Často slýcháme, že bez konzolí by to prý nešlo a tak kvůli nim musíme trpět ústupky z kvality. Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Úterý, 16 červen 2015
altČasto slýcháme, že bez konzolí by to prý nešlo a tak kvůli nim musíme trpět ústupky z kvality.

 

 

 

Nejeden vývojář her použil argument, podle kterého to občas vypadá, že jen díky konzolím nějaké hry prodají, zatímco PC platforma je jen platforma zlodějů. Naposledy jsme tento argument slyšeli od tvůrců Witcher 3, kteří, když se provalilo, že kvůli konzolím není PC verze tak dobrá jak by mohla být, přišli s argumentem, že prý jen díky konzolím mohl třetí díl vzniknout. Přitom je to falešný, téměř PC hráče urážející argument. Zejména u Witcher série, která za svou existenci vděčí právě PC platformě.

Další věcí je, že často se setkáváme s tím, že se objevují různé údaje o prodaných hrách, ve kterých ovšem PC je často poraženo konzolemi, takže to vypadá, jak jsou konzole důležitá platforma, kterou mohou vývojáři her omlouvat nedokonalosti jejich produktů, protože tvoří hlavní část prodejů. Jenže do těchto prodejů nejsou většinou vůbec započítány digitální prodeje her na PC, které se ale dnes téměř výhradně prodávají hlavně digitálně. Pochopitelně, jak MS, tak SONY se podobné zastírání faktů hodí, protože bez podobných věcí by umělá platforma herních konzolí Xbox One a PS4, které jsou ve skutečnosti velmi nevýhodná zařízení, v podstatě nemohla existovat. Samotní konzolisté si tohle platí v mnohem vyšší pořizovací ceně her proti PC a dalších poplatcích, spojených s možností hrát hry třeba hry online s kamarády, za což na PC platit nemusíte.

Každopádně v posledních letech se objevují mnohem přesnější data o prodejích a přijímech z her, ze kterých už PC platforma vychází mnohem lépe. Zde totiž PC na hlavu poráží obě herní konzole dohromady. Kromě prodejů her tvoří značné příjmy i prodej rozšíření, online poplatky v MMO a bonusový obsah a tak dále. Celkovou hodnotou už dnes PC výrazně překonává konzolový trh. V samotných prodejích samostatných her pak PC překoná konzole příští rok, kdy se předpovídá prodej za 29 miliard pro PC a "pouze" 28 miliard pro konzole dohromady. K tomu se ale na PC prodají přídavky pro hry a další věcí za 21 miliard dolarů, zatímco na konzolích už je to jen 2,4 miliardy. Sčítat asi umíte sami.

 PC platforma nadále roste a každý soudný vývojář her s ní musí počítat. Opět se ale rozevírají nůžky mezi konzolemi a průměrným PC v oblasti technických možností a výkonu. Aktuální konzole díky snaze šetřit ze strany Xbox a SONY nemají HW na to, aby zvládaly rychle nastupující 4K rozlišení a ani sety virtuální reality. Na obojí je potřeba poměrně výkonný, zejména grafický HW, který mají jen současná moderní PC. Dále se rozšiřují možnosti a popularita PC platformy v oblasti e-sportu, digitální distribuce v dalších částech světa, zejména v Asii a Indii a tak dále a tak dále. Prodeje herních PC, výkonných komponent a příslušenství stále rostou a tvoří tak trh několik desítek miliard dolarů ročně.

Bez umělé podpory, různých časových i faktických exkluzivit by se konzolové platformě žilo vedle PC velmi špatně. Ostatně spousta lidí se od konzolí vrací zpět k PC, kdy zjišťují, že když už trávit čas hraním her, tak by to mělo za něco stát a neváhají si pořídit pořádný PC, který dnes může mít mnoho podob, tvarů i velikostí a velký výkon lze dnes zabalit do krabice menší, než jsou samotné podstatně slabší a méně variabilní konzole. Takoví lidé jsou ochotni utrácet i za kvalitní hry, jenže to je právě něco, co vývojáři her nejsou často schopni poskytnout. Doufejme, že například možnost vracet digitálně zakoupené hry, což nedávno umožnil konečně STEAM, přispěje k tlaku na vývojáře, aby dělali hry pořádně. Stejně tak doufáme, že budou pořádně využívat technologických možností a výkonu, které současná PC nabízí, ačkoliv se SONY a MS nelíbí, pokud mezi PC a konzolovou verzí hry je příliš viditelný rozdíl. Pak by si totiž spousta lidí mohla uvědomit, že platit o třetinu vyšší cenu za stejnou hru v horší kvalitě na konzoli je prostě hloupé. Takže jsme svědky toho, že PC verze často nevypadají tak dobře, jak by vypadat mohly a za tím hledejte politiku ... nic víc.

BTW: na právě probíhající E3 bude mít PC platforma poprvé vlastní panel. Sledovat jej můžete online od 2 hodin v noci 17.6.2015, kdy tam určitě uvidíme pěkných pár PC novinek a toho, co PC dnes dokáže nabídnout a nabízí.

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 
Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaStředa, 20 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 630x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Středa, 20 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 423x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Pondělí, 18 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 922x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Úterý, 12 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1185x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Pondělí, 11 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1508x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Pátek, 08 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1339x
Komentářů: 6