Stagnace herního i technologického vývoje dostane novou kapitolu.
Není tomu tak dávno, co současná generace herních konzol narazila příliš viditelně na maximum svých možností. Ačkoliv tvůrci těchto platforem a někteří herní vývojáři tvrdí, že ne, lžou. Lžou proto, že se jim to samozřejmě hodí. Konzole a její HW se nijak nevyvíjí. To umožňuje dělat hry levně a jednoduše, protože jejich technologie se nikam nevyvíjí. Jejich vývoj je už dávno zaplacen, takže prodeje těchto archaických zařízení dnes vydělávají slušné peníze. A zavedený systém poplatků z ceny konzolových her, které jsou až o třetinu vyšší, než cena té samé hry v lepším provedení pro PC, také nikdo z vydělávajících není ochoten měnit.
V poslední době už však tlak na změnu stoupá. Přeci jen HW současných konzolí je opravdu hodně zastaralý a nedokáže soupeřit ani s velmi průměrným PC (spíše podprůměrným) a hlavně ani rozběhat ty hry v HD 1080p rozlišení. Čas střídání stráží se tedy přiblížil. Nové konzole prý mají být až 10x výkonnější, zejména v oblasti grafického čipu a pamětí. Jak víte, tak Nintendo už představilo následovníka Wii. Nové Wii U je postaveno na stejném, jen o něco frekvenčně rychlejším procesoru od IBM, než má stávající Xbox360. Grafickým čipem Wii U je ale ATI-AMD Radeon HD 4800 DX10.1, který však prehistorické grafické čipy Xbox360 a PS3 strká každým ohledem do kapsy. Už nyní je Wii U několikrát výkonnější než obě dvě velké konkurenční konzole, a to zdaleka nemá být tahounem trhu.
Nový Xbox, který dorazí v polovině příštího roku, bude mít DX11 grafiku do AMD (pravděpodobně HD 6800). Nový PlayStation pak s velkou pravděpodobností bude mít také DX11 grafiku a také od AMD, neboť situace na grafickém trhu v segmentu spotřebních grafik a jejich dalšího vývoje, se stává poněkud jednostrannou. Obě nové konzole budou podle Johna Carmacka, předního herního vývojáře (Id Software), minimálně 10x výkonnější než současné konzole a jejich technologické možnosti současní vývojáři prý nevyužijí téměř dalších 10 let!
Že je to přitažené za vlasy? Záleží, jak se na to díváte. Herní vývojáři dnes v mnoha případech zapomněli, co to vývoj vůbec je anebo spíše maskují to, že žádný vývoj kvůli stáří a nevývoji HW ani být nemůže. Používají stejné herní technologie stejně vypadající už několik let. Nic je k vývoji nenutilo (a neumožnilo jej). Samozřejmě jako u stávající generace konzol se objeví vykukové, kteří budou tvrdit, že právě jejich hra využívá potenciál konzole naplno, aby s novým dílem ohlašovali, že to nebyla pravda, ale že ten nový díl už ten potenciál využívá, aby u třetího a čtvrtého dílu mohli znovu tvrdit všechno znova, přitom je jasné, že až na pár malých vylepšení je potenciál konzole využit od počátku.
Nutno říci, že nástup nové generace herních konzol sice konečně posune běžnou technickou a grafickou kvalitu průměrné hry konečně dál a ze současných ostrých obrysů modelů postav a hnusných textur, efektů a minimálních detailů v pozadí, se konečně dostaneme na úroveň vysokých detailů u nejlepších současných her vyvíjených primárně na PC. Jenže tohle všechno už máme možnost využívat na PC od roku 2009. Je jasné, že nové konzole nemohou dosahovat výkonu high endových PC letošního, nebo příštího roku. Do konzole za cenu nějakých 600-700 dolarů prostě nemůžete nacpat 8-12 jádrový CPU s TDP 120-130W, neosadíte tam 8-16GB RAM a už vůbec ne ultra výkonné DX11 grafiky, třeba i s dvěma čipy, které mají TDP 200-400W. A stejně tak musíte zapomenout na výkonné SSD s čtením/zápisem kolem 250MB/s. Jinými slovy s vydáním nové generace konzol se zasekneme tak maximálně na současné úrovni současných PC a tím položíme novou jasně technicky danou zarážku technologickému vývoji.
Herní vývojáři se už dnes a během dalších 2-4 let naučí pořádně využívat stávajících možností současných PC a „nových“ možností nové generace konzol a pak bude několik dalších let následovat další nucená technologická stagnace, rutina a žádná nutnost upgradů PC. Samozřejmě, mnozí se ptají, co bychom dalšího lepšího chtěli. Vždyť dostaneme DX11 s využitím nových efektů včetně Tessellace, HD textury, HD rozlišení, 3D a slušnou herní fyziku a je pravdou, že ačkoliv to bláhově stále někteří očekávají, že už prostě nemůžeme čekat vizuální skoky na úrovni DX8-DX9. Ale přesto, nevím jak vy, ale mě se ani trochu nelíbí představa, že když něco stačí, že se nebudeme snažit o něco nového. A když si v roce 2012-2013 koupím pořádný PC, že na něj 10 let nebudu muset sahat, protože bude stačit. Nelíbí se mi představa, že dalších 10 let (tj. třeba kolem roku 2020) budeme poslouchat, jak herní vývojáři využili – nevyužili na 100% možnosti uzavřeného hardwaru z roku 2012.
Na druhou stranu, nová generace herních konzol nemusí být tím hlavním, co nám zkazí radosti upgradu a nákupu nového hardware. Pořád je tu ještě onen přízrak výkonové centralizace a CLOUDu, kdy vrcholem našich možností výběru může být tvar a barva rámu naší obrazovky, dokovací stanice a přijímače internetového signálu nebo brýlí. Pak už budeme skutečně jen obyčejní konzumenti obsahu bez špetky znalostí a rozhledu, jak to vlastně celé uvnitř funguje.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|