Už je hotovo. Architektura a vše potřebné bylo doděláno a nový čip pro nový XBOX míří do výroby.
Po několika letech vývoje byl v těchto dnech dokončen finální návrh čipu pro novou generaci konzole Xbox od Microsoftu. První finální testovací čipy budou hotové ještě letos a následně se budou ladit drobnosti a vše připravovat ke spuštění ostré výroby.
A co vlastně budou srdcem nové generace nové generace Xboxu? Jak jistě víte, Microsoft se usilovně snaží spojit celou Windows platformu a propojit funkčně i jednotlivá zařízení. Například na Xbox360 jede Xbox Live, který je i na Windows Phone 7, tedy SmartPhone. Microsoft stejný systém chce mít i z Windows Live na PC. Spojovacím článkem by měl být nový operační systém Windows 8, který se dostane na trh někdy v Q3-Q4 příštího roku. Všeobecně se předpokládá, že by právě nová generace Xboxu měla být co nejblíže platformě W8 a platffomě mobilních telefonů a tabletů. Tomu by měl odpovídat i návrh a architektura čipu.
Kromě toho MS musí zachovat kompatibilitu a vývojovou návaznost se současnými Xbox360 tituly. To možnosti samozřejmě výrazně omezuje. Je na 99,9% jisté, že půjde o kombinovaný čip, tedy CPU s GPU na jednom kusu křemíku a v podstatě by se mohlo jednat o APU. Nejodvážnější spekulace hovoří dokonce o tom, že Microsoft vsadil na x86 architekturu a dokonce přímo APU od AMD (takže procesor TRINITY?)! Pár lidí tvrdí, že CPU část má architekturu ARM …
Zcela nejpravděpodobnější je ale pokračování architektury PowerPC od IBM. Z hlediska kompatibility vývoje a přeci jen trochu komplikací pro piráty, dává použití této architektury smysl. Ta navíc není vůbec špatná ani slabá. X86 architektura má sice také smysl a skutečně ji nelze zcela vyloučit, ale prostě se nezdá jako nejpravděpodobnější. A použití architektury ARM? Pro velkou konzoli? Zatím nepravděpodobné, smysl by měla v případě „mobilní“ verze Xboxu, kdy se mluví, že MS dělá ještě jeden Tabletový Xbox. Poměrně jasno je o GPU části.
Současný Xbox360 používá ATI XENOS grafiku, což je vlastně předchůdce R600 (HD 2000) už s unifikovanou architekturou. Jako taková se v Xbox360 velmi osvědčila, když výrazně levnější Xbox dokázal zejména v multiplatformních titulech nabídnout lepší grafiku než dražší PS3 s čipem od NV. Microsoft tak nemá žádný důvod měnit dodavatele grafických technologií. Naopak se těžko hledá lepší volba, než AMD, které má dnes náskok v oblasti výroby i efektivity u svých čipů, nemluvě o tom, že je tu zaručená kompatibilita vývoje i multiplatformního vývoje obecně. S největší pravděpodobností půjde o čip, který ve finále budou vyráběn 28nm a i zde má AMD náskok. Nevíme přesně, jaké architektury bude grafika Xboxu, ale předpokládáme, že by mohlo jít o WLIW4,známou ze současných HD 6900, tedy tu, která bude použitá u nové generace procesorů Trinity i nižších 28nm čipů.
Předpokládá se tedy 28nm výroba, což dává smysl jak z hlediska načasování tvorby prvních vzorků, tak hlavně z hlediska předpokládaného nasazení do ostré výroby. Ta by měla začít zhruba v polovině roku 2012 tak, aby nový Xbox mohl v případě nutnosti vyjít už na konci roku 2012, či určitě pak na jaře roku 2013. Každopádně nová generace Xboxu je skutečně za rohem, což by znamenalo konečně toužebně očekávaný posun ve vývoji her atd.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|