Nový čip bude levnější, bude mít menší spotřebu a bude tedy umožňovat SLIM verze konzolí.
Jak jistě víte, AMD dnes ovládá herní platformy. Podařilo se mu v podstatě zabít klasickou konzolovou platformu, která byla architekturou odlišná od PC. V současné době však v konzolích PS4 a Xbox One (a pravděpodobně i v nástupci WiiU), najdete x86-64 procesor a DirectX/API MANTLE grafiku. Obojí navíc z dílny AMD.
Procesorovou část mají PS4 i Xbox One stejnou, jedná se o dvou-modulový AMD JAGUAR, tedy 2x 4jádrový procesor. Ten známe i z desktopu, ale v současnosti se prodává jen maximálně 4jádrová verze pod označením AMD Athlon 5350. Drobný rozdíl je prý ve frekvencích, kde Xbox má mít 1,75GHz, PS4 pak 1,6GHz. Dále se už ale obě konzole liší. Microsoft u svého Xbox One vsadil na 8GB DDR3 a malou 32MB, ale rychlou, vyrovnávací paměť eSRAM, zatímco PS4 vsadila na 8GB GDDR5 pamětí. V obou případech je paměť sdílená pro CPU i GPU. Díky použití GDDR5 pak má už teoreticky PS4 lepší grafický výkon než Xbox One s DDR3 u grafiky. Jenže Microsoft asi nyní už lituje svého rozhodnutí trochu šetřit na grafice.
Xbox One totiž používá základ vycházející z čipu "Bonaire", tedy Radeonu se 768 jednotkami, 16ROP a 48 TMUS. SONY si ale u PS4 nechalo od AMD udělat grafiku silnější. Využívá základu "Pitcairn", tedy jádra s 1152 jednotkami, 32ROP a 72 TMU. V kombinaci s GDDR5 paměťmi pak asi není moc divu, že PS4 je výkonnější. Konkrétně je rozdíl dost velký. 1,84TFLOPS u PS4 proti 1,31TFLOPS u Xbox One. Vzhledem k tomu, že výkonu obou řešení je velmi omezený a v současnosti stěží na úrovni nižšího mainstreamu PC, je jasné, že něco znamená. Konkrétně fakt, že skoro všechny hry, pokud to vývojáři uměle nesrovnají, vypadají na Xbox One o něco hůře, protože běží v horších detailech a často i rozlišení.
Microsoftu se s jeho Xbox One tedy příliš nedaří. A není divu, při stejných cenách a velmi podobné výbavě dá asi většina potencionálních zákazníků, přednost výkonnějšímu PS4. A tomu odpovídají i prodeje. MS se dokonce snaží prodeje Xbox One co nejvíce maskovat, takže počet skutečně prodaných Xbox One konzolí je těžké určit. Mělo by se ale jednat o 1,7 - 2,35 milionu kusů. V každém případě je to o dost méně než u konkurence. PS4 má totiž na kontě již 6 milionů PS4. Samozřejmě MS nemůže jen tak změnit platformu, třeba posílit GPU apod., nicméně hodně si slibuje od nové verze čipu.
- AMD připravilo 20nm verzi SoC ...
AMD pro Microsoft dokončilo novou revizi svého SoC, kdy z 28nm se dostáváme na 20nm. Čip bude vyráběný u TSMC a 20nm výroba pro SoC dostupná je. Neočekává se změna parametrů, takže čip by nadále měl obsahovat 8 CPU jader JAGUAR a Radeon GCN "768SP" grafiku. Co se ale změní, bude výrobní cena a spotřeba. Konkrétně by výtěžnost 20nm měla být téměř 2x lepší než u 28nm, což bude znamenat podstatně nižší cenu koncového čipu. Zároveň by 20nm verze tohoto SoC měla spotřebovat méně energie a tedy méně topit. Úspora by měla být zhruba 25%.
Microsoft tak dostává od AMD možnost snížit výrobní náklady a tedy pravděpodobně i cenu konzole, případě udělat nový design konzole, tzv. SLIM. Tedy menší, tenčí konzoli Xbox One s menším chlazením a tudíž opět levnější na výrobě. Kdy se tak stane nevíme, každopádně AMD je s 20nm SoC pro Xbox One hotové.
Nás ale asi zajímá, zda se třeba 8jádrový JAGUAR dostane i do běžných PC, případě zda se dočkáme výkonnějších 4jádrových AMD AM1 procesorů třeba na 20nm. Odpovědi ale hned tak nedostaneme. Osobně si myslím, že je to možná proto, že AMD AM1 platforma by v nové verzi v podstatě překonala většinu toho, co AMD nabízí pro FM2+, tedy skutečný mainstream a to za mnohem nižší cenu s nepoměrně lepšími provozními vlastnostmi. Je to samozřejmě pro nás zákazníky škoda. Ale neházíme flintu do žita, AMD chystá novou generaci velkých APU, takže se možná dočkáme i těch malých. V každém případě novinky dorazí v první polovině příštího roku.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|