Mnozí tomu nevěří, ale opravdu to tak vypadá. Velké herní konzole jsou už dnes zastaralý koncept …
Můj názor, že herní konzole Xbox360 a PS3 svým pojetím doslova ničí vývoj her a vůbec neprospívají tvorbě složitých dospělých her a už vůbec neposouvají technologický vývoj je obecně asi znám. Na Xbox360 a PS3 mi nejvíce vadí fakt, že za vysokou cenu kupujete krabičky, do kterých stojí hry mnohem více než stejné hry na PC a máte přitom jedinou jistotu – jistotu, že i za 5 let bude hra vypadat stejně hnusně (či spíše hnusněji v porovnání s tehdejšími PC) – že si nemůžete vyměnit CPU, grafiku, nebo přidat paměť, abyste dosáhli lepší vizuální kvality textur, nových efektů atd. Xbox360 a PS3 jsou svým pojetím těžký omyl – nejenom, že vývoj nikam neposouvají, ale dokonce jej brzdí. Jejich úlohu přitom úplně klidně zastane PC a obejde se to bez nákladů na vývoj pro další platformy atd. Výsledkem jedné platformy by mohla být ještě nižší cena her. Samozřejmě Xbox360 a PS3 se bez PC neobejde, ani na jedné konzoli se totiž hry nevyvíjejí, vše se píše, modeluje a programuje na PC.
Nemám nic proti herním konzolím jako takovým, ale herní konzole je na současném trhu jen Wii od Nintenda. Ta nabízí to, co herní konzole nabízet má. Hravé hry, technicky nenáročné, na konzoili, která se nesnaží nahradit PC nebo lépe řečeno s emu nesnaží konkurovat. I ta to však má spočítané. Už dlouho říkám, že konzole, tak jak je dnes známe, jsou jen přechodnou záležitostí a hlavně business. Vše ale technologicky směřuje k tomu, že stejně to vyhraje PC.
Bude to však ve formě Cloud Computingu, tedy toho, že výkon se vším všudy bude distribuovaný vzdáleně k nám domů. Konkrétně že doma budeme mít jen počítač, co by základní pracovní stanici (nebo výkonnou, podle toho, jak moc chcete být závislí), které bude obsahovat možnosti připojení různých periferií a tohle zařízení pak bude připojeno vzdáleně k výkonným centrálním serverům, které budou poskytovat procesorový i grafický výkon. Samozřejmě prorokování konce konzolí od člověka, jako jsem já s podobným názorem, mohou brát někteří fandové konzolí jako zaujaté, ale není to zdaleka jen můj názor a zdaleka jen lidí kolem PC.
Šéf japonského studia Square Enix, (konzolové RPG) se nechal slyšet, že současné pojetí konzolového trhu se musí rychle připravit na změnu v podobě digitální distribuce a hraní přes web prohlížeče. Dokonce prý současí výrobci konzolí SONY a MS už na tuto změnu připraveni jsou. Víceméně se pak nechal slyšet, že budoucností je určitý druh terminálu, tedy to, o čem jsem mluvil výše. Je dobře vidět, že tedy někteří vývojáři berou konec současného pojetí konzolí jako chýlící se ke konci. Osobně si myslím, že kolem roku 2011 Microsoft vyjede s novou generací konzole Xbox, která bude ještě pokračovat ve stávajícím pojetí, ale bude tou poslední (nutno ovšem říci, že právě Xbox má k PC nejblíže). Vše směřuje na internet a přetlak vývojářů na platformy jako je Facebook a smartphone začíná narůstat. Co určitě přežije je PC jako herní platforma. Ta dokonce letos na rozdíl od konzolového trhu udržela růst, a pokud pomineme, že je stále největší (právě díky facebooku a jednoduchým flash hrám), zůstane i jedinou hardcore herní platformou, protože zde stále zůstane dost vysoké procento lidí, kteří neváhají utrácet vysoké částky každý rok za upgrade počítače, aby si mohli zahrát v maximálních detailech nové super náročné hry, které stále budou hardcore herní vývojáři tvořit jako ethalon technologického vývoje. Ano, obě skupiny dnes tvoří výrazně méně lidí, než ty, kteří se sdružují v internetovém a mobilním hraní, ale trh tu stále je a dokonce se zvětšuje – někteří totiž tráví hraním málo času a tak když už si chtějí nějakou tu kvalitní hru zahrát, zahrají si raději v pořádných detailech a nejlépe na třech monitorech bez omezování. To by pro vzdáleně poskytovaný výkon ještě mělo být pár let docela problém, takže herní PC tu ještě hodně let bude. Levnější pro většinu ale bude pořízení nenáročné stanice a hrát zkrze internet (jak hru tak zkrze výkon poskytovaný přes net).
Každopádně největší trh bude určitě tvořit vznikající internetová herní platforma, ať už se ke hře budeme připojovat pomocí nějaké stanice doma, nebo pomocí smartphone či notebooku na cestách. I často uváděný termín do 10 let se mí zdá docela dost reálný, dokonce bych řekl, že možná i těch 6-7 let může stačit. Co myslíte vy?
Ano ale je potřeba si uvědomit proč jsou konzole a PC vedle sebe. Konzole jsou jednoduché na užívaní a přenositelnost. Jak přenosiletnost tak jednoduché ovládání mohou zajistit i počítače další evolucí. Když tohoto dosáhnou konzolím odzvoní. Nevidím proč by to nemohlo být za 5 let.
Existence konzolí je tak trochu zcestná. Přečerpávání nákladů na výrobu konzole do nákladů na vývoj her je nešťastné. Je to nutící nástroj aby zákazníky neodradili cenou zařízení. Ta je pochopitelně vysoká protože nepoužívají jednotného standardu jakop PC. Ta Hw rozdílnost je také důvodem proč i vývoj her je dražšší než na PC.
Jistě mnozí budou oponovat příkladem Vii. To ale není úspěch konzole ale jednoho herního ovladače. Až budou ostaní konzole a PC mít tuto výhodu jeho náskok půjde do kytek.
Nevidím jediný důvod proč by PC nemělo konzoli vyšachovat ze hry.
Na konzole celkem ano to je fakt. Ale nemáme jenom jednoho výrobce konzolí a protože konzole jsou SW nekompatibilní je nutné hodnotit konzole zvlášť. Domnívám, že na PC se toho prodá více než na kteroukoliv jednu konzoli z pohledu druhu.
Deklarované umírání konzolí podporují i další fakta jako pokles prodeje na konzolích a PC posilování. Do toho i dobře zapadá zpráva o IBM a jeho nevývoji Cell procesoru. To jsou jasné signály trendu konzolí.
Sprava o ukonceni vyvoja CELL od IBM je polopravda. Cell pokracuje dalej, ukoncena je iba jedna specializovana vetva procesora ktora bola postavena na Cell. Doporucujem pouzivat aj ine zdroje ako DDworld :-))
Mohl by jste se vyjádřit přesněji prípadně dodat link díky.
I tak se domnívám se, že cell jako konzolový procesor končí. Asi ho IBM bude používat jako výpočtový procesor. Z pohledu konzolí o kterých se celou dobu bavíme to je ale fakt.
I kdyby se Cell už nevyvíjel, tak pro konzole to prakticky nic neznamená. X360 funguje perfektně i bez Cell, takže PS4 může klidně taky, hlavní je vyspělé GPU. Takový CPU od IBM se třemi jádry na 3,2GHz v X360 je špičkový i dnes a to je z roku 2005
Píši ale o něčem jiném o tom jak specializovaní konzolové zařízení dostalo padáka. Uvidíme na čem to nové sony postaví ale podle situace se bude snažit dát něco levného. Tady se logicky nabízí kopírování ze světa PC.
Napr:
http://www.abclinuxu.cz/zpravicky/ibm-nekonci-s-procesory-cell
Popripade si do googlu zadajte IBM Cell nekonci - popripade to iste v anglictine a vyjde vam hafo odkazov.
To ci Cell v konzolach skonci alebo nie nerozhodne IBM,ale Sony:-))
Nrbyt konzoli, tak by se kazdy tyden vymyslela nova technologie a tim paem bychim byli nuceni porad upgradovat. Nebyt konzoli tak by vychatela spousta odpadu, protoze dnesni multiplatformni hry musi nejdrive projit pres komisi. Bez konzoli by se nedelala optimalizase, protoze clovek by si nemohl rict, ze kdyz to bezi na mene vykonnem Xboxu, tak jakto ze to nejde jemu, proste by si rekl, ze asi nema dostatecne PC atd. atd.
Beru ten co týden to nová technologie jako nadázku které sám nevěříte. Co mne ale zaráží je jak tady opěvujete brzdy vývoje. Upřémě připadá mi to poněkud zpátečnické.
brzda možná,ale je dobrý si uvědomit kdo herní studia živí (príklad: výdělek A.Creed2 po uvedení zatím jen pro konzole) a PC platforma nevydělává tolik jako konzole
Proč by se nemohla tato studia živit na PC herním trhu? Moc se jim do toho asi neche protože na PC trhu je větší konkurence a více se nadřou aby opravdu využili výpočetní výkon PC.
Rozhoduje zákazník. Jestliže PC nabídne konzolové hry s jejich jednoduchou instalací a přenositelností tak pápá konzole.
Jediný kdo si myslel, že něco nepůjde hacknout nebo upirátit byl buďto vydavatel SW který si ochranu koupil nebo autor dané ochrany. Vy patříte do které skupiny?
Já osobně neznám ochranu která by časem nepodlehla. A časy jsou v těcho případech velmi krátké.
u PS3 je to dáno hodně odlišnou architekturou celé konzole procesorem IBM začínaje. Na světě je jen hrstka lidí co vůbec dokáže na tuto architekturu něco naprogramovat, takže stěží by se hledal nějaký hacker. Ono s tím ale taky souvisí to, že na tuto konzoly vychází málo her, právě kvůli té složitosti.
Ale do budoucna naopak se počítá že nové generace budou běžet prakticky na x86 architektuře,tak jako současný Xbox a s tím souvisí jednodušší pirátství.
her na ni vychazi stejne jako na xbox, takze je to spis tou architekturou, nez lenosti. Ono by prolomeni ochrany sony urcite trochu pomohlo, myslim ze by se PS3 prodavaly vic, hry potom stejne, protoze ten co je kupuje je bude kupovat porat.
Bla, bla, bla, bla, su to same zvasty na obranu konzol a same zvasty na podporu PC. Konzoly tu budu dovtedy, kym budu ekonomicky vyhodne pre firmy ktore ich vyrabaju a ktore pre nich robia hry. Rozhoduju prachy. Ked pride na svet nieco vyhodnejsie na com dokazu tieto firmy zarobit, tak potom zmiznu konzoly. A ked sa najde nieco co dokaze nahradit aj PC a firmy z toho budu mat vacsi zisk, tak sa poberie do hrobu aj PC.
Myslím, že jednou se toho opravdu dočkáme a možná to bude uplně jinak jinak konzole neodsuzuju, ale preferuju pc pro jeho viceropoužití. zdar hraní a pc zvlášt!
Souhlasím s tím, že vše směřuje k distribuci po Netu a i hraní samotné! Bydlel jsem v UK a líbilo se mi koukat v TV na to, co jsem chtěl z knihovny a né podle nějakýho podělanýho programu.
přesně tak i u konzolí se vizuální kvalita postupně mírně vylepšuje, díky lepším optimalizacím. Hlavně je to vidět na PS3 na kterou se postupně vývojáři teprve učí efektivně využít výkon této konzole.
Oblivion jsem hrál asi 3 měsíce Několikrát dohrál za několik různých postav, byl výborný. Ale oblivion nebyl tak dobrý kvůli své grafice, ale stejně jako Dragon Age kvůli obsahu. Mimochodem i oblivion vyšel na všechny platformy. No a Dragon age, zatím mám odehráno jenom asi 12 hodin ale stejně, je jiný než oblivion, není tam tak otevřený svět, což me mrzí, ale stejně mě baví.
No nevím, tvrzení že u konzole si nemůžu vyměnit GPU atd. je poměrně zcestné, když to je podstata konzolí. (Všichni mají doma to samé!).
Dále tvrzení, že za 5 let hry půjdou stejně hnusně.... To je právě ono ta hra půjde i za 5 let. Na 5 let starém počítači bych z dnešních her měl akorát pěknou slideshow.
Ano hry na konzolích v detailech nesahají dnešním PC ani po kotníky. Osobně jsem měl svoji PS3 krátkodobě vedle PC, a zapojenou do monitoru. Koukal jsem na to tedy ze vzdálenosti přibližně 1 metr a opravdu nic moc, poté jsem to zapojil na FULL HD LCD Panasonic, hupsnul na gauč přibližně 4 metry od televize a nádhera.......
Myslím že pokud se hraní bude streamovat k nám domů z nějakého serveru, tak se to mnohem více podobá konzoli, než PC. Takže pokud se vývoj bude ubírat tímto směrem, tak konzole tu budou s námi dál.
Když budeš mít za 5 let stejný počítač, tak si na něm 5 let starou hru zahraješ pořád stejně dobře. Myslím, že tvůj první komentář je zcela mimo. Možná si zahraješ novou hru, ale bude pořád stejně hnusná jako ta 5 let stará...
Podle tvého příspěvku bych usuzoval, že jsi nikdy žádnou konzoly neměl. Jinak by jsi věděl, že až ke konci jejich "života" z nich umí vývojáři vymáčknout maximum, tudíž i na konzolích probíhá grafický vývoj směrem kupředu.
Hlavně jsem nepochopil to s tím kompem "Když budeš mít za 5 let stejný počítač, tak si na něm 5 let starou hru zahraješ pořád stejně dobře." Ale to samé platí i o konzoli s tím že na ní si člověk zahraje i novou hru, což se o 5let starém PC nedá říct. Sice na konzoli nebude vipadat po pěti letech jako na novém PC ale člověk si tu novou hru zahraje plynule, kdež to na 5 let starém kompu si ji nezahraje skoro vůbec
Tak samozřejmě to je každýho věc, já mám oboje, každý je trošku o něčem jiným, oboje má svoje výhody a nevýhody, ale hry jako je oblivion nebo dragon age bych hrál furt, ať už mají DX 10-11-12 Ale samozřejmě plné detaily jsou plné detaily, nebudu tvrdit že jsem imuní
ale zahrajes si ji a pokud ti nejde primarne o grafiku, ale o hru (po 5ti letech toho ale moc nevyjde, ber tak 2-3 roky), tak ti to staci. Kdyz nemas na nakup noveho HW do PC tak si ji nezahrajes vubec.
Co říci...Pan DD opět trefně haní..Kolik mu vlastně je let?Že se tak vyzná...znalec jeden...Kolikrát se tohle řeší!!!NES,SNES,MASTER SYSTEM,GAME GEAR,JAGUAR,PS1,2,3 atd že...XBOX1,2...atd že a PC?Kde se nacházelo když se pařil Turok?Pěkně vyhlazenej PC jako herní platforma určitě přežije ale nesmí se naň Krást!!!Další XBOX bez čórek..PS3 už je...tam se vydělává!!!DD tady tlachá o brzdění vejvoje ale kolik těch Extra AAA her vychází ročně?Žalostně málo!!Ale stojí žalostně MOC prachů...Odměna PC scény?Krádeže No a Hnusná Grafika?Která?Co je hnusné? Uncharted?Sporty?FPS?Ta Grafika je přece krásná ne?Stejně je NEJDULEŽITĚJŠÍ HRATELNOST!!!!!!Hratelnost!!!
Nema cenu se tu rozcilovat ani nikomu nic vysvetlovat, prodejni cisla reknou vse. Je znamo ze kdyz se obevi neco hanliveho o konzolich, jako ze herni divize Sony je ve ztrate nebo ze za 10 let konzole zaniknou atd, chyti se toho DD jak houno kosile a ma z toho skodolibou radost (predstav si dite co trha brouckum nozicky). Nech to plavat a neber to tu vazne, treba ja sem chodim protoze se tu obcas nasmeju vic nez na myego.
S DD souhlasím, že herní konzole jsou zamrzlé babičky. Ale problém je v tom, že si tyhle mature holky lidi pořád pořizují. Kde je poptávka, bude vždy nabídka. Stejně tak je to s holkama na ulici, drogama, chlastem, cigárama a vlastně se vším co se prodává.
Já mám na tohle takovou ideu: vyrob cokoliv a vždycky to prodáš. Mezi 6 miliardami lidí se vždycky najde pár blbců co si to od tebe koupěj.
nj, když vývojáři dostali do rukou úkol vymodelovat postavu do PC tak si libovali jak to bude krásný, přeci jen 18 000polygonů .. ;-) ale když dostali do rukou úkol vymodelovat model na xbox, kde mužou maximálně využít 6 000polygonů aby to konzole utáhla ..to už je pak těžší
si pak grafici musej říkat ,,cože ? z tohodle mám vymodelovat obličej ?!,,
proti konzolím nic nemám, třeba taková fifa10 kterou hráváme s kámošema vypadá na XboXu360 10x lépe jak na PC, v grafice, ovladatelnosti i fyzice a inteligenci
Je vidět, že asi konzoli nemáš a já bych to řek jinak. "Kuurva to mám modelovat boličej z 18 000 pologonů, když neni jistý, jestli si ta rha na sebe vydělá?"
celkom sa mi paci logika tohoto clanku , kde prvy stlpec je o tom ako za vsetko zle na pc su zodpovedne konzole , ale nakoniec autor konstatuje ze proti konzoliam nic nema.
No a ked uz su hry na Facebooku argumentom preco je PC najsilnejsia herna platforma tak to sme to dopracovali (...Farmaville je vyslovene hra pre narocnych).
Cele tie vykriky do tmy o cloud computingu pre hry , su len mokrim snom studii ktore aktualne nemaju titul ako WOW cez ktory mozu tahat na mesacnych poplatkoch sialene peniaze .
no ja v tom zadne mokre sny teda nevidim..podle me bude cloud computing vyhodny pro vsechny, krome piratu. na hrani ti v domacnosti bude stacit cokoli s pristupem na rychlej net. nikdo nebude potrebovat pro hrani na max detaily grafiku za deset tisic a tim ti rapidne klesnou naklady za herni stroj. odpadnou ti problemy se stahovanim a instalovanim ovladacu ci patchu nebo jine SW problemy, proste jednoduse se napojis na net, vyberes hru a budes hrat. a co se tyce kupovani her, tak by si za 300kc na mesic (jen napriklad, ceny muzou byt hodne variabilni a muze se cenove lisit treba i uroven detailu a rozliseni ve kterym ti hra pobezi) mohl hrat jednu hru. az ji dohrajes tak uz ji platit nebudes, takze hry by pak oproti dnesku mohli vyjit podstatne levneji. kdyz pak nejakou budes chtit hrat znovu, tak ti nic nebrani si ji na mesic koupit znovu.
bohuzel ale s nastupem cloudovyho hrani to nevidim nijak ruzove. ono totiz muze pro nektere firmy znamenat docela velky problem. skoncili by diky nemu herni grafiky tak jak je zname. nvidia se jiz v tomto odvetvi snazi angazovat, takze ta by takovy problem mit nemusela, ale aby nezaspalo amd, ktere ma k podobnym vecem dost pasivni pristup. ale nejvetsi problem by tohle mohlo znamenat pro microsoft. hrat by se mohlo na jakemkoli stroji pripojenym k internetu, ktere dokaze produkovat obraz a ma k tomu ovladaci prvky. hrat by se mohlo tedy klidne i na netboocich s arm a linuxem a na linuxu obecne. nevim jak u ostatnich, ale kdyby tohle bylo mozne uz ted, tak windows z mych pocitacu okamzite leti pryc.
a take si narozdil od DDho nemyslim, ze by tohle melo znamenat konec konzoli. to spise naopak, male jednoduche a levne krabicky se zakladnim OS s pristupem na net (google chrome OS?) s vystupem hdmi a nakym tim usb at uz pro gamepad, klavesnici nebo mys by byli podle me naprostym hitem. a jako takove by meli podle me blize k dnesnim konzolim nez k pc
a DD jak to myslis, ze pc zustane jedinou hardcore herni platformou?to jako podle tebe je hardcore hrac jen ten kdo ma nejlepsi hardware a utrati za nej nejvic penez jen kvuli hram v nejlepsich detailech???sry ale takovej clovek neni zadnej hardcore hrac, ale spis blbec (nebo na to ma prachy...). hardcore hraci se vyznacuji tim, ze v kazde hre chcou objevit nejlepe uplne vsechno a projit ji uplne nejlepe na uplne nejtezsi obtiznost hardcore hraci si v drivejsich dobach kreslily mapy na ctvereckovany papir u dungeonu, hrali dooma na nightmare a snazili se ho projit co nejrycheji apod. dnes by hardcore hrac prosel dragon age na nejtezsi obtiznost, splnil vsechny mozny i nemozny ukoly a objevil vsechny veci v kodexu. ale v zadnym pripade hardcore hrac nemusi utratit desitky tisic za pocitac a muze klidne hrat i na konzoly.
Zacnem od konca. S poslednym odstavcom uplne suhlasim. Predposledny je dost diskutabilny a pri prvych dvoch by som sa chcel spytat na konkretizaciu.
Hned vysvetlim:
Raigor napsal:
na hrani ti v domacnosti bude stacit cokoli s pristupem na rychlej net. nikdo nebude potrebovat pro hrani na max detaily grafiku za deset tisic a tim ti rapidne klesnou naklady za herni stroj.
Neviem, ci to pride len mne, ale na to musis mat garfiku, aby ti zobrazila to co ti nejaky cloud vyrobi(nech ti aj umozni hrat superultraHD milion*milon, potrebujes nieco na zobrazenie)
Tym sa dostavam vlastne aj k odseku dva, na ktory sa moja otazka zaroven vztahjuje.
Dalsia vec k odseku jedna:
Raigor napsal:
odpadnou ti problemy se stahovanim a instalovanim ovladacu ci patchu nebo jine SW problemy, proste jednoduse se napojis na net, vyberes hru a budes hrat.
Samozrjeme tym ale stupaju naklady prevadzkovatelovi hry, ktory ju musi rozsirit do cloudu a potom samozrejme udrzovat. Netreba zabudat, ze cloud je tiez tvoreny servermi a pokial hra bude koncipovana primarne ako Singleplayer (a aj ked nebude), bude si asi vyzadovat svoje spustenie pre kazdeho hraca ktory chce hrat single(inak hrozi interaktivita s ostatnymi hracmi).
Mozno sa mylim alebo som to zle pochopil. Skus mi to prosim vysvetlit.
1) samozrejme ze grafiku jako takovou kvuli vystupu na monitor/tv budes potrebovat. ale postaci takova jako na urovni uz dnesnich grafickych karet.
2) provoz her by mel byt mit na starost vyhradne provozovatel serveru. hrac bude muset mit na cloudu vytvoreny ucet, na kterym bude mit hry, ktere si zakoupil, bude si moct koupit nove nebo prodlouzit hrani jedne apod. nebo treba za urcitej mesicni poplatek muze mit pristup ke vsem hram na cloudu atd...tady je uz moznosti spousta. analogicky si to muzes predstavit jako klasicky pocitac pro vice uzivatelu. u vetsiny soucasnych her ma kazdej ucet na pocitaci svuj vlastni ucet i ve hre se svymi savy apod. tohle by melo byt podobne.
nikdo nebude potrebovat pro hrani na max detaily grafiku za deset tisic a tim ti rapidne klesnou naklady za herni stroj.
Pretoze tu grafiku a aj CPU tam bude treba.
Ale v podstate ju nepotrebujes ani dnes... Ja napriklad nemam pocit nejakych orgii z toho, ze hra je v milion * milion pixelov, ktore na 21" monitore okom ani neobsiahnem... Takze bod jedna by som videl ako nerelevantny
2) A prave takto cloud podla dostupnych informacii nemoze fungovat pre hry. Ako som uz napisal vyssie. Ty si to asi nepochopil
Citace:
analogicky si to muzes predstavit jako klasicky pocitac pro vice uzivatelu. u vetsiny soucasnych her ma kazdej ucet na pocitaci svuj vlastni ucet i ve hre se svymi savy apod. tohle by melo byt podobne.
Nie je to vobec podobne. Cloud je o tom, ze maju vsetci uzivatelia cloudu pristup k rovnakej skupine informacii naraz v realnom case. Preto su napriklad urcite limity(kvoli serverom). Cloud teda uplne popiera uvedenu citaciu, kedze na jednom pocitaci aj ked tam ma len 2 ucty, nemozu tito ludia pracovat naraz(moja narazka na SP). Resp mozu(2 klavesnice, 2 monitory atd.) ale musia si danu aplikaciu spustit kazdy sam vo svojom profile => vykon sa deli.
1) tam je dulezity to deset tisic bude ti stacit proste neco co ti to zobrazi na monitor/tv.
2) jo nejspis sem to nepochopil...nejak sem se o to jeste nezajimal, zatim je to totiz jen ve stadiu mluveni a dost vzdalene budoucnosti. ale zatim si jinak nedokazu moc dobre predstavit jak by to hrani mohlo byt reseny nez nejak podobne jak sem psal. a zatim vsechno smeruje k tomu, ze takovehle hrani pres internet bude...
To ja teda neviem, co koho zaujalo na tom cloudovom hrani...akoze preco by som si tu hru a HW kupil, ked si ho mozem prenajat a platit tak stale, to je naozaj vyhodna kupa. O tom, ze je to (nastastie) v sucasnosti asi prakticky nerealizovatelne (teda aspon nie tak, ze by to uplne nahradilo PC/konzole, max ako nejaky doplnok) uz len tie odozvy co tam vzniknu na tom, kym PC odosle poziciu mysi, stlacene klavesy a pod., prejde to celou sietou do nejake serveru, tam sa to spracuje, vypocita, spakuje posle k nam zase tou dlhou cestou a potom sa to v PC rozpakuje, posle na monitor, ten to bude este chvilu spracovavat a vo vysledku to moze vyzerat tak, ze pohnem mysou a budem sekundy cakat, kym sa to pohne na obrazovke (este do toho nejake kolisanie rychlosti pripojenia a pod...) a este lepsie na tom budu zavodne hry, kde je potrebne este poslat FFB data do volantu a ten ich musi spracovat, kde mimochodom tato vec je co sa tyka odozvy uz aj na PC len tak tak, akekolvek dalsie oneskorenie co by sa tam zanieslo by to uz IMHO spravilo nehratelnym...
Povedal by som ze gmox to s tym WOW povedal dost trefne, ja napr. hram CS 1.6 viac ako rok, zaplatil som zan nejakych 500 Sk...takze keby to zoberiem na ten rok hrania, tak by tie poplatky museli byt okolo 40 Sk na mesiac (si si isty, ze za taku cenu ti da niekto hru a HW na mesiac?) na dva roky by to muselo stat uz iba 20 Sk na mesiac atd...
Ja fakt nechapem co na tom ludi zaujalo, ved ten PC alebo na com to bude aj tak niekto bude musiet zaplatit a je jedno ci stoji na vasom stole alebo niekde v centrale...aky vyznam ma kupovat si PC a umiestnit ho tisice km daleko a potom tam a naspat posielat data?
Osobne jedinu vyhodu v tom vidim pre platformy, ktore zo svojej podstaty nemozu byt vykonne na bezne hry ako napr. mobily, netbooky apod.
ano v soucasnosti je to nerealizovatelne, ale tady snad nikdo nemluvi o soucasnosti. tady se mluvi o dobe tak za 10 let a vsechno to sou jen vetsi ci mensi spekulace, protoze nikdo nemuze vedet presne co tu tou dobou bude
zaujalo to producenty her, protoze teoreticky by na takovem systemu neslo hry piratit, takze ty miliony piratu by hned misto pirateni asi zacalo platit
bohuzel to ale vypada, ze se jim nekdo zapomnel zminit, ze je to v blizke budoucnosti nerealizovatelne a ja dost pochybuju ze to vubec nekdy bude fungovat, hardware pro cloud servery by snad mohly vymyslet do tech 7 let, prekopat paterni site bude uz vetsi problem, ale snad by to taky slo, ale natahnout 100Mb spojeni do vetsiny domacnosti, s tim ze v "prime timu" to budou vsichni plne vytezovat je scifi na pristich 20 let
Nejsem zrovna moc přesvědčen o využívání cloud computingu. . Kdyby tomu tak bylo pak je vlasně zbytečné jakýkoliv vývoj výkonu na straně klienta to jest na straně PC.
Historie počítačů je o decentralizaci výpočetního výkonu. Decentralizace od sálových počítačů k neustálému posilováné výkonu na stole. Hry jsou mohutným katalizátorem tohoto vývoje výkonu a to jak výkonu grafiky, procesorů či pamětí. Nevidím, že by něco nyní nasvědčovalo nástupu cloud computiongu ve hrách. Samozřejmě mýlit se mohu.
S tim Cloud computing, podle me to bude stejne drahe, protoze tady jste si vy koupil za x tisic PC, nebo konzoly, a mate ji doma, takhle ten stroj pro vas bude muset byt v servrovne, takze za nej stejne zaplatite. Akorat nebude vas, ale jejich. Neni to na hlavu? Pochybuju ze vam nechaj ten vykon za hubicku, kdyz stejne ty super vykonny pocitace musi koupi z jejich penez. Takze je ve finale jedno zda ho vy koupite jim, nebo sobe. Takze se to stejne vysplha cenove nekam nahoru (protoze za 10 let sice budou 100x vykonejsi stroje, ale i 100x narocnejsi hry). A nebo se mylim?
Prý Cloud computing (CC)... cha chá, možná tak za 20 let... Ale pokud během pěti, deseti let chcou tento způsob distribuce zavést, tak je mi jich upřímně líto. Proč?
Modelová situace CoD 10.
a) finance
Budete jeden z milionu hráčů, hru si koupíte a budete chtít hrát. Vydavatel teda musí koupit hromadu serverů, co zvládnou současně počítat milion her CoD, musí platit elektřinu, co ty servery spotřebují a musí najmout a platit tým adminů, co budou mít celý tento systém na starosti. Kolik si myslíte, že bude potom stát jedna hra? Myslíte si, že bude stát stejně, jako dnes? Je to pouhé přenesení nákladů na nákup hardware ze zákazníka na prodejce, zakopaný pes je ale v tom, že zákazník má jeden svůj hardware a tam spouští několik her. Kdežto v CC máš na každou hru jeden počítač. Může se stát, že po dvou letech, nebo klidně i po vydání CoD 11 vás odpojí a vysmějou se vám do ksichtu se slovy: "Mazej si koupit další díl, my chceme vydělávat a staré hry na našich serverech nepustíme. Serverů i personálu je omezené množství"
b) přenos
Dnes je rozumné minimum 1680x1050, edit: 3x8bit barva, dejme tomu 60 snímků za sekundu, což je 1680x1050x60x8x3 bitů za sekundu, což je cca 1680x480x3 kilobitů za sekundu, což je asi 300MB/s... pro jednoho zákazníka. Krát milion - páteřní sítě už se teď radují.
Je jasné, že je potřeba data komprimovat, což znamená zdržení jak ve výpočetním serveru, tak u uživatele, pokud se nám podaří stáhnout traffic na čtvrtinu, bude to samozřejmě jenom na úkor kvality obrazu. A jsme zpátky u konzol a jejich "odporného" obrazu. Navíc, na dekomprimaci takového toku on-the-fly bude třeba výkonný CPU, což se moc neslučuje s s ideou malého tenkého klientu u uživatele.
c) latence
Přenos dat a vlastně i celá (de)komprimace taky způsobuje nezanedbatelné časové zpoždění. Dokážete si představit, jaký budete mít ping? Masakr.
d) stabilita spojení
Nemusím doufám zdůrazňovat, že po celou hru musíte mít dokonale stabilní připojení, což je taky dobré sci-fi. Známe případy různých VoIP...
Závěr? na CC si počkáme ještě setsakramentsky dlouho, pokud vůbec bude pro AA(A) tituly.
a) cloud servery nemusi provozovat vydavatel a jeden server nemusi byt (a nebude) pro miliony lidi. prave naopak, muze existovat spousta "lokalnich" cloud serveru, ktere budou vlastnit soukrome osoby nebo nejake firmy a pojedou na tom sami na sebe obdobne jako treba televize. takze treba firma nova-games ti bude nabizet hrani stejne jako nova televizy (ale narozdil od televize si za hry budes platit) nebo treba upc ti mimo internetu a televize bude nabizet jako dalsi sluzbu hrani her, ktere si predplatis.
b) do tohodle bodu se da shrnout i celej zbytek. musis to vzit tak, ze ceska republika neni pro ne primarni trh tady je uroven internetu tristni...ve mestech sice muzes mit v pohodu slusnou optiku, ale na spouste vesnic mas sotva adsl 2mbps nebo wifi od nakyho lokalniho poskytovatele. ale uz dnes mas 1000gbps technologie, ktere ti na tenhle prenos staci bohate a internet se rozviji, ze vsech it technologii snad nejrychleji. a navic tyhle rychlosti nemas pouzitelne jen pro hry o kterych se teprve mluvi, ale hlavne se vyviji kvuli hd videu, ktery uz mas na trhu. a ty naroky jsou u hd videa i her dost podobne, akorat ty hry k tomu pridavaji i odezvu a stabilitu, ktera ale u vsech kabelovych spojeni neni moc velkym problemem, narozdil od bezdratu...
No, už vidím, jak herní studio takovou technologii poskytuje třetí osobě - krádež a následné černé free-servery, z nichž distributor nemá nai korunu. Nene, to by manažeři nedovolili.
Pořád je ale limitující ten datový přenos - pokud máš HD video, posíláš stovkám tisíc domácností to samé, v případě her ale posíláš stovkám tisíc domácností něco jiného, tady se nejedná o Japonsko/USA nebo Česko.
To jsou prostě neskutečné objemy dat, na které se musejí dimenzovat sítě, které za pár let stejně přestanou stačit a tak se budou znova modernizovat. Kdo to zaplatí? Uživatelé si zaplatí za to, aby si mohli zaplatit. Toto je už fakt křečovitá snaha různých vydavatelů zajistit si stálý příjem a současně vyšachovat piráty, že na to doplatí všichni, to je smutný fakt.
tak zneuzitelne je prakticky vsechno, ale to by ty nelegalni free servery dopadly jako free servery treba u wowka...kdyz to nepujde tak nemusi mit cloud servery nejaci soukromnici, ale treba EA udela 3 cloud servery u nas, 20 v nemecku, 15 v britanii atd...
u hd videa jiz je ted v zahranici mozne ze si vyberes sam film a sam si ho v nejakou dobu pustis. rozhodne se neposila stejny obsah statisicum domacnosti...
Toto stálé kopání do konzolí mně přijde již poněkud otravné.
Ten kdo má problém je PC platforma a ne konzole. Vývoj složitých her na PC se nevyplácí, je tak nedostatek PC herních titulů a tak díru v trhu si musí PC platforma "zalepovat" konzolovýma hrama.
Navíc PC platformě začíná čím dál více ubližovat to, že se stala závislá na Microsoftu a jeho DX, namísto toho aby šla cestou standardů. Tak potom nastavají situace jako to, že MS nevypustil DX10 na starší OS a tím značně zbrzdil celý vývoj her. Pouze toto zbrzdilo vývoj her daleko víc než konzole by kdy mohli dokázat (konverze z DX10 na konzole není problém, spuštění DX10 na XP problém je).
Děkuji konečně inteligentní přízpěvek. Osobně v sobě dusím zlost nad tím, jak si někdo na webu jako je DDWorld může dovolit napsat článek, takto řekl bych nenávistně a zcestně, příště už pro DDWorld hlasovat nebudu, opravdu raději se více vyjadřovat nebudu protože mě napadají opravdu jen sprostá slova. Cítím hlavně zklamání...
JJ stale to same zamenovani dusledku za pricinu. Proste kdyby se to vyplacelo, tak se vydavaji hry, ktere dokazi vyuzit moznosti HW na PC a v pripade ze by se zaplatilo tak je jich vic, bohuzel se to nevyplaci, tot vse. To je hlavni duvod, to ze se pak vyuziva existence konzol k multipratformni produkci her je dusledek, ten vyvoj ty hry zaplati alespon konzole. PC hraci to opravdu nemaji ve zvyku.
to co je zas za clanok plny zvastov ty sa dd asi fakt nudis..by som bol zvedavy co by nato povedal generalny riaditel activison,ubisoftu alebo ea to ze sa najde par ludi co do pc vrazia tazke prachy im nove bmw a vilu nezaplati mno a ked sme pri tych hardcore hrach DD to drtis stale steelpantery a sturmovika/lock on? lebo aj ten dragon age co si naposledy ospieval je konzolovka jak remen...
Tohle je dost zajímavé téma. Na jednu stranu je pravda že grafika konzolo vypadá jinak než na nadupaném PC ale je tu i druhá věc - grafický čip a jeho schopnosti jsou v konzoli využity do mrtě - viz PS2. Zato na PC se vydávají neoptimalizované programy. Dnes máme grafiky s DX11 ale valná většina her nepoužívá plně ani DX9c. Jde o to že vývoj na pc platformě jde tad rychle dopředu že čipy se využívají maximálně ze 2/3 výkonu a zbytek čipu prostě nic nedělá. Nejvíc se to projevuje na moderních Radeonech které mají 5D architekturu - výpočetní jednotky jsou využívany minimálně. O něco lepší je to u GeForce kde mají jen 1D ale stejně nejsou využity všechny - jaké plýtvání výkonem.
Kdyby jely jednotky Radeonů na 100% tak by neměly GF nárok a situace by byla opačná. NV tady za to zatracují ale když se to vezme kolem a kolem tak plánuje velmi racionálně.
K čemu je ohromné množství jednotek když nebudou využity? Herní vývojář plánuje ekonomicky a optimalizace by to pěkně prodražily. Ale u PC je ta výhoda když GF nestačí tak moderní Radeon je na tom lépé protože ho využívají lépe hry (GF7 vs R520) a tím se dostávám zpět ke konzolím. Ze začátku využítí hw konzole je malé ale ke konci cyklu je stoprocentní. Proto konzole tolik vydělávájí - cena vývoje hry je čím dál nižší kvůli dobré známosti hw ale cena her se nesnižuje. CC bude funkční leda tak až budeme v době J. T. Kirka ze Star Treku, dřív asi ne .
Hovořit o Facebooku jako o samostatné platformě a dávat ji do jedné věty se smartphony je doufám vtip. Neříkám že fb jako komunitní síť nemá herní potenciál, ale těžko na něm v dohledné době můžeme čekat cokoli komplexnějšího než farmvile nebo icy tower.
K otázce konzolí, pominu-li hardwarové aspekty, tak má, dle mého názoru, pc vůči konzolím několik nevýhod. Jednak je to roztříštěnost (existuje celé spektrum různých sestav, různé základní desky, procesory, grafické karty, ovladače, OS), což stěžuje optimalizaci a nejsem si jistý zda by i dodržování různých standardů celé situaci pomohlo. Dále je to OS. Windows jsou jako platforma pro spoustu lidí složitá. Znám dost lidí kteří si koupí konzoli už jen proto že všechny podstatné funkce jsou hezky graficky vyvedeny v hlavním menu, ovládání jednoduchost sama a i člověk naprosto neznalý světa počítaču se velmi snadno zorientuje. Na Windows jsou pokusy stylu Games for Windows Live a od vist uvedený, a následně v 7 zprzněný Game Explorer, které místo aby zjednodušily instalaci a správu her tak celou situaci ještě více zhoršily. Z "úpadku" her o kterém DD mluví bych nevinil ani tak herní konzole jako spíše nás hráče. Ono totiž o úspěchu a neúspěchu platforem rozhoduje svobodný trh. A dokud se studiím budou vracet desítky miliónů z prodeje her na konzolích zatímco z pc segmentu řádově méně (do jisté míry i díky pirátství) hádejte kde se bude vývoj ubírat. Ze stejného důvodu pak pochybuju o CC ačkoli věřím že jako koncept má velkou budoucnost, přece jen několikamegabitovou linku pro příjem HD videa z CC má, nejen u nás v ČR, méně lidí než herní konzoli.
P.S. Grafika není vše, i když se nás o tom herní vývojáři snaží kolikrát přesvědčit. Když je hra blbá tak ji nepomůže ani DX11 kabátek.
Kdybych porovnal herní dobu u mích kamarádů, tak většinu času stráví na webových flashovkách.
Já si radši zahraju na svy mašině něco pořádnýho. (přece bych do compu nevrážel tolik peněz a pak na něm hrál pety na facebooku...
Nech už tie konzole skončia. Len poškodzujú PC hranie. Už dávno to tvrdím po nástupe sučasnej generacie konzol je PC hranie zbytočne deformované zariadeniamy ktoré sú zaostalé obmedzujúce a spiatočnícke.
PS3 predaje su bieda KZ2 a podobne hry na PS3 mali slabučke predaje na PC sa toho preda viacej. Vážne nevidím jediný rozumný dôvod aby konzole pokračovaly. Ať chcípnu!!!
Snad zachrana by spocivala v moznosti upgrade, moznost vymenit grafiku, procesor a dokupit ram. Hry by potom vyrabali podobne ako na pc ze kvalitu a detaily si kazdy navoli sam podla toho co v konzole prave ma.
to by pak uz byl PC a vytratilo by se to proc si to lidi kupujou - nenutnost ddelat upgrade. Pak uz by ti za pul roku nesla ani jedna hra a musel bys do toho narvat dalsich x tisic.
jeden systém určitě přežije, ani to nemusí být žádný ze stávajících ,alůe pokud vím stejně nejdřív byly konzole a až potom PC. ještě mnoho let potrvá než net utáhne přenos v eyefinity rozlišeních, takže PC tady aspoň 10 ještě pobudou.
Úplně první byly coin-upy (a úplně první z nich byl Pong - rok 1972). Po nich teprve přišly "domácí" konzole.
První "domácí počítač", Altair 8800 vznikl sice až v roce 1975, zato ale se nejednalo o "jednoúčelovou" konzoli s jedinou zadrátovanou hrou.
Takže tvrzení, že "nejdříve byly konzole" bych si dovolil poněkud rozporovat, protože se nejednalo o univerzální konzole v dnešním slova smyslu, ale o naprosto jednoúčelová zařízení (tedy: 1 konzole = 1 hra)
Tak na DDworld snad ještě nebyl článek se kterým bych víc nesouhlasil a to i přesto, že hraji jen na PC.
1.) konzole pro ty co si chtějí zahrát a neřešit HW, ovladače atd., jednodušší hry jim vyhovují, zájemců je dost
2.) grafika je dnes na takové úrovni, že většina lidí ji považuje i u méně výkonných konzolí za dostatečnou, neřeší to, zábava je přednější než polygony
3.) složité dospělé hry jsou raritou i na PC, většina zákazníků je zjevně nechce (dle prodejů)
4.) výměna CPU, GPU, RAM - HW nadšenci tvoří minoritu, ostatní chtějí hrát, ne řešit upgrade!
5.) proč bych měl na konzoli programovat hry? k tomu mám pracovní nástroj - PC
6.) cloud computing je hudba vzdálené budoucnosti, osobně si raději koupím čím dál víc se zlevňující PC než se bát jestli budu mít dostatečnou lajnu abych si zapařil CS 2025..
7.) tento článek patří opravdu spíše na blog
1, Jenom dodám že je to plus pro konzolisty (ne jejich neznalost nebo neschopnost jak tu mnozí uvádí), chci říct proč řešit zbytečné problémy.
2, S tím plně souhlasím, grafika na PS3 a XBOX 360 je podle mě ,,dostatečná" a pro dobrou zábavu stačí, není tak skvělá jako na PC, ale až přijde nová generace konzolí tak tu příčku zase zvedne, neřešil bych grafiku ale spíš ten obsah.
3, bohužel ano a to lepší (oblivion, dragon age atd atd) vyšlo i na konzole.
4, No hlavně kdo na to pořát má Teď koupím kompa a doufám že mi těch pět let taky vydrží Takže mi to je celkem jedno
5, JJ konzole jsou na hry, ne na práci, nevím proč tohle DD stále zmiňuje, navíc kdybyb to bylo nutné věřím že by se hry dali programovat i na konzolích, no ale proč?