Jak nečekané. Problémem STADIA nikdy nebylo, že by služba nefungovala, ale to, jak byla nastavena.
Společnost Google oficiálně oznámila konec své herní streamovací platformy. S ohledem na její dosavadní výsledky a působení, se tento krok obecně předpokládal. Ostatně celá služba byla terčem vtipů a nechápavých pohledu od samého začátku. Důvodem konce služby je podle Google to, že nezískala dostatek uživatelů, aby se uživila. Provoz výkonných serverů, které pohánějí streamované hry je pochopitelně dost drahý, takže potřebujete hodně velkou platící uživatelskou základnu. Faktem ale je, že Google si za neúspěch může zcela a jednoznačně samo.
A není to tím, že by služba sama nefungovala, nebo fungovala špatně. Problémem byl od začátku naprosto nesmyslný ekonomický model pro uživatele služby. Prostě pro většinu hráčů nedávala STADIA smysl. Tím spíše, že na trhu jsou podobné streamovací služby. Asi nejpodobnější je NVIDIA GeForceNow, která funguje vlastně stejně, jen s tím rozdílem smysluplného ekonomického modelu pro uživatele, tedy že můžete hrát hry, které vlastníte běžně na STEAMu apod. Tento malý, ale podstatný rozdíl spolu s některými dalšími zvláštnostmi STADIA systému, je tím, co udělalo ten rozdíl. Nicméně posledním hřebíčkem do rakve STADIA je nástup streamovacích herních služeb od velkých hráčů, jakým je například Microsoft, kdy jeho streamovací služba spojená s Xbox Game Pass nebo něco podobného od SONY, dělá prakticky vše ostatní irelevantní.
Selhání STADIA není tak rozhodně selháním samotné technologie, je jde čistě o selhání Google a jeho manažerů, kteří prostě nepochopili, jak věci fungují. A to na více úrovních. Nezvládli vlastně nic. To selhání je až nepochopitelné. Manažeři Google jakoby znovu vymýšleli kolo, ale vznikl jim z toho kosočtverec a s tím se snažili konkurenční kolo překonat. Celý obchodní model dával smysl maximálně pro Google, pro všechny ostatní, zejména uživatele, byl naprosto nevýhodný. Z ohlášených velkých plánů včetně vývoje vlastních AAA her také nic nebylo, protože po dvou letech v Google ke svému zjevnému překvapení zjistili, co vlastně vývoj velkých AAA her stojí a jak dlouho trvá, a rychle tak své vývojové studio uzavřeli. Jinými slovy, STADIA byla odsouzena k neúspěchu téměř od svého spuštění, protože ji spustili lidé, kteří zjevně nerozuměli ničemu kolem oblasti, do které se pustili.
A nyní se nad STADIA, jako nad mnoha jinými projekty Google, uzavírá voda úplně. Firma ohlásila vypnutí služby a jejích serverů, které proběhne už 18.1.2023, tedy za necelé 4 měsíce. Ke cti Google ale musíme připsat, že na rozdíl od konce jiných služeb jiných firem a provozovatelů neúspěšných služeb, Google nabídne vrácení peněz za zakoupené hry i zařízení, pokud nákup proběhl přes Google Store (v ČR se nás to netýká, nebylo dostupné).
Jediné, za co vracet peníze nebude, je samotné předplatné. S ohledem na malý počet uživatelů se dá očekávat, že tento krok Google stát příliš peněz nebude. Volí tedy tenhle přístup, než zbytečně naštvat tu malou skupinu věrných Google fandů, co si to koupila a ještě mít navrch negativní reakce všech ostatních, že pohádkově bohatý Google jen shrábl peníze a utekl, jak to udělali mnozí jiní v podobných situacích ukončení služeb a produktu.
Takže se přiznejte, kdo Google naletěl a Stadia si pořídil? :)
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|