale nevylučuji je kategoricky.

  • Kdy se dočkáme a za kolik?

Kdy se dočkáme, je otázkou za milion. Některé zdroje začaly nově tvrdit, že karty se představí podobně jako RTX 2000 série, tedy v průběhu Q3. Výrobci grafik už prý začali čistit sklady atd. Já osobně bych na to Q3 zase tak moc nesázel. Stále se mě zdá mnohem pravděpodobnější a reálnější až listopad, tedy Q4. Ono to tak klidně dopadnout může, tedy že NVIDIA papírově představí ty karty na konci září (Q3) v rámci odloženého COMPUTEXU, ale na trhu se reálně objeví přelom října/listopadu (Q4). Ostatně s reálnou dostupností RTX 2000 po uvedení, to bylo velmi podobné. Takže kategoricky nevylučuji, že NVIDIA představí RTX 3000 v Q3, dokonce bych to v tuto chvíli považoval za pravděpodobné, vzhledem ke konání odloženého Computexu na konci září a tomu, že AMD vydá novou atraktivní platformu a RYZEN 4000 generaci procesorů, čehož bude chtít NVIDIA využít. Ani jedno si ale v Q3 tohoto roku určitě nekoupíme, říjen/listopad berte realisticky jako start reálného prodeje. NVIDIA také musí adresovat nové konzole, které jí budou do určité míry konkurovat atd. Zkrátka je hodně důvodů, proč NVIDIA musí novou generaci karet na přelomu Q3/Q4 letos opravdu nabídnout.

NVIDIA musí brát do úvahy AMD RADEON NAVI 2 generaci, v čele velkým NAVI, kdy minimálně RTX 3080 bude mít rozhodně zdatnou konkurenci. AMD už jasně řeklo, že NAVI 2 dorazí v Q4 na trh (kromě NAVI 2 v konzolích PS5 a XBOX X). To určitě ovlivní ceny všech karet na trhu. Zatímco v případě RTX 2000 série se NVIDIA nemusela ohlížet na nic a nikoho, a patřičně toho také využila a ceny napálila, u RTX 3000 konkurence bude. Kolik budou RTX 3000 stát, tak opravdu zásadně ovlivní, jaké nakonec budou nové Radeony a kolik budou stát.

 

Osobně si myslím, že velké NAVI 2 určitě použije HBM paměti, určitě bude mít kolem 500mm2 a tak bych reálně očekával cenu kolem 700 dolarů nejméně. Jak bude výkonná? Velmi reálně minimálně 2x více než RX 5700 XT, tedy poměrně výrazně nad úrovní RTX 2080 Ti a velmi pravděpodobně tedy i výkonnější než RTX 3080. Na RTX 3080 Ti by to ale stačit nemuselo. Ovšem pokud ta zase bude stát kolem 35-36 tisíc, tak to ani nikomu moc vadit nebude, protože 99,5% uživatelů nakupuje v nižších cenových hladinách. Každopádně pod ní bude hodně narváno, čeká nás tedy zajímavé období a návrat konkurence.

Znovu opakuji, berte výše uvedené parametry jako kvalifikovaný odhad, ne únik. Podle mého názoru reprezentují skutečně nejoptimističtější variantu. Z hlediska výkonu čekejte, že se RTX 3080 minimálně přiblíží výkonu RTX 2080 Ti, nová generace určitě nabídne mnohem lepší (čti „opravdu použitelný“) RayTracing výkon atd. Osobně očekávám, že NVIDIA se bude snažit držet ceny na úrovni RTX 2000 série minimálně, firma nechce pokles marže apod., takže je to AMD, které rozhodně o konečných cenách karet nové generace na trhu, protože AMD funguje s nižší marží a bude cenově agresivnější. Čeká nás (nejen) informačně určitě horké léto plné spekulací, úniků a zaručených dat, ale jak říkám, reálně představení všech novinek proběhne na konci září, kolem toho odloženého Computexu. S dostupností a nákupem ale počítejte až na přelomu říjen/listopad. To už bude velmi pravděpodobně také zpět Koronavirus, takže pořádné domácí PC vybavení se bude hodit na další týdny a měsíce sociálního distancování ...

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
ReveNCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-04-30 15:14:52

skoro dvojnasobny pocet jednotek u 3080 Ti proti 3080 se mi moc nezda..."boots clock" pobavilo...
QWERTY [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-04-30 18:22:47
avatar
Hovorilo sa, že Nvidia počká na RDNA2. Nečaká teraz AMD schválne na Nvidiu aby mohlo ešte vytuniť karty podľa výkonu RTX? Aby predišlo tomu, čo sa stalo s uvedením 5600XT. Ale zase ak Nvidia predstaví len výpočetné karty, tak budem zvedavý ako to v Q4 dopadne.
Plešoun [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-04-30 18:39:47

Však příchod Navi jasně ukázal, že je úplně jedno, kdo začne. AMD začalo, nVidia reagovala, AMD zlevnilo, rovnováha nastolena, problém vyřešen.

Upřímně je mi jedno, kdo začne. Počkám, až obě společnosti uvedou své produkty, nechám jim měsíc na stabilizaci ceny a nakupuju to, co bude v ten daný okamžik výhodnější.
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-04-30 18:48:05
avatar
Ty parametry 3080ti mi moc reálné nepřijdou, 8000 jednotek je dle mě unreal.

Nejvíce mě zajíma kolik paměti, budou ty karty mít.
martin.666 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-04-30 19:15:14
avatar
taky jsem si říkal že to je nějaký vtip a že takto velké jádro se všemi aktivními jednotkami dají max do TITANU který budou prodávat za 3000 euro a do 3080TI dají jen nějakou ořezanou verzi kde bude max. "jen" nějakých 7500 jednotek, tak třeba nechtějí riskovat že by to nestačilo proti AMD a radši tam do toho dají maximum co to jde
shipo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-02 09:58:05

snad budou mít 16GB
RTCores: 112(RTX3070) vs 68(RTX2080Ti) -> +2/3 (ve 4k: 30fps->50fps)
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-03 08:57:40
avatar
Hergot pokud bude mít 3080 16GB tak pro ně hned letím v 6ti vydáních
shipo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-03 14:22:12

Resident Evil 3 zabere na Ultra4K až 13GB vRAM.

Grafika 3080 by měla mít 256bitovou sběrnici, takže nevidím smysl proč tam zase dát 8GB(čtvrtý rok), nebo míchat čipy na 12GB. I vánoční PS5 má mít 16GB GDDR6/256-bit.
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-03 15:56:04
avatar
No mě by to jednoznačně potěšilo.
martin.666 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-03 16:35:00
avatar
Víte o tom že těch 16GB GDDR6 na PS5 je zároveň i operční pamět ? reálně tedy bude pro grafickou část max. nějakých 8GB a 3080 nebude mít jen 256-bit ale spíše 320 nebo 384-bit sběrnici, tedy 10/20-12/24 GB ...256-bit by byla dost limitující pro grafiku s výkonem na úrovni minimálně 2080Ti což by měla 3080 být
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-04-30 20:36:40

Nvidia sa nema kam ponahlad predaje im idu dobre, AMD musi utočiť. Aj ked je pravda že AMD by malo mať 2x viac jednotiek, to je cca 5000, tak Nvidia aj keby uviedla čip s 6000 jednotkami tak ma 20% naskok.
Lenže otaska je či AMD nebude mať tiež 8000 jednotiek a kto bude mať vačši vykon na jadro.
O pol roka sa uvidi
Yamaha [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-04-30 22:10:44

Stejny a furt stejny.Proste AMD prekona RTX 2080TI..o 5-8%
Cena bude tak 22-24tis.Pak prijde NVidia a prekona svou TOP Kartu tak o 30%.No a cena bude zase 32-37tis.Furt dokola
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-01 01:01:03
avatar
2080ti je o zhruba 35, max 40% výkonnější než NAVI 1 na RX 5700 XT s 250mm2. Můžete mě vysvětlit na jakém základě usuzujete, že 2x větší GPU na novější, efektivnější architektuře, bude jen o 5-8% lepší než 2080Ti? a tedy jen o 50% lepší než stávající 5700XT?

ten myšlenkový technický pochod by mě zajímal ...
martin.666 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-01 14:19:11
avatar
předpokládám že nějakou ne úplně malou část z těch cca 500mm2 "ukousne" část pro HW akceleraci RT která v NAVI 1 není, takže samotná výpočetní část nebude v NAVI 2 vlastně 2x větší oproti NAVI 1 tedy nebude mít 5120 jednotek nebo více ale třeba "jen" 4352, nebo se pletu ? ale i tak si myslím že díky přechodu na 7nm+ a nové architektuře by se mohli dostat výkonem na 20-40% nad 2080Ti a ne jen nějakých 8%
Plešoun [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-02 13:06:32

Tak až vyjde Navi 2, na trhu bude již podle všeho dostupná RTX 3000. Není tedy tak trochu jedno, o kolik bude nová Navi rychlejší než zastaralá 2080 Ti, která už tou dobou nebude nikoho zajímat? Mně to tedy celkem jedno je a těším se na výsledek souboje nové generace karet tzn. 7 nm vs 7 nm. Myslím, že to bude dost zajímavé..
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-02 15:13:02
avatar
ne, když RTX 3080 nemusí mít úplně výkon 2080Ti a bude pořád kolem 20tis, kam nejspíše zamíří i NAVI 2
Plešoun [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-02 19:13:19

Myslel jsem to tak, že díky NAVI máme jistou představu o výkonu NAVI 2, ale nemáme nejmenší tušení, jak výkonná bude 7 nm architektura nVidia. Upřímně nevidím jediný důvod, proč by nVidia měla zaostávat. Historicky to byla spíše ona, kdo měl lepší architekturu a AMD se ji teprve teď, když má technologickou výhodu, podařilo předehnat. nVidia s přechodem na 7 nm jistě nezklame (tím spíš, když má zase po dlouhé době skutečnou konkurenci a musí zabrat), takže nemám nejmenší pochybnosti o tom, že by 3080 RTX nepřekonala 2080 Ti. Důležité bude, jak si 3080 RTX povede proti Navi 2 a kolik bude stát. Jednoduše nevěřím tomu, že by RTX 3080 byla o víc jak třetinu pomalejší než stejně stojící konkurence. To by samozřejmě RTX nikdo nekoupil, takže RTX 3080 bude z hlediska výkonu NAVI 2 podstatně blíže. To je zase můj kvalifikovaný odhad. Uvidíme koncem roku.
Yamaha [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-01 16:26:53

Protoze se to opakuje uz roky...a furt stejny
Kubicek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-02 12:33:07

Ano, ve FullHD je výkonější Ti zhruba o 40-50% u opravdu náročných her na GPU, ale ve 4K je Ti už výkonější o v průměru 70%
dvorcidlo0 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-05-01 16:36:13

Riadne na Nvidia seká AMD....
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaWednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 576x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Wednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 388x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Monday, 18 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 895x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Tuesday, 12 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1172x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Monday, 11 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1495x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Friday, 08 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1332x
Komentářů: 6