Strana 1 z 3
- Konzole (jak je známe) končí
- PlayStation 4 je PC s AMD x86 CPU a DX11 Radeon HD 7000 GPU
PS3 byl omyl, přiznává SONY a nejnepravděpodobnější scénář pro PS4 se definitivně potvrdil.
V noci našeho času probíhala očekávaná konference SONY, kterou jsme si díky online přenosu mohli užít všichni. I když celá konference byla poměrně nudnou záležitostí a kromě prezentace několika zásadních, ale ne už moc překvapivých faktů, jsme se vlastně nedozvěděli skoro nic. Nejdůležitější zprávou je tak ono oficiální oznámení nového PlayStation 4 a to již na letošní rok.
(Oficiálně - tohle je PS4)
Ačkoliv se to ještě před pár měsíci mnohým zdálo nepravděpodobné, či dokonce jako totální "fantasmagorie", informace o tom, že SONY zcela změní strategii a místo konzole vlastně vydá "PC Play-Station", tedy PC herní stanici, se ukázaly jako naprosto přesné. Ještě větším "šokem" jsou pro některé finální parametry, kdy SONY skutečně vsadilo kompletně na platformu x86 procesoru i DX11 grafiky od AMD.
- SONY přiznalo, že PS3 byl omyl ...
Na začátku konference bylo jasně řečeno, že architektura PS3 byla problémová. Procesor CELL byl pro vývojáře příliš exotický a působil/působí nemalé problémy. A nebyl to jediný problém, který PS3 měla, ani GPU zrovna nesplnilo očekávání a malá paměť přispěla svým dílem taktéž. SONY se tak při návrhu nové generace PS4 jednoduše vývojářů her zeptalo, co by chtěli v nové konzoli mít. Výsledkem je tak právě to, že PS4 je prostě specificky zaměřené a úzce optimalizované herní x86/DX11 PC.
Ačkoliv se tomu někteří diví, není na tom nic podivného. Naopak se jasně ukazuje, že mi, kteří celou dobu tvrdíme, že PS3 a Xbox360 jsou uměle vytvořené platformy, které nejsou výhodné, máme pravdu. I hry pro tyto současné konzole jsou totiž vyvíjeny na podstatně výkonnějších a modernějších PC a následně složitě portovány a zjednodušovány na slabé Xbox360 a PS3. Pro vývojáře je to prostě práce navíc. Nejjednodušší je ale prostě tu hru udělanou na PC HW nechat na PC HW. Pak se můžete věnovat nikoliv portování, ale jen optimalizacím využití systémových prostředků. Chcete-li, tak hra pro PS4 a současné PC vlastně bude úplně stejná, bude mít stejné optimalizace. Jediné, v čem se bude lišit, je úroveň detailů, kdy na PS4 budou detaily pevně nastaveny tak, aby hra běžela plynule, zatímco na PC vám bude ponechána možnost detaily si nastavit včetně těch, co PS4 nezvládne.
- PC herní stanice PS4 jako velká šance pro AMD i PC platformu?
PS4 samozřejmě musí být spotřební produkt = cenově dostupný pro největší masu hráčů. Logicky tedy není možné, aby měla výkon srovnatelný, nebo dokonce vyšší než současné high end PC. Těžit z něj ale budou i PC a zejména procesory i grafiky AMD, protože vývojáři se konečně naučí využívat architekturu a všechny prostředky "Bulldozer" AMD CPU a GCN AMD grafiky.
A že to nejsou jen planá slova, naznačuje nový Crysis 3 na CryEngine 3, kde FX-8350 výkonově překonává Core i7-3770K. Ostatně není tajemstvím ani náhodou, že právě osmijádrový FX procesor AMD je v testovacích verzích PS4, na kterých už nějakou dobu vývojáři her hry vyvíjí, právě třeba na CryEngine 3. A ty hry už budou muset být brzy dodělány, protože PS4 zamíří na konci roku na trh. Stejně tak už se nedá přehlédnout ta záplava nových her, které jsou vyvíjeny a optimalizovány ve spolupráci AMD. Logicky GCN AMD architektura grafik v nových konzolích musí být náležitě využita. A letos i na PC pocítíme u několika nových her tyto důsledky, protože GCN architektura je samozřejmě architektura našich "starých" známých současných grafik Radeon HD 7000 i jejich nástupců "HD 8000".
Samozřejmě je dost pravděpodobné, že PC konzole, kterými kromě PS4 bude i nový Xbox, přetáhnou další část lidí z PC platformy a to třeba i v Evropě nebo v Asii, kde není konzolové hraní rozšířené. Osobně si nemyslím, že to je problém, určitě to bude mít sice negativní efekt na prodeje zejména levnějších PC, ale skutečně herní PC stále rostou. Ne každému bude stačit mainstreamový herní PC, který PS4 svým výkonem bude představovat. Někdo si chce skutečně hru užít a tak si pořídí třeba 3 monitory a náležitý výkon k tomu. Vývojáři her toto ostatně potvrzují a oficiálně říkají, že nové konzole na High end PC mít nikdy nebudou a výkonné herní PC nadále zůstane vysoko nad konzolemi a poskytne vždy ten nejlepší herní zážitek.
(Proč se nemůže konzole nikdy vyrovnat PC? Protože PC může mít grafiku 5x dražší, 5x výkonnější a 5x žravější než je celá konzole)
Dobrou zprávou je, že zatímco nyní PC porty vypadají, jak vypadají, nově díky HW kompatibilitě a příbuznosti nebude pro vývojáře problém udělat PC verze v detailech, které využijí i ten výkonný HW, na kterém ostatně ty hry vznikají a vznikat budou nadále. Teoreticky by to tak mohlo znamenat, že s nástupem nových PS4 a Xbox 8 se vývojáři budou moci přestat ohlížet na starší PC.
Podívejme se, co je tedy uvnitř a co nová PS4 nabídne ...
|