Že jak Microsoft a jeho Xbox, tak SONY a jeho PlayStation budou stavět na AMD není překvapení.
Vývoj nové generace konzolí míří do finále, ve vývoji jsou i hry, které vydání doprovodí. Aktuálně se mluví o tom, že jak SONY, tak Microsoft míří s novou generací konzolí k vydání nejpozději příští rok, tedy 2020. Víme také, že se připravují možná dvě různé varianty konzolí od obou výrobců. Jedna slabší a levnější, druhá výkonnější. Oba výrobci si vyzkoušeli vydat výkonnější variantu za doby jedné generace a velmi se jim to vyplatilo.
Aktuálně se na veřejnost dostaly specifikace vývojářského kitu nového XBOX, konkrétně jde prý o nejvýkonnější variantu nové generace Xbox „SCARLETT“ s krycím názvem „ANACONDA“. Co obsahuje? Základem je AMD RYZEN procesor s architekturou ZEN2 ve specifikaci 8jader/16vláken a taktu 3,2GHz. Tedy masivní výkonový skok proti současnému stařičkému 8jádrovému AMD JAGUAR, který oba výrobci konzolí používají dnes. Grafická část je tvořena novým čipem architektury Radeon NAVI s taktem 1500MHz. Nicméně podrobnější specifikace neznáme. Lze ale předpokládat opět násobně lepší výkon, než současná generace, která je někde maximálně lehce pod úrovní Radeon RX 470 u Xbox One X. Celý systém je opět řešený se sdílenou pamětí pro CPU i GPU, kdy v tomto případě má vývojářský kit neuvěřitelných 48GB paměti GDDR6 s propustností 672GB/s. To znamená 14GHz čipy. Opět obrovský skok proti současné generaci, která používá mnohem pomalejší GDDR5 paměti a samozřejmě mnohem menší kapacitu.
Nutno ale dodat, že uvedené specifikace platí pro vývojářský kit, a nejsou tedy finálními specifikacemi nové konzole. Nicméně víceméně odpovídají očekáváním a tomu, co by prostě měla konzole nabídnout, aby stálo za to ji vydávat. Samozřejmě jde o platformu, kterou si Microsoft objednává u AMD na míru. Neznáme ale míru těch úprav, kromě tedy zjevné konstrukční odlišnosti od běžných verzí komponent pro PC, kdy konzole používají sdílenou jednu paměť pro CPU i GPU. Otázkou jsou finální specifikace, kdy osobně si myslím, že 8jader/16vláken je očekávatelné minimum, stejně tak takt 3,2GHz, ač není zdaleka tak vysoký, jaký by mohl, je záměrně takový, protože umožní extrémně skvělou efektivitu a minimální nároky na chlazení, při výborném výkonu. Pokud jde o tu 48GB sdílenou GDDR6 paměť se 14GHz čipy, použití GDDR6 je logické (HBM jsou příliš drahé), jen si myslím, že finální verze nebude mít obrovských 48GB, ale „jen“ 24GB. Bylo tomu i u stávající generace. I tak se připravte, že větší paměti vývojáři začnou využívat. Nejvíce neznámých je kolem klíčové komponenty, tedy grafické karty. Samozřejmě použití NAVI architektury je prakticky jisté, nic jiného by ani smysl nedávalo. Už dříve se také mluvilo o tom, že NAVI je výhradně herně orientována a s vývojem pomáhají výrobci konzolí. Je asi na místě předpokládat, že konzole bude používat nějakou obdobu chystaného mainstreamového čipu NAVI 10, který by měl zamířit na nástupce grafik RX 570/580/590 už v létě tohoto roku a AMD jej poodhalí na konci května. Samozřejmě půjde opět o custom řešení, které se bude lišit jak správou paměti, tak samozřejmě takty proti desktopovým kartám atd. 1500MHz takt, který je uváděn, je pro 7nm čip a architekturu NAVI určitě hodně konzervativní. Ostatně i větší VEGA 20 na současném Radeon VII běhá na 1800MHz. Opět je ale na pořadu dne efektivita, kdy nižší tak bude znamenat opět fantastickou efektivitu a minimální nároky na chlazení.
Vývojářský kit má také 4TB NVMe SSD s 3GB/s. Nicméně pro finální verzi bude použit opět pravděpodobně menší model, 1TB nebo max 2TB, kvůli ceně. Každopádně proti mechanickým HDD, které jsou dnes v Xbox a PlayStation, kde díky nim čekáte i několik minut na načtení her, levelů apod., bude SSD obrovským skokem. Navíc vzhledem k neustále rostoucím datovým nárokům her je prostě přechod na SSD nutností.
Výše uvedená konfigurace má tedy platit pro nejvýkonnější verzi nového Xboxu a ač nyní vypadá velmi dobře, příští rok, kdy by měla vyjít, už to bude opět jen na úrovni soudobého mainstreamového PC. AMD má totiž v plánu uvést už v červnu na trh 12 a možná i 16jádrové RYZEN ZEN2 pro AMD, stejně tak RX NAVI určitě dorazí v rychlejší verzi a s vyšším výkonem pro desktop už letos a míří do cenového mainstreamu rovnou. Příští rok pak dorazí větší NAVI pro highend. V době vydání nového Xboxu tak už bude opět výkonem a možnosti mainstreamem, velmi solidním, schopným i pro 4K hraní, ale prostě mainstream. Ostatně cena tomu také bude odpovídat, určitě nepřesáhne 20 tisíc. každopádně bude znatelný posun proti omezenému výkonu současné generace konzolí, který už opět začíná být velmi zřetelný na snížení detailů u mnoha her …
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|