Novinka nabídne konečně i technologie tohoto desetiletí, výkonem stále půjde o slabší řešení.
Nintendo si dává na čas. Současná SWITCH konzole je co do počtu prodaných zařízení nejúspěšnějším podobným produktem na trhu, ovšem současně už nějakou dobu představuje velký oříšek pro tvůrce her i hráče, kdy se svým výkonem už není schopna splnit současné základní standardy, tedy 1080p/60FPS natož jako stolní konzole v dokovací stanici provozovat hry v dnes již naprosto mainstreamovém 4K rozlišení běžných TV. Mnozí i fandové Nintenda tak už ve velkém měřítku využívali „neoficiálních“ možností a i koupené Nintendo hry hráli emulované na PC, v čemž se jim snaží Nintendo všemožně zabránit. Každopádně po letech spekulací firma konečně oficiálně představuje SWITCH 2!
Zatím vypustila jen krátké video, kde novou konzoli detailněji ukazuje. Podoba a konstrukce novinky však dnes už nepřekvapí vůbec nikoho, protože z četných leaků vlastně už vše dávno uniklo. Potvrdilo se definitivně, že na rozdíl od minulosti se Nintendo nepustilo do žádných překotných designových změn ani změny konceptu celé konzole. Dvojka je v tomto případně prostě dvojka.
Půjde tak stále o handheld zařízení, přesněji „tablet“ s oddělitelnými ovladači po stranách a dokovací stanicí k tomu, ve které bude stále připojitelná k velké TV jako stolní konzole. Ve své podstatě jde prostě o větší verzi stávající konzole s přepracovaným systémem uchycení ovladačů. Ale co do funkčnosti celého konceptu jde o zcela identické řešení, jako dosavadní generace. Jen výrazně modernizované tvarově, a hlavně hardwarem uvnitř. SWITCH 2 konečně nabídne alespoň nějakou technologii z této dekády (kdy jsme už v její druhé polovině).
- Mezigeneračně velký posun!
Nintendo samo zatím neoznámilo podrobné specifikace, ale ze spolehlivých úniků víme, že bude mít větší 8“ displej místo současného 7“. Bohužel téměř určitě jde o LCD, a nikoliv OLED. A potvrzené 100% není rozlišení, kdy nelze vyloučit stále jen 720p, ovšem 1080p je pravděpodobnější s ohledem na to jak dlouho má sloužit. Novinka rozhodně bude mít dost výkonu hry v tom 1080p rozhýbat, nebude spoléhat jen na prostou sílu GPU, ale také na technologie jako DLSS.
Staví na výrazně novější generaci ARM Tegra SoC proti původní Tegra X1, což představuje skok hned o několik generací u CPU. Původně 8nm NVIDIA SoC bylo ovšem pro potřeby Nintenda upraveno a vylepšeno. Výsledné GMLX30-R-A1 je vyráběno sice dnes už starším, ale stále solidním 5nm procesem. Zásadní posun je i u integrované GPU, která je součástí toho SoC. Má NVIDIA AMPERE architekturu (tu z dnes už staré RTX 3000 generace karet) a 1536 jednotek, což je masivní zlepšení a posun proti pouhým 256 jednotkám stařičké MAXWELL architektury (GTX 900 série karet) u současné generace SWITCH. Nemluvě samozřejmě o paměti, kdy mrzké sdílené 4GB LPDDR4-3200 nahradí u nové SWITCH 2 mnohem rozumnějších 12GB LPDDR5X-7500.
Větší má být i úložiště, kdy ze 64GB naroste na 256GB a bude o něco rychlejší (USF 3.1 s až 2100MB/s). To zní sice hezky, ale nezapomínejme že výrazně vzrostly nároky her na prostor, i kvůli detailnější grafice, takže v praxi u nové konzole nejspíše bude to 256GB úložiště stejně praktické, jako těch 64GB ve starší generaci. Nicméně zachovány zůstanou paměťové karty. Nintendo zatím podrobnosti neprozradilo, pouze řeklo, že určitá zpětná kompatibilita bude, ovšem ne u všech her. Nový SWITCH 2 má přepracované ovladače, jsou o něco větší, stejně jejich uchycení (asi největší problém starého modelu), bylo výrazně přepracováno, nyní by mělo být magnetické. Konzole má dva USB Type-C konektory, takže můžete ji napájet i používat jiné příslušenství. Stále má i 3,5mm zvukový jack. Podporovat má HDMI 2.1, kdy doufáme konečně hlavně v podporu VRR.
Celkově by podle zákulisních informací od vývojářů her, měla SWITCH 2 mít praktický grafický herní výkon zhruba na úrovni staré PlayStation 4 konzole. Ovšem bude mít k tomu nějakou formu „DLSS“ a kromě možnosti používat jej jako klasickou konzoli připojenou k TV, jde primárně stále o mobilní handheld. Zdaleka však nebude mít CPU a GPU výkon, natož univerzalitu, mnoha jiných existujících herních handheld zařízení typu STEAMDECK či ROG ALLY. Nicméně u těch se mnohé Nintendo hry vůbec neobjeví, a to je hlavní strategie Nintenda, kdy SWITCH 2 je prostě uzavřená platforma pro uzavřenou platformu a nabídku her.
- Na nákup si budete muset ještě počkat …
Fandové SWITCH jistě při pohledu na novinku slintají blahem a je vším, co si přáli, kdy končící generace zařízení je dávno beznadějně zastaralá. Bohužel, než slavnostně zakopete pod pěkný pomníček svou starou SWITCH na zahradě, budete si muset ještě počkat. SWITCH 2 sice letos určitě vyjde, ale to vydání bude firma zjevně ještě natahovat. Zatím neřekla, kdy přesně konzole vyjde do prodeje, jen že to bude letos. Určitě se jí nedočkáme během Q1, protože až 2.4.2025 (tedy už v Q2 2025) se bude konat prezentace Direct, na které firma celou konzoli podrobně představí. Následovat budou další veřejné prezentační ukázky po světě koncem dubna, kde si nový herní handheld předem registrovaní nadšenci a influenceři budou moci vyzkoušet.
Osobně moc nevím, co je na tomhle zařízení vlastně zase tak moc ke zkoušení a obdivování. Je to prostě větší a výkonnější Switch. Nemá fakticky moc čím překvapit. Tím spíše, že původní SWITCH vycházel na trh v roce 2017 za zcela odlišných okolností, kdy prakticky nic podobného na trhu nebylo. Ovšem v roce 2025?! Trh je plný výkonných handheld zařízení podobné koncepce různých i mnohem univerzálnějších platforem. A v polovině roku se očekávají nové generace, či dokonce další zbrusu nové modely těchto zařízení postavené na AMD Ryzen Z2 sérii APU procesorů, nabízející ještě mnohem vyšší CPU a GPU výkon než co dokáže SWITCH 2:
Co by herní handheld samotný, tak SWITCH 2 není vlastně dnes moc unikátní a neohromí tak výbavou ani výkonem. Nemá onu výhodu první generace, která konkurenci nějakého podobného zařízení fakticky neměla. SWITCH 2 tak bude sázet hlavně na to, že je prostě uzavřenou platformou Nintenda, kdy bez možnosti „neoficiální emulace“ nemůžete mnohé populární Nintendo hry na ničem jiném hrát. A NINTENDO se bude maximálně snažit, aby emulaci jeho her na jiných výkonnější handheld zařízení maximálně bránila. Bez toho by prostě Switch jako zařízení určitě zdaleka neměl takové prodeje. Zájem o novinku tedy nepochybně bude velký. Otázkou je cena, byť určitě nepůjde o nejdražší zařízení svého druhu.
Osobně očekávám minimálně 349 dolarů, což je ovšem v dnešní inflační a geopoliticky neklidné době možná až moc optimistické. Realističtější je možná spíše 399 dolarová cenovka (cca 11 890 korun vč. DPH), nebo klidně i 449 dolarů (13 390 korun vč. DPH). Za strop, co by mohla novinka stát, pak považuji částku 499 dolarů (14 890 korun vč. DPH), nad kterou už by se ovšem mnozí fandové dost kroutili, nemluvě o ohromné konkurenci kolem téhle cenové hladiny na poli handheld zařízení obecně, kdy SWITCH 2 jednoduše nemá výkon ani možnosti konkurenčních univerzálnějších řešení. Takže osobně si myslím, že cena bude nejpravděpodobněji 399 dolarů, maximálně 449 dolarů, ale tu považuji za méně pravděpodobnou.
Je to však uzamčená platforma, konkurence na ní vlastně není (vyjma první generace SWITCH), takže zákazníci a fandové Nintenda prostě nebudou mít na výběr. Samozřejmě firma chce vydělávat hlavně na té plejádě remaster verzí a remake existujících nejen svých her, které opětovně nepochybně bude vydávat. Jen tedy s lepší grafikou, vyšším rozlišení a možná pro mnohé Nintendo hráče se šokující novinkou v podobě 60FPS, protože to nový SWITCH 2 konečně zvládne rozběhat. Každopádně Nintendo hodlá své ovečky ještě napínat, vydání do prodeje zjevně bude nejdříve v Q2 2025 během dubna, potenciálně možná až v květnu. A račte si to užít, protože případný nástupce v podobě potenciálního SWITCH 3, zjevně nevyjde dříve, jak po roce 2030 ;).
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|