Nové generace herních konzolí se blíží, zastaralost současných je už příliš velká.
Ačkoliv SONY a Microsoft se snažili vyvolávat dojem, že „NEXT GEN“ PS3 a Xbox360 tu s námi budou hodně let, realitou je, že jejich technologická zastaralost má negativní vývoj na hry. Konzolové hry díky zastaralému HW vypadají prostě hrozně a těžko mohou být tahouny vývoje. Grafické technologie současných PC jsou o dvě-tři generace dál a rozdíl je to propastný. V současné době tak vrcholí přípravy a jednání ohledně parametrů nové generace konzolí.
Už je téměř jisté, že nový Xbox dorazí v roce 2012, možná dokonce i dříve. Hry pro novou generaci jsou totiž již ve vývoji a mluví se o jasném nasazení DX11 což potvrdili tvůrci herních engine Crytek (CryEngine 3) i EPIC (Unreal 4). Zdroje blízké výrobcům prý potvrdily, že nová generace konzolí Xbox ponese grafické čipy ATI, protože Microsoft je velmi spokojen s grafikami ATI XENOS, které jsou prý lepší než ty v PS3 od NVIDIA. Navíc chce Microsoft udržet kompatibilitu s hrami pro Xbox360. Nevíme však, jak daleko je nová generace Xbox konzole ve vývoji, některé informace dokonce naznačují, že se měla objevit už na konci letošního roku, kvůli krizi se však plány změnily na rok 2012. Jaký čip ATI bude v nové generaci konzolí přítomen je tedy otázka. Je možné, že to bude 32nm RV9xx, který se má objevit příští rok, ale prý by to mohl být i 28nm nástupce, který přijde v roce 2011. Ti největší optimisté hovoří dokonce o 22nm ATI DX12, který dorazí v roce 2012. Osobně si myslím, že nejpravděpodobnější je ten 28nm „R100“, nástupce RV9xx, tedy již kompletně nová generace ATI čipů.
Hraje se také samozřejmě na poli nástupce PS3, na které SONY také pracuje. Zde přichází do úvahy možnosti Intel Larrabee, NVIDIA Fermi nebo ATI. První varianta Intel Larrabee, o které se už dříve hodně spekulovalo, však pravděpodobně není reálná. NVIDIA FERMI je pravděpodobně zatím jen spíše proto, že SONY by mohlo mít zájem na pokračování spolupráce s NVIDIA, ačkoliv spokojenost s tímto čipem po stránce technologické být na rozdíl od MIcrosoftu moc nemůže. PS3 je dražší než Xbox360, ale právě grafická stránka her pro ně většinou nemluví. Je ovšem otázka, zda by SONY mělo zájem na osazení své nové konzole vlastně stejnými grafickými čipy, jako konkurence, tedy čipy ATI. Z hlediska vývoje her by to jistě všichni vývojáři uvítali, ale jak se k tomu postaví SONY se svými zájmy, je otázka. Na druhou stranu, pozice SONY není zdaleka dobrá a má hodně daleko do pozice, ve které se firma nacházela před vydáním PS3, takže by na zjednodušení a zlevnění vývoje her mít zájem mohla. Souboj NVIDIA a ATI o PS4 je tedy pravděpodobně stále aktuální.
Ještě je tu konzole Wii, kdy Nintendo také připravuje nástupce. Současná verze je osazena také grafickým čipem ATI a Nintendo si rozhodně vzhledem k úspěchu konzole nemůže na tuto spolupráci stěžovat. Navíc má zájem si přízeň vývojářů udržet, takže pravděpodobně nebude riskovat velké změny a i zde je ATI čip pro novou generaci velké Nintendo obole dost pravděpodobný …
Na druhou stranu pozice v lukrativním businessu malých konzolí, kterým v současnosti vévodí Nintendo DS, by mohla obsadit společnost NVIDIA. Právě sem totiž míří NVIDIA TEGRA a podle některých zdrojů už si NVIDIA zajistila místo v nástupci Nintendo DS, což by pro ni znamenalo příjem z desítek milionů prodaných čipů TEGRA a tedy odpověď na otázku, proč NVIDIA už dříve uváděla, že TEGRA jí bude přinášet 50% zisků.
No uvidíme, hraje se o hodně a všichni se samozřejmě snaží se protlačit na výhodné pozice, které jim zajistí příjmy na několik let dopředu a v případě úspěchu i pozice pro vyjednávání o nástupcích nástupců současných herních konzolí. Pro herní trh a hlavně vývoj je samozřejmě fakt, že se už konečně o nové generaci konzolí mluví, hodně pozitivní, současné generace konzolí už nestačí a vývoj se musí posunout, pokud by se tak mělo stát do 2 let, je jasné, že hry nové generace už musí jít do vývoje a to bude mít velký vliv na vývojový posun herních technologií kupředu. Konečně …
Moze NV GPU za to ze je na PS3 horsia grafika ako na XBoxe? Nie je to skor problem vyvojarov hry? A preco by z hladiska vyvoja hier bolo lepsie keby SONY presla na ATI? To mi vobec nie je jasne.... A preco by to mala uvitat vacsina vyvojarov? Pockajme si radsej na FERMI ako na tom bude a nie uz teraz ju odpisovat. Ja by som taketo vyhlasenia nerobil pretoze o pol roka mozes vyzerat na smiech ked ta bude niekto citovat...
RSX čip v PS3 je v podstatě klon řady GF6/7 tj. má pevný počet pixel a vertex shader (z dnešního pohledu to je pěkná vykopávka), a celkově o dost nižší grafický výkon než XENOS. S XENOSEM Microsoft a ATI dost zariskovali, byl to celosvětově první čip s unifikovanými jednotkami (na bázi DX10, obsahuje ale i např. Tesselator, který je pevně zakomponovám až teprve v DX11)). Tehdy to ještě byla nevyzkoušená technologie. Navíc má xbox360 dvakrát tolik paměti, takže ve hrách jsou detailnější textury než na PS3, někde na webu sem viděl přímé srovnání a je to dost znát. Tvůrci her jsou u PS3 více limitováni hardwarem než na xbox360, ale samozřejmě dnešní herní PC je mnohem dál než obě konzole.
Na beyond3D o Xenosu vyšel asi 5 ti stránkový článek, protoež na svojí dobu to byl přelomový kus křemíku. Vlatně ATi od R600 sou na principu Xenosu založeny, akorát neobsahují eDram paměť, která ať 10MB tak komunikuje s hlavni jádrem rychlostí 256GB/s. Jinak přímé srovnání PS3 vs X360 je na stráknách lensoftruth.com a gameswire.net (odkaz comparisons)
Su limitovany ale HW ako celku. A to je to dolezite pretoze z clanku sa da pochopit ako keby NV a jej grafiky boli dosledok rozdielu medzi PS3 a XBox a preto by ATI grafika mohla tu od NV nahradit... Pricom konzole sa budu menit az o 2-3 roky a to nikto z nas netusi aka bude situacia na trhu. Proste niekedy sa mi DDho uvahy zdaju ako keby to boli jeho zelania ako by chcel aby to bolo.
Pokud by obě konzole běžely na Ati, pak by pro vývojáře bylo jednodušší udělat hru, která by běžela na obou konzolích. Proto by většina vývojářů uvítala, kdyby v obou konzolích bylo GPU od jednoho výrobce.
GPU v současných konzolích jsou poměrně dost odlišné, jedna má blíž ke starší generaci na G70 čili GF 7800 (což byla ještě série karet Nvidie, které zaostávaly v kvalitě obrazu za Ati) a druhá má blíž zase k novější generaci s unifikovanými shadery.
Samozřejmě že dost záležet bude na procesoru, který to bude pohánět(on Cell v PS3 zrovna u vývojářů nevyvolal kdo ví jaký jásot, co se týká vývoje her pro něj).
Jsem zvědavý na zabezpečení, mám takový dojem, že X360 byla poslední konzole, která šla heknout. Výkon dnešních čipů je velký, nedivil bych se, kdyby komunikace mezi jednotlivými součástmi (blue-ray - sběrnice - pamět atd.) byla třeba šifrována AES.
Hry na 360ku se dají bez problémů pirátit, protože DVD vypalku má doma každý. Jen tak pro zajímavost, zkuste si zalovit v paměti, kdy začaly padat ceny dvouvrstvých DVD, když se začaly najednou prodávat ve většim množství. Bylo to právě po nástupu Xboxu 360 na trh.
Hry na PS3 by se pirátily naprosto stejně, problém je ale v tom, že BR vypalku v tý době nikdo neměl a že by o ně byl zrovna zájem se zrovna moc říct nedá. Ono díky tomu je taky o PS3 nejmenší zájem.
PS3 staví a padá na Blu-ray mechanice, zdrazila ze záčátku ohromně výrobu, ale zase si ho pár lidí koupí jako přehrávač filmu, a nakonec pomohla vyhrát válku formátů, takže v konečným důsledku, taky vydělají na licenčních poplatcích za prodané placky a mechaniky.
DD mas peknou kouli, jenom nevim "how much" je kristalova a tedy vestici pravdu...
Jako info dobry, ale konkretne u clanku s konzolemi bys je mohl prestat "obohacovat" o sve "vize", uvedom si ze at uz tu predvedes sebevetsi konspiracni teorii lidi stejne budou kupovat jak konzole tak PC a jak hry na konzole tak hry na PC. Fakt nechapu co ti na tech konzolich tak vadi kdyz je nepouzivas.
PS: Doufam tyto DDho clanky jsou pro nekoho motivaci a ze dotycny zacne o konzolich psat sofistikovanejsi nazory...
Rád bych, aby moje supernové a inovativní Core i7 dávalo aspoň takovej výkon jako IBM Xenon, případně Cell...o tom, že platfroma x86 je zastaralejší než cokoliv jiného, se tu ovšem z jistých důvodů nedočteme....zastaralost je opravdu masivní, předvedlo nám to myslim GTA IV a uvidíme ve Force Unleashed, jak tady budou lidi řvát, že jim jejich super aktuální dvou/čtyřjádro nebude stačit : )
Vidim ze viete o com hovorite. Takze by som sa chcel opytat, v com je x86 architektura taka zaostala? V top500.org ma architektura x86 asi 3/4 podiel, takze ak to pouzivaju najvykonnejsie pocitace na svete, tak to asi az take zaostale nebude, nemylite? Naviac, mate moznost slobodneho vyberu a nikto vas kupovat x86 procesor predsa nenuti.
x86 čipů se prodá procentuelně nejvíc, můžou tedy při stejných výrobních nákladech být levnější než konkurenční architektura, nebo za stejnou cenu být výkonnější.
No okolo Cellu byla spousta humbuku, když se mluvilo o jeho teoretickém výkonu. Pak se najednou zjistilo, že vytvořit hru, tak aby Cell dokázala využít není zrovna jednoduchý. Pak se taky najednou zjistilo, že on ten proklamovaný výkon platí pouze pro single precision a že v double precision to zase taková sláva není(viz. 15Gflops ve F@H).
Jinak u něj platí podobný příměr jako pro dnešní GPU. Výkon při paralelizaci je vysoký, ale rozsah úloh, který dokáže zpracovat je proti dnešnímu CPU značně omezený, stejně jako u GPU. Každopádně za dnešními GPU už značně zaostává, nové RV870 má už víc jak 10x vyšší výkon a rozsahem úloh, které dokáže zpracovat, je na tom podobně.
přesně jak říkáš. Cell má jedno jádro na bázi procesoru PowerPC, který musí krmit Cell buňky (v podstatě koprocesory). CPU v XBOX360 má tříjádrový processor také z POWERPC, dvě vlákna na každé jádro (celkem šest) a nějaké spec. vektorové jednotky (VMX nebo jak to značí), takže je více univerzální a lépe se programuje, no a nakonec GPU má velice blízko k DX10, takže i portace her z PC je na XBOX360 snadnější. Tím netvrdím že PS3 je špatný, ale šel prostě jinou cestou (Sony více zariskovala u CPU, Microsoft zase u GPU).
"NVIDIA FERMI je pravděpodobně zatím jen spíše proto,"
otče Scholastiku, vy máte ale šroubovaný sloh...
Asi tam mělo být spíše:
"NVIDIA FERMI je pravděpodobně zatím jen spíše snem proto"
nebo ještě spíše:
"NVIDIA FERMI je pravděpodobně zatím jen snem"
ale ona ta věta je i dál nějaká zmatená... Jeden by řekl že je Honza placený "od slova"
A k tématu, včera bylo pozdě! Čím dřív budou konzole HW na výši, tím spíš se pro špičkový (a tedy hlavně PC) HW začnou mastit hry...
Já bych spíš řekl, že se účastní soutěže o co nejdelší větu.
"Pro herní trh a hlavně vývoj je samozřejmě fakt, že se už konečně o nové generaci konzolí mluví, hodně pozitivní, současné generace konzolí už nestačí a vývoj se musí posunout, pokud by se tak mělo stát do 2 let, je jasné, že hry nové generace už musí jít do vývoje a to bude mít velký vliv na vývojový posun herních technologií kupředu."
v tom clanku je niekolko zaujimavych informacii ako napriklad ze ATI vyhralo suboj o novy Xbox ktory mozme ocakavat v roku 2012.
Je to samozrejme daleko ale ked si zoberiete ze prve oficialne predstavenie Xboxu360 sa konalo 6mesiacov pred uvedenim na trh ,a vtedy uz MS bude musiet mat vyrobenych aspon tolko xboxov ako ma dnes nvidia Fermi + priratate aspon 2 rocny vyvoj hier ktore pojdu na launch zas tak daleko to neni.
Kazdopadne celkom slusny uspech pre ATI aj ked v tejto faze si viem predstavit ze MS podpisal iba nejaky letter of intent na zaklade ktoreho potom spravia kontrakt.
Bohužel ten datum uvedení podle mého názoru naopak posune vydání áčkových titulů. Např. na Crysis 2 můžeme tímto v roce 2010 zapomenout protože Yerly říkal, že zvládne jak nové generace konzolí tak starší. Ale je také možné, že nová generace konzolí tady bude dříve. Hodně napovídá ta rozšiřující se spolupráce vývojářů s Ati. Spíš si myslím, že rok 2012 je nejzazší termín ..a je takto uměle spekulován hlavně proto, aby neohrozil prodeje současné generace konzolí ..Můj typ je, že nový Xbox tady máme 2011 před vánoci.
Xbox ma krajsie textury a celkovo hry posobia trocha krajsim dojmom ako PS3. PS3 ma zase lepsie vyhladzovanie hran ale 2x mensiu pamat ako Xbox. Sony to trocha prestrelila s CELL ale musim dat DDmu za pravdu dneska hry na konzolach vyzeraju naozaj zle oproti PC.(mal som chvilu PS3) Odporucam pozriet video http://www.youtube.com/watch?v=WMZEO3z4maE&feature=related
OT: nemuzu si pomoct, ale technicky problemy s vytvarenim prispevku v diskuzich jsou posledni dobou otresne, tady me to ulozilo prvni tri slova a nejde to to editovat, pravda nejste sami, ostatni weby na tom nejsou o moc lip, nekdy spise jeste hur
Základní technický problém tady je ten, že se nedá smázat náhodou vytvořený přispěvek. Občas "odeslat" jakoby nefunguje, člověk odešle přispěvek 2krát a potom ten dubl munůže smázat.
Nejak ta nesnasenlivost ke konzolim presla .Preskocilo to to do souboje Nvidia versus ATI a najednou i zaryti antikonzolisti hazi vse za hlavu a horecne diskutuji o novych konzolich.Pul roku po jejich vydani tu zas bude spousta narku jak jsou zastarale .Ati a Nvidia.Ohen a voda.vecne tema.snad
bla bla bla konzole brzdi vyvoj PC bla bla bla ... NE. Konzole rulez, na ne jsou prave hry. na PC je to jen odnoz. Nazor do pranice? Mozna. Bez nich byste menili grafiku jednou za mesic. A kdo by na to mel? Zlata konzole, koupim a par let hraju nejsem nicim omezenej. Uz aby tu byla PS4
a co vlastně hraješ? Existuje na PS3 něco jako TF2, L4D a jiné pořádné online hry, které se ne(d)ohrají za pár hodin?
P.S.: u mně rekord drží BF2 - tam mám podle stats nahráno přes 1000 hodin a stále tuto hru hraju.
edit: a to, že konzole jsou beznadějně zastaralé, je prostě fakt. Stačí se podívat na ty ubohosti, které se na nich produkují (viz GTA4 - podprůměrná a špatně optimalizovaná, zato vyhypovaná hra - a to se tvrdívá, že GTA4 je jedna z nejlepších konzolovek)
No třeba na takovej XBOX 360 vyšel Battlefield 2 Modern Combat, Battlefield: Bad Company,Call of Duty 2,3,4,5,6, Unreal Tournament 3 atd atd.. to jsou hry co se dají hrát dlouho po netu nebo RPG jako je Oblivion které zabere spoustu času Na kompu jsem u něj strávil prázdniny
Já jsem o GTA IV slyšel samý dobrý věci. Kamarád to hrál na PC a neměl problém. Pro zastánce grafického pokroku snad není problém 4jádrový procesor a třeba 285ka, nebo nová generace od ATi. Vždyť o to vám přeci jde mít doma to nejnovější. Pokud ano tak s GTA nemůžete mít problém. Jinak já se na hru těším až si ji konečně zahraju. Zkoušel jsem u kamaráda, ale doma je doma...
Osobne mi konzole len znepríjemnuju PC hranie. Odkedy su tu PC hračom prinašaju len problémy. Ako fakt by som bol najradšej keby nekopirovali PC a šli cestou Wii to by bolo v poriadku. Dnes tu máme konzole na ktorých su PC hry. Dokonca niektorý hlupáci si myslia že FPS je typický konzolový žáner. Svet bez konzol(Xbox360/PS3) by bol super
V dnešní době to je spíš naopak. Konzolové hry jsou na PC . (Za poslední půlrok jsem vyzkoušel vše: Herní PC, Xbox 360 a teď mám PS3. Takže vím o čem mluvím. Vše má své + i -.)
Tak tak hry se dělají pro konzole, to že vyjdou i na kompa je bonus... vyjma některých. Mimochodem, když mluvíme o těch výjimkách Crysis 2 bude i na konzole
Som presvedčený že PC hry by boli lepšie keby neboli brzdené konzolami. Je sice pekné že PC hry vychádzajú aj na konzole, a PC verzie su vždy najkvalitnejšie ale na PC to proste nestačí. PC nie je jednoduchá konzola Preto multiplatform hry ktoré vychádzajú aj na konzoly by mali byť na PC ešte viac upravené.
PS: Osobne by som uvital skorý koniec konzol postavených na kopirovani PC ako hernej platformy.
Omyl hry nevycházejí aj na konzole. Hry vycházejí hlavně na konzole a pak se upraví i na kompa Zlepší se textury a podobně. PC nemůžou být brzděné konzolami, když ty hry (a jejich vývoj) platí konzolový hráči.
jaký omyl? Hry vychádzajú aj na konzoly. Keby tu neboly konzoly tak by PC hráči nemali toľko problémov. A vývoj hier by nebol predražovaný ako je teraz vďaka vyvoju na 3 platformy. ušetrili by sa financie a predaje by sa zvyšili aj na PC keďže by sa sučasny nerovnomerne rozložený predaj multiplatform titulov presunul len na jednu a to PC. Je zaujimave že aj napriek skresleným tvrdeniam že konzoly su "zlaté bane" sú vydavatelia stále v strate. Zjednotená PC platforma by zarobyla omnoho viac ako sučasne konzoly. Hry by boli kvalitnejšie po všetkých stránkach. Preto si myslím že by bolo najlepšie keby bola PC jediná platforma. Osud unifikovaných platforiem je známi a nemenný. Časom totiž vymierajú. PC nie je unifikovaná platforma tekže je absolútny nezmysl že by skončila. O PC sa neobávam a dúfam že tento dočasný jav konzol čoskoro skončí.(mam na mysli sučasnu geberaciu ktora je založená na modele PC teda Xbox360/PS3) čim skôr sa transformuje na causual hranie kam patrí tým lepšie
Jako myslíš že kdyby PC byla jediná platforma tak že by ldi přestali líst na warez a krást hry? Kdyby tu nebyly konzole PC hráči by neměly tolik her.Pc jako takové neskončí ale hry na PC no nevim, pokud se to vývojářům nebude vyplácet tak je možné že se na PC vykašlou jednoho krásného dne Konzoly nejsou dočasný jev, na konzolích se hrálo dříve než na kompu a dost pochybuju že by konzole skončily, proč taky. Hry na konzole se prodávaj lépe než na PC, není proto logický důvod proč s nimi skončit.
Herný vývojáry nevyrábajú konzoly Osobne si myslím že koncept konzol je zlý a skončia veľmi skoro. NATAL s tým už začal. Takže vôbec sa neobávam žeby mali konzoly ktoré smeruju do Causual hrania ohrozovať PC. PC bude na normálne hry a konzoly na skákanie pred NATALOM tak ako to praktizuje Nintendo so svojim Wii.
Omg sice zbytečný tobě odpovídat, ale vývojáři vyrábějí hry a když se jim na PC nevyplatí, tak proč je dělat? Čím víc bude warezu tím míň se bude chtít vývojářům dělat hry ,,na warez PC". To co si myslíš ty dobře zhodnotily PC hráči na hrej, nicméně nemyslím že by skončil a že by byl špatný. NATAL je jenom taková kravinka, mimochodem moc zajímavá.PC pak bude na takové hry které si PC hráči dovedou zaplatit samy, tech moc ale není.
EDIT: Mimochodem já takový fanatismus chápu u lidí co se drží v High Endu, co mají PC opravdu nabroušené, u člověka co má Athlon 64, nVIDIA Geforce GTX260 a malinkatý 22" LCD 16:9 LG to moc nechápu. Chceš aby byly hry super náročné, aby plně využívaly možnosti PC, tak si kup něco pořádného.
Ok, verím, že nový handheld od Nintenda bude s tou Terga niekde podstatne ďalej. Donedávna mi to nijako nevadilo, hry ako Metroid Prime Hunters, Zelda Phantom Hourglass či Super Mario 64 DS som považoval za krásne vo svojej podstate. Skúšal som ale Race Driver Grid DS a to už je dosť drsné, rozdiel oproti PC a čo som mal v pamäti... Už by Nintendo mohlo uviesť niečo skutočne nové, a nie iba DS Lite, DSi!
Samozrejme hovorím o technickej stránke, hratelnosť je u DSka geniálna keď si zoberiem, aké malé to je.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!