Nová generace "PC konzole" Xbox One je hotová! Microsoft nakonec ještě udělal pár změn.
Uvedení a představení Xbox One se Microsoftu nepovedlo. PlayStation 4, který staví na HW stejném základě jej totiž skoro ve všech ohledech převálcoval. Jenže po pár měsících je všechno jinak. Skoro vše, co mělo být v Xbox One omezené. Je nakonec jinak a svou funkčností i výbavou se Xbox One a PS4 téměř nedá odlišit!
Mnohé to asi překvapilo, ale nakonec se očekávané stalo skutečností. Vývojáři si tak dlouho stěžovali na obtížnou konverzi her pro Xbox 360 a hlavně PS3, které s architekturou PC neměly mnoho společného, přitom i čistě konzolové hry samozřejmě vznikají na PC, že Microsoft i SONY řekli fajn, řekněte, co v nové generaci chcete a budete to mít. Výsledek je, že Xbox One a PS4 staví na stejném HW základu. A to 8jádrovém x86-64 procesoru AMD s architekturou Jaguar a DirectX11 GCN grafice AMD Radeon (HD 7000/8000/9000). Tím se z konzolí stává prostě PC, kde dokonce Xbox One funguje na upraveném OS Windows.
Xbox One je nyní hotov. A míří do výroby. Microsoft proti původním oznámením ještě trochu upravil finální parametry. Původně měl mít 8jádrový Jaguar X86-64 procesor takt 1,6GHz, nakonec ve finále bude mít 1,75GHz. Stejně tak se zvýšil tak grafické části, která bude běhat místo 800MHz na 853MHz. Jinak samotné řešení je vyráběno 28nm a jedná se o na zakázku postavené SoC, kdy některé informace naznačují, že se jedná o vícevrstvé řešení. Čip má totiž v případě Xbox One platformy ještě integrovanou rychlou 32MB eSRAM/eDRAM paměť. Jinak využívá normálně 8GB DDR3 operační paměti.
PlayStation 4 má podobný základ, procesor je stejný, ale grafická část má o polovinu více jednotek stejné architektury. Rozdíl je ovšem v konstrukci paměťového systému, kdy PS4 využívá pro CPU i GPU 8GB paměti ale nikoliv DDR3 ale ultra rychlých GDDR5, což znamená ohromnou proputnost, byť za cenu vyšších latencí, což ale dnes už nemusí být žádný problém. SONY i Microsoft ale o svých platformách ještě určitě neřekli úplně vše. Každopádně obě tyto "PC konzole" nabídnout téměř to samé, včetně výbavy jako BR mechanika a pouze 500GB HDD.
Už dnes je ale jasné, že výkonově ale budou odpovídat parametrům. Tedy ani na mainstreamový počítač to stačit nebude. Nicméně co také chcete od HTPC za 10 tisíc s úsporným CPU a integrovanou grafikou? Vývojáři her už přiznávají, že spousta her bude do 1920x1080 rozlišení jen zvětšena a poběží nativně v 720p. Kromě toho ani tak se nebudou moci detaily a úroveň jejich nastavení srovnávat ani se středním nastavením stejné hry na PC. Jediné štěstí pro nás všechny je, že jsou to PC, takže hry budou vyvíjeny na PC pro PC a úroveň detailů a konverze her na jednotlivé platformy bude jen o nastavení jejich úrovně, co daný HW zvládne.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|