Je pravděpodobné, že i nově uvedená generace se dočká vylepšení v podobě „PRO“ modelů.
Microsoft a SONY nestíhají vyrábět. Už teď prodaly každý miliony kusů a další zákazníci se tak dočkají až v průběhu první poloviny příštího roku, kdy současné objednávky se budou vyřizovat nejspíše až během Q2. Nová generace konzolí má obrovskou výhodu díky úzké spolupráce SONY a MS s AMD a využití ZEN procesorů a RDNA 2 grafických karet. Zpětná kompatibilita je tak jednoduché, SW vývoj a technologický vývoj jde vše stejným směrem na stejné platformy a základy, a především je relativně snadné posunout se vpřed a nasadit tak novější generaci CPU a GPU od AMD, aniž byste museli řešit trable s kompatibilitou atd.
Ostatně výkonu není nikdy dost. XBOX X a PS5 vstupují teď na trh s výkonem, který je ve srovnání s PC nové generace už zase „jen“ mainstreamový. Ale to je v pořádku. Ostatně odpovídá tomu také mainstreamová cena, kdy obě konzole oficiálně stojí jako celek tolik, co mainstreamová grafická karta nové generace samotná. U PC ale platíte víc, protože dostáváte mnohem variabilnější platformu s většími možnostmi. Obě konzole používají starší AMD ZEN 2 architekturu CPU a mají „jen“ 8jader/16vláken. Obě používají nový Radeon RDNA2 s výkonem někde lehce nad RX 5700 XT v případě PS5 a o někde kolem úrovně RTX 3060 Ti v případě Xbox X. Konzole mají také 16GB sdílené pamětí pro CPU a GPU. Tohle stačí na 30FPS v nativním 4K i s RT efekty. V některých hrách bez RT dokáží v pohodě 60FPS při nativním 4K také v pohodě. Nic z toho ale není omračující, jakkoliv je to výrazně lepší než stará generace konzolí PS4 a Xbox One X, které byly skutečně brzdy vývoje her.

AMD však už pro PC uvedla novější ZEN 3 architekturu CPU, která má zhruba o 20% vyšší výkon na jádro a IPC jako takové – masivní zlepšení je to právě ve hrách. Současně nové RDNA 2 grafiky pro PC mají samozřejmě ještě více výkonu, když nejsou součástí SoC řešení a nejsou omezeny TDP apod. PS5 má ovšem jen 36CU na 2,23GHz, Xbox X má pak 52CU na 1,825GHz. To odpovídá mainstreamovějším modelům nové generace. Zatím vydané výkonnější karty Radeon, jsou výše. RX 6800 má 60CU na 2,1GHz, RX 6800 XT má 72CU na 2,25GHz a RX 6900 XT má dokonce 80CU na 2,25GHz. Karty mají navíc celých 16GB GDDR6 samy pro sebe. Před uvedením je nová generace mainstreamu s NAVI 22 alias RX 6700/6700XT s až 40CU na 2,3GHz s 12GB GDD6 paměti.
Je tedy jasné, že PS5 a Xbox X nejsou víc než mainstream, ale proto také stojí to, co stojí a jako jednoúčelová zařízení jsou velmi výhodná pro hráče. Ovšem herní PC už jsou zase o kus dál a AMD navíc rozhodně nekončí. Blíží se (zhruba za 14 - 16 měsíců) ZEN4 a hlavně RDNA3, která by měla nabídnout radikální posun designu GPU v některých ohledech. A vzhledem k tomu, že se evidentně osvědčila spolupráce AMD se SONY a Microsoft přímo na vývoji RDNA GPU a platformy jako celku, je prakticky jisté, že spolupráce pokračuje dál. Už teď se pracuje na nové generaci platforem.
- Častější vydávání nových konzolí
– XBOX X PRO a PS5 PRO na cestě?
Bývalo zvykem, že konzole byly neměnné spousta let, bohužel z pohledu herního vývoje mnohem déle, než by bylo dobré a vývoj tak zdržovaly. Jenže už v minulé generace se objevila půl generace s vylepšeným HW. A jak si SONY a MS otestovali, zákazníci ji ve velkém nakupovali. Takže teď, když jim zákazníci rvou ruce u nové generace, což nejspíše následující 1-2 roky vydrží, proč třeba za ty 2 roky nepředstavit vylepšenou generaci s novou generací AMD procesoru a GPU? Zákazníci to zase určitě ve velkém nakoupí.

Už teď se tak objevují zprávy o vylepšených variantách „PRO“. Nejnověji o SONY PS5 PRO, která má mít údajně multi-GPU design, jak vyplývá z některých uniklých patentů SONY. A zní to velmi pravděpodobně. Proč? Protože podle všech dostupných informací právě nová Radeon RDNA 3 generace má používat určitým způsobem multi-čipový design. A nebude tak, jako doposud, tedy dvě stejné GPU vedle sebe, co se snaží spolupracovat. AMD na to půjde trochu jinak.
A velmi bych se divil, kdyby na tom AMD se SONY už dávno nespolupracovalo. A určitě na tom pracuje i s Microsoft, ostatně ten je pro AMD ještě důležitější, protože MS musí zajistit skrze DriectX API, aby ten nový multi-GPU design fungoval ve Windows OS bez všech těch problémů a nevýhod, jako měly multi-GPU zapojení doposud.

Patent SONY naznačuje, jak to bude nejspíše u této první generace multi-GPU řešení funguovat. Ano, budou dva čipy vedle sebe, ale nebudou stejné, jako doposud. Každý se bude starat o něco. Jeden má být čistě s výpočetními jednotkami a vykonávat tedy vlastní grafické operace apod., druhý pak bude data zpracovávat s výbavou pro zobrazení, akceleraci atd. Jinými slovy, ten jeden čip s výpočetními jednotkami může být o to menší, ale o to výkonnější a vyráběný nejlepším procesem, zatímco ten druhý u něj na velikosti nezáleží a klidně může být vyráběn levně, starší výrobou, protože z ní nijak nebude těžit. Že to celé zní povědomě?
No, jak by ne :). To je vlastně doslovný koncept čipletů, který AMD používá u ZEN2 a ZEN3 procesorů. Malé 7nm čipy čistě s CPU jádry, ale výbava pro komunikaci atd. je ve 12nm čipletu vedle. Vše propojeno Infinity fabric sběrnicí. Stejnou sběrnicí, která je v RDNA 2 a propojuje výpočetní jednotky, superrychlou Inifinity Cache a skrze Infinity Fabric pak komunikuje GPU a CPU s celou pamětí.
Je tedy velmi pravděpodobné, že patent SONY právě prozradil, jak ono mulit-GPU vlastně bude koncipováno v případě nové herní RDNA 3 architektury, kterou téměř určitě bude nová generace/půl-generace konzolí používat. Samozřejmě pravděpodobně již v kombinaci s novější ZEN architekturou. Uvést tedy výkonnější verze PS5 PRO nebo Xbox X PRO za ty 2, nejpozději 3 roky, pak jistě dává smysl. Samozřejmě v té době už zase PC budou o kus dál, budeme se nejspíše bavit o nástupu ZEN5 a RDNA 4 …
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|