Balík ovladačů a SW Radeon 22.7.1 přináší několik zajímavých a zásadních vylepšení a novinek.
AMD je hodně na koni, pokud jde o vývoj ovladačů a SW v posledních letech, ba i jen v posledních měsících. Představila hned několik zásadních SW novinek. Nedávno velmi působivé FSR 2.0, výrazně přitom přepracovala své ovladače pro DirectX11, kde dlouho měly Radeon grafiky deficit proti NVIDIA, což nakonec přineslo běžně 10-15% nárůst výkonu napříč mnoha DX11 hrami. Nyní servíruje další novinky.
Radeon přináší boost výkonu pod OpenGL
AMD se vedle DirectX11 optimalizací, které zásadně zlepšily výkon nových i starších Radeon karet, nyní podobným způsobem zaměřilo na předělání ovladačů pro OpenGL. Nejnovější 22.7.1 driver tak přináší první zlepšení. A je masivní, například pro příznivce Minecraftu, kde AMD slibuje až 90% zlepšení výkonu:
Nicméně zdaleka nebude takové zlepšení u všech OpenGL her a aplikací, nicméně uživatelé už hlásí viditelná zlepšení v mnoha běžných případech. Například u RYZEN 7 6800U procesoru, došlo díky novým ovladačům k navýšení výkonu integrované Radeon grafiky o 12% v Unigine. Procesor byl v obou případech omezen jen na 10W TDP. Každopádně pěkný posun „jen díky ovladačům“:
Ale to nejsou jediné novinky …
AMD Noise Suppression – potlačení hluku
Společnost AMD se rozhodla přidat do svého balíku a funkcí skrze GPU také technologii „Noise Suppression“. Jde samozřejmě o další z mnoha dnes široce rozšířených technologií, které dokáže odstranit(potlačit) nežádoucí rušivé zvuky z pozadí vašich hovorů, streamů apod. Má také zlepšovat kvalitu zvuku, který chcete apod. NVIDIA podobný systém využívající AI představila už dříve, samozřejmě s odpovídajícím marketingem okolo, jako kdyby šlo o něco zásadně nového a nevídaného.
Nicméně podobné systémy rychle nabízí třeba i výrobci desek a integrovaných zvukovek atd. Nejde tedy zkrátka o nic až tak objevného. V případě grafických karet jsou tyto technologie také zajímavé. Nelze jim prostě upřít, že dokáží pro běžné uživatele „vyčistit zvuk“, ve smyslu odstranění nežádoucího okolního ruchu apod. Slovy klasika: „prostě to funguje“ :).
AMD Noise Suppression funguje na systémech s AMD Radeon v rámci vstupu i výstupu. Zatím ale jen na systémech s grafikami v Ryzen 5000 procesorech a RX 6000. Tedy RDNA 2 architekturou. Není zatím jasné, zda a kdy AMD rozšíří podporu i pro starší HW.
Každopádně AMD zjevně přiložilo pod kotel, pokud jde o vývoj ovladačů a SW. Chystají se brzy další novinky, AMD vylepšili výrazně i kvalitu video encodingu a streamovaného videa, kde NV měla dlouho navrch a AMD tomu chce udělat konečně přítrž. Zkrátka to vypadá, že konečně jsou věci na správné cestě ….
idu na to tvrdo ale musia konkurencia teraz bude tlacit zo vsetkych stran. {hmm este si pamatam obdobie od 2003 do 2010 na priserne ovladace od ati-amd kvoli tomu som potom vymenil dres na zeleno.
Já měl v tu dobu problémy jen s Nvidia grafikou, ale nebyly to nějaké velké problémy. Když jsem pak přešel na HD 5850 tak to byla naprosto úžasná grafika za tu cenu a do dnes na ní rád vzpomínám. Přísahám, že jsem s ní žádné problémy neměl. Ovladače sice vzhledově vypadaly už hodně zastarale, ale já s nimi problémy neměl.
Presne tak.
Veľmi podarená GPU aj ja som ju mal a vôbec za mnoho posledných rokov si nepamätám problémy s ovládačmi od AMD. Tobôž aby som musel kupovať Nvidiotinu.
Tu má ještě brácha v kompu, co máme u rodičů. Dneska už je strašně pomalá a nemá HW H.246 dekodér, natoř tak H.265, takže i když přes to hraju přes Steam Link, tak to jede přes procesor a není to ono...