Další propad klasických prodejů her a konzolí trápí herní společnosti.
Ačkoliv ještě nedávno se mnohé herní společnosti dušovaly, že herní trh je v pořádku a současná generace konzolí má před sebou ještě dlouhý život a pohybové ovladače jsou skvělým přínosem, aktuální čísla o vývoji herního trhu ukazují zcela jinou skutečnost.
Jak jistě víte, většina prodejních žebříčků udává jen počty her prodaných na konzole, tedy klasickou cestou z kamenných obchodů. Jenže už nějakou dobu jdou tyto prodeje dolů. Propad je tak velký, že chtě nechtě museli začít společnosti mluvit i o podceňované a ignorované PC platformě a zejména online prodejích, které až donedávna byly pro mnohé z nich sprosté slovo. Stahování her z internetu je přeci špatné. Problém je, že přesná data ohledně her prodaných na PC platformu schází, protože velké distribuční systémy zkrátka informace neposkytují. Přesto je samozřejmě pravdou, že herní vydavatelé ta čísla znají a postupně je pouštějí ven.
Nejnovější informace NPD odhalují, že čistě konzolový trh a prodej her z klasických kamenných obchodů se propadl o dalších minimálně 10%. Postižené jsou všechny konzolové platformy nejvíce pak Nintendo a SONY. Nintendo pokračuje ve velkém ústupu ze slávy a hry pro její konzole zkrátka už netáhnout. Přesto je na tom ještě hůře SONY, které už dokonce ani nehlásí prodeje konzole PS3 na některých trzích, tak špatné už to s ní je. Poukazuje jen na úspěchy svých exkluzivních titulů, které však nedokáží zvrátit celkový propad této platformy. Ani Microsoft, jehož Xbox360 se stále drží a prodává se jej více než konkurenčních konzolí Nintenda a Sony, nemá důvody k oslavě. Z velkých plánů s Kinect bude muset přeci jen slevit. Kinect příliš netáhne, hry pro něj vůbec a nové hry do kterých MS vkládá naděje, jsou daleko za očekáváním. Mnoho analytiků a herních tvůrců se shoduje, že současná generace konzolí zkrátka dosáhla svého maxima a je nutné urychleně přijít s novým HW a důrazem na online hraní, funkce a nakupování her, pokud se konzole chtějí udržet ve hře.
Celkově totiž podle agentury Gartner herní trh nadále roste a PC platforma dnes podle herních vydavatelů tvoří celých 80% herního trhu. Zákazníci totiž hry na PC nakupují dnes už téměř výhradně skrze digitální distribuce. Do toho se započítává i hraní na sociálních sítích a hlavně příjmy z online her, které vytrvale a výrazně rostou. Hardcore hráči navíc hrají téměř výhradně na PC. Podle mnohých je díky současnému vývoji PC jako herní platforma silnější než kdykoliv v minulosti. Prostor konzolím a zejména klasickým kapesním modelům, ubírají zejména SmartPhone platformy Apple a Android, kde navíc ceny her jsou jen zlomkem ceny pro kapesní konzole. Mobilní hraní tak nabírá na intenzitě, i díky Tabletům, které se také počítají do PC platformy. Herní trh se rozhodně mění k nelibosti mnoha vydavatelů a klasické prodeje chtě nechtě směřují k digitální distribuci a tedy populárnímu stahování her z internetu.
Jsme tedy zvědaví, zda důležitost a význam PC platformy, která je vlastně jedinou vývojovou platformou pro všechny, herní vývojáři zohlední i odpovídajícím důrazem na PC verze nových her. Nutno říci, že se snaží. Například EA, které si žehlí zklamání a velké pochybení z Crysis2 novým Battlefield3, výrazně orientovaným na PC. Také UBISOFT se u nového FarCry3 dušuje, že PC je primární platformou a bude to hodně znát. Tak jen aby nám to vydrželo. Je ale faktem, že zastaralost současných konzolí a jejich systému prodeje her je skutečně hodně patrná a neodpovídá možnostem ani současnému vývoji PC a mobilní platformy, takže lze očekávat, že nový HW bude mít k PC blíže více, než kdy dříve a přijde také rozhodně velmi brzy. V současném rychlém ústupu konzolí je téměř vyloučeno, aby nový Xbox720 a PS4 příští rok nedorazily. Pak se možná zase preference vydavatelů změní.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|