XBOX ONE se moc nedaří. Proti PS4 zaostává výkonově. Microsoft tak vymyslel, že ho zlepší.
Už dlouhá léta říkám, že konzole jsou zcela uměle vytvořená platforma, která v podstatě jen vysává z hráčů peníze a nabízí jim neodpovídající hodnotu. Hlavně však škodí technologickému a hernímu vývoji. Problém je v tom, že konzole, aby byla cenově dostupná pro alespoň to základní herní použití, které nabízí, nemá pochopitelně zdaleka výkon, možnosti a parametry srovnatelné s běžnými herními PC už v době svého vzniku. A tak v době uvedení byly PS4 a XBOX One vlastně zastaralé a výkonově zaostávaly. Bohužel tento stav se ještě zhoršil v minulém roce a zhorší se i letos. Rychlý nástup stále dostupnějšího 4K rozlišení, které tyto slabé konzole nezvládají (ani nemohou), nástup nové generace grafik a procesorů a dalších HW novinek na 14/16nm výrobě, znamená problémy. Naštěstí na rozdíl od minulých generací konzolí, jsou stávající XBOX ONE a PS4 vlastně PC. I tomu se někteří smějí, ale jen díky své hlouposti.
Ano, XBOX ONE a PS4 jsou technicky PC, uměle omezená nikoliv svým HW, který by dokázal to samé, co jakýkoliv jiný podobně výkonný v běžném stolním/mobilním PC, ale omezená jsou uměle operačním systémem a funkcemi, které MS a SONY dovolí. Nicméně technicky jsou to PC ... upgradovatelná PC. Běží na normálním x86-64 procesoru AMD (JAGUAR) a grafické kartě AMD RADEON stávající architektury GCN. Ve své podstatě tedy lze Xbox One a PS4 normálně upgradovat, jako normální PC, i když výměna CPU/GPU, RAM je pochopitelně díky větší integraci složitější. Ale nikoliv nerealizovatelná.
Na rozdíl od minulých generací konzolí však změna HW neznamená, že se vývojáři musí naučit hry dělat zcela znovu. Nové modernější x86 procesory AMD a GCN grafiky AMD umí všechno, co starší verze, ale umí toho více, jsou výkonnější anebo méně žerou. Pro Microsoft speciálně je případný HW upgrade stávajících Xbox One o to snažší, že je to opravdu konzolové PC, protože pokud to náhodou nevíte, Xbox One jede na Windows 10, akorát pochopitelně uměle ořezaném a osekaném pro potřeby této konzole.
- Microsoft plánuje HW upgrade Xbox One
a bez něho si nové hry nemusíte zahrát!
A ano, už to není jen teoretické plácání. Microsoft se nechal slyšet, že se mají hráči připravit na to, že stávající Xbox One pravděpodobně dostane zásadní HW upgrade. Upgrade, který zvýší jeho výkon a umožní tak chod nových her, případně vyššího rozlišení či VR. A bez tohoto upgradu vám některé nové hry nemusí ani fungovat. Takže tím padá ono nesmyslné "konzoli nemusíš na rozdíl od PC upgradovat".
Je tak možné, že stávající Xbox One tu může vydržet i mnoho let, ale budete muset postupně vyměňovat a upgradovat vnitřek. MS pochopitelně nevymýšlí tuto záležitost jen tak. XBOX ONE se totiž moc nedaří, i když to u MS neřeknou nahlas. Faktem ale je, že konkurenční PS4 je objektivně lepší a prodejně také vítězí asi 3:1. PS4 sice staví na stejném HW jako XboxOne, tedy AMD CPU a AMD GPU, jenže SONY po AMD žádalo šikovnější řešení. Obě konzole mají sice stejný 8jádrový AMD JAGUAR procesor, ale dál už se liší. Obě mají Radeon GCN grafiku, jenže ta v PS4 má více výpočetních jednotek, takže je výkonnější. PS4 také výrazně pomáhá skutečnost, že těch 8GB RAM které má, netvoří pomalé DDR3, ale GDDR5! Ty jsou společné, jak pro CPU, tak GPU a těží z toho zejména výkon grafiky. Xbox One má sice také sdílenou 8GB RAM ale jen DDR3, což už tak pomalejší GPU ještě brzdí. Situaci jen mírně zahraňuje ultra rychlá malá speciální systémová paměť. Každopádně MS dělá, co může, ale objektivně je prostě Xbox One pomalejší než PS4. A na tom se do uvedení nové generace nemůže nic změnit. Nebo snad ano? Nápad s HW upgrade tedy rozhodně dává smysl!
Navíc MS pociťuje problém rostoucí propasti mezi herními Windows 10 PC a herní Xbox One Windows 10 PC konzolí, zejména když chce hry vydávat pro Windows 10 platformu jako celek (tedy XBOX i PC). Xbox One nedokáže řadu nových her rozjet pořádně ani ve FullHD na 30FPS, zatímco u PC, které letos dostanou výrazný upgrade v podobě nových generací GPU, začíná být 4K standard. K tomu je tu nástup VR, na které samozřejmě konzole nemá, i když právě tato platforma by pro použití VR byla zajímavá. Takže bez nové generace hardware to nepůjde. MS se ale zjevně rozhodl prozkoumat možnost upgradu stávajícího Xbox One. A určitě už ví, co by měl nabídnout. AMD totiž připravuje 14nm novou generaci jak APU, tak zcela novou platformu složenou z CPU, výkonného GPU a několika GB HBM RAM na jednom malém PCB, tedy téměř ideální pro konzoli.
Část konzolistů jistě na tuto novinky kouká jako tele na nová vrata, protože si konzoli kupují třeba proto, že nechtějí (nebo neumí) nic, jako třeba upgrade, řešit. Nicméně MS si vzhledem k jinak obecnému úspěchu stávající konzolové platformy, který výrazně předčil očekávání, spočítal, že většina konzolistů si konzoli kupuje jen proto, že PC nerozumí a neumějí vlastně počítat. Konzole je navíc vlastně levné zařízení (i když ve výsledku celkovými náklady není o moc levnější než variabilnější PC), takže mnozí (většina) nebudou mít problém s tím, běžet si koupit HW vylepšení v ceně nové konzole, zvlášť když jim pojedou nové hry v lepší grafice atd. Vzhledem k tomu, že většina konzolistů je "vypleskaná" ze stávající úrovně grafiky, kterou současné konzole nabízejí (zejména ve srovnání se starou generací), na kterou se náročnější PC hráč nemůže ani dívat, tak pro ně i další posun, jež výkonnější HW upgrade umožní, bude znatelný. Zkrátka konzole je spotřební zařízení, takže proč ji spotřebovávat 7 let, když to může být rychlejší. Vyhrají vlastně všichni. MS (i AMD) více vydělají ... konzolisté dostanou lepší výkon grafiku a nové možnosti za nevelké peníze ... a obecně PC hráči nebudou tolik trpět zastaralými konzolemi. Si představte, že by ty současné střepy, kterými na konci tohoto roku stávající Xbox One a PS4 budou proti současným PC postaveným na 14/16nm CPU/GPU a ultrarychlých SSD, tady strašily ještě v této podobě dalších 4 - 5 let! Už teď na nich mnohé hry vypadají výrazně hůře ve srovnání s PC verzí, a ani tak nezvládají těch 1080p s 30FPS, natož 4K, které s novou generací PC mainstreamu bude zcela normální a běžně dostupné a použitelné.
Asi nikdo při smyslech nemůže tvrdit, že by přežívání Xbox One/PS ve stávající podobě následující 4-5 let výrazně negativně neomezovalo vývoj her i technologií. Takže nápadu MS rozhodně fandíme ... čím dříve, tím lépe. Osobně si myslím, že to ale bude otázka až nejdříve konce příštího roku (Q4/2017), ve kterém AMD nové 14nm "velké SoC" platformy vhodné pro konzole, dokončí.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|