NVIDIA a vlastně i AMD mohou klidně zdražit. Konkurenční prostředí se ale vytrácí.
Společnost NVIDIA oznámila hospodářské výsledky za svůj uplynulý kvartál a pokud někdo dosud pochyboval, že konkurenční prostředí na trhu s GPU pro nás zákazníky moc dobře nefunguje, tak už má odpověď. NVIDIA totiž zažila nejlepší kvartál ve své historii, kdy vydělává zhruba trojnásobek toho, co kdysi (3-4 roky zpět), když konkurenční prostředí na trhu s grafikami ještě trochu fungovalo a OEM stolních, a hlavně mobilních PC se objevovaly v podobném množství grafické karty RADEON i GTX. V roce 2016 a hlavně 2017 se nám však konkurenční prostředí zcela zhroutilo, kdy AMD dohnaly hříchy minulosti (měly se prodávat produkty, které však díky téměř likvidaci grafické divize AMD kolem roku 2014, nemohly být vyvinuty). NVIDIA tak poprvé měla trh prakticky sama pro sebe, zejména v segmentu nad 250 dolarů a v mobilním segmentu téměř ze 100%. AMD navíc stále zaostává množstvím vyrobených GPU, kdy poměr je nyní zhruba 30:70, kdy navíc AMD se soustředí z velké části na méně výnosné segmenty (i když se to snaží změnit).
Do situace navíc promlouvá těžařská mánie, kdy po vykoupení AMD grafik se jednoduše těžaři vrhly na grafiky NVIDIA. V uplynulých měsících jsme tak byly svědky toho, že GTX 1060/1070/1080 a nakonec i GTX 1080 Ti řada obchodů stáhla z nabídky, protože je jednoduše nebyla schopna sehnat a garantovat zákazníkům jejich doručení. Sama NVIDIA na čas ve svém obchodu neměla žádné karty k dispozici. Až tento měsíc se situace stabilizuje. Ovšem předchozí 3 měsíce, to byla jízda, kterou u NVIDIA nepamatují:
NVIDIA ohlásila příjem 3,2 miliardy dolarů, což je o 66% více než loni a to už byl 1,9 miliardy. Je to také o 10% lepší než předchozí kvartál. Současně NV má neskutečnou marži téměř 65%! Čistý příjem tak činí neuvěřitelných 1,3 miliardy dolarů. Ano, NVIDIA má čistý zisk za kvartál podobný, jako má AMD hrubý příjem celé firmy!
Můžeme tedy definitivně prohlásit, že AMD a NVIDIA již opravdu nejsou vyrovnanými konkurenty a pokud AMD dokáže s několika násobně nižším rozpočtem grafické divize soupeřit co do výkonu, výhodnosti a kvality ovladačů, že je to zázrak. NVIDIA si ale nejspíše zatím vystačí s okázalou ukázkou svého rozpočtu v podobě obřích GPU jako VOLTA V100 apod. největší nárůst příjmů NV zaznamenala právě v segmentu OEM a IP (387 milionů), následovaný datacentry (701 milionů). Vyrovnané je to profesionálním segmentu (251 milionů) a stagnují řešení pro automobilový průmysl (145 milionů). A přestože NVIDIA už dlouho mluví o datacentrech a AI a evidentně na výpočetní GPU se primárně soustředí, tak většina jejích příjmů pochází z herních grafik a zařízení. Konkrétně 1,723 miliardy dolarů což je o 68% více než před rokem. Pravdou je, že v tomto jsou samozřejmě započteny i GTX grafiky, které směřují k těžařům, tedy jsou v podstatě výpočetními GPU ne herními (NVIDA a AMD ale neví, kolik herních karet přesně k těžařům míří a to i když jich část dodávají přímo těžařům). Osobně bych tedy řekl, že profesionální a výpočetní GPU v reálném výpočetním nasazení tvoří zhruba polovinu příjmů společnosti NVIDIA a herní segment je tak u NVIDIA skutečně na druhé koleji.
Co skvělé hospodářské výsledky NVIDIA znamenají pro nás? Ještě menší ochotu NVIDIA bojovat cenou, takže téměř jistě bude nová generace grafik dražší a poměrem cena-výkon horší, čehož ráda využije konkurenční AMD a dost možná i Intel, a i své ceny tomu přizpůsobí. NVIDIA taktéž může nadále ignorovat nějaký zásadnější vývoj ovladačů (zbytečně utrácení peněz pro ni) a technologií, ze kterých by profitovali všichni hráči. Téměř určitě bude nadále ignorovat FreeSync standard a soustředit se na extra drahý GSYNC a téměř určitě bude místo technologií, z kterých by těžil celý trh a byly by zdarma a sloužily jako průmyslové standardy, tak bude investovat do svých technologií a zejména marketingu, který je bude propagovat a prodávat. Tato současná strategie už několik let vychází, takže není žádný důvod ji měnit. Spíše ještě přitvrdí. S GPP to sice nevyšlo, ale je možné, že to NVIDIA zkusí s GPP2, o které se už ale veřejnost nedozví.
AMD nemá příliš šanci konkurovat NVIDIA po stránce marketingu a finančních bonusů pro výrobce za objednané čipy (finanční možnosti obou firem jsou téměř nepoměřitelné). Bohužel marketing je klíčový pro prodej produktů do OEM i koncovým zákazníkům, protože mít lepší produkt dnes prostě nestačí. A bohužel současná situace nahrává tomu, že se v tomto ohledu nůžky mezi grafickou divizí AMD a NVIDIA budou nadále rozevírat a situace pro nás na trhu bude podle toho vypadat. Podle mého názoru tak prostě bude situace stále horší, zejména když právě marketing je to, kde se láme chleba.
Technologicky a výkonově nejsou AMD a NVIDIA zdaleka tak rozdílné ve většině segmentech, dokonce někde je i AMD s horšími prodeji jinak objektivně lepší, a kdyby záleželo jen na technologiích a produktech samotných, situace by byla mnohem vyrovnanější na trhu jako celku. Hlavním rozdílem je však marketing a finanční možnosti obou firem. A s ohledem na výsledky NVIDIA můžeme konstatovat, že vyrovnané konkurenční prostředí na trhu nemáme a mít hned tak nebudeme. NVIDIA zjevně zvolila správnou strategii, u AMD by tak možná mohli začít přemýšlet, zda jejich strategie otevřených technologií a standardů zdarma pro všechny, snaha o lepší produkty za lepší nižší cenu je tou správnou. Každopádně pokud se AMD dokáže se svými grafikami udržet ve stejných cenových hladinách poblíž výkonu, nebo dokonce nad výkonem některých GTX karet, pak to v současné situaci můžeme považovat za zázrak a modlit se, aby to tak vydrželo. Jak to vypadá na trhu, kde není konkurence, jsme zažili a viděli do minulého roku na CPU trhu … Vážně to chceme?
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|