Celý čip má jen 360mm2 ale 15 miliard tranzistorů! Radeon GPU zabírá jen polovinu čipu.
Společnost Microsoft představila podrobněji SoC, které pro nic vyvinula společnost AMD a vyrábí jej 7nm EUV procesem u TSMC. Ačkoliv ukrývá 8jádrový/16vláknový ZEN 2 procesor (tedy RYZEN 7 3700X) a současně grafické jádro na RDNA 2 architektuře s 52 aktivnímu CU, má celý čip pouze 360mm2!
Současně má ohromujících 15 miliard tranzistorů. To je o skoro 2 miliardy více, než má 545mm2 NVIDIA TU104 na RTX 2080 grafice! Ve srovnání s předchozím AMD řešením v končícím Xbox One X, je posun obrovský. Čipy mají sice srovnatelnou velikost (367mm2 pro ten končící) ale aktuální model má jen 6,6 miliardy tranzistorů. Skok ve výkonu ale také technologiích tak bude opravdu velký.
Mimochodem z těch celkových 360mm2 zabírá samotné GPU, tedy Radeon RDNA 2 grafika, jen zhruba 47,5% plochy, přičemž ve skutečnosti je tam 56 CU. Tak GPU je v zátěži pevný a to 1825MHz. Ale aktivních je „jen“ 54, tedy 3328SP. MS potvrdil, že GPU má výkon zhruba 12 TFLOPS, to je 2x více než současná generace a dokonce o skoro třetinu více než má samostatná grafika Radeon RX 5700XT se zhruba 250mm NAVI 10 čipem se starší RDNA 1 architekturou. Nové GPU v XBOX má tak o třetinu výkonu více, kdy má ale jen 171mm2 (i s řadičem stále pod 200mm2). Nová architektura ale poskytuje i zajímavější možnosti využití výkonu v nižších přesnostech. Současně MS vychvaluje vynikající efektivitu a nízkou spotřebu při tom všem.
A to není vše. Nejde jen o ten klasický výkon, Microsoft také oficiálně potvrdil, že GPU umí HW akceleraci Ray Tracingu. Má výkon 380G/sec ray-box peak a 96G/sec ray-tri peak. Bohužel tyto hodnoty se nedají nijak porovnávat třeba s tím, co uvádí pro své RTX 2000 grafiky NVIDIA. Ačkoliv obě řešení podporují a pracují pod DXR, neexistuje způsob, jak ta čísla porovnat, protože je každý počítá zcela jinak. Pokud tedy na nějaké srovnání narazíte, ignorujte ho, je 100% blbě. Realitu ukáží až nějaké testy, kdy ale bude asi trochu oříšek otestovat Xbox v tom samém co NVIDIA, tak aby to mělo nějakou vypovídací hodnotu. Počkat si tedy budeme asi muset až na RDNA 2 grafiky pro PC, to srovnat v testech půjde a z toho budeme moci něco usoudit. V obou případech však jde o hybridní systém, kombinující RayTracing s Rasterizací.
Microsoft také poprvé veřejně odhalil, že RDNA 2 má Machine Learning akceleraci. MS však nechtěl sdělit podrobnosti, nicméně je velmi pravděpodobné, že jde o nějakou obdobu AI akcelerace u NVIDIA. A tedy velmi pravděpodobně budou použity pro technologii podobnou DLSS. Je velmi pravděpodobné, že Microsoft nechtěl mluvit o obou novinkách proto, že jde vlastně o technologie, které teprve v rámci RDNA 2 představí samo AMD.
Další věci už známe. SoC je v Xbox X spárováno se 16GB GDDR6 14Gbps paměti, ale asymetricky. To znamená, že 10GB je připojeno přes 320bit a vyčleněno jako grafická paměť, díky čemuž to má propustnost fantastických 560GB/s. 6GB je pak s 336GB/s vyčleněno jako systémová paměť. 2,5GB paměti je vždy využíváno systémem, zbytek mají vývojáři her k dispozici. Vždy je pro hru dostupná celá ta 10GB grafická paměť. Současně s tím má nový XBOX X instalovaný SSD disk. Na rozdíl od předchůdce s mechanickým HDD. Jde o speciální 1TB NVMe s garantovanou stálou přenosovou rychlostí 2,4GB/s. Pro určité operace pak bude jeho výkon špičkově až 6GB/s.
V každém případě jde o gigantický mezigenerační skok na poli konzolí. Jejich uživatelé si tak poprvé sáhnou na věci, na které už jsou mnozí PC hráči dávno zvyklí. Tedy rychlost načítání díky SSD, a už to tedy bude bez přestávek na kafe proti současným HDD konzolím. Okusí také fakt, že 30FPS je skutečně málo, nově budou mít dostatek výkonu pro 60FPS či dokonce 120FPS ve FHD a dokonce 60Hz ve 4K atd. Samozřejmě PC hráči se bát nemusí, protože v mnoha ohledech už teď jsou současná PC dále a budou mít stále mnohem větší výkon a variabilitu. Spolu s novou generací konzolí XBOX vybavené 8jádrovým ZEN 2 procesorem od AMD a grafiky RDNA 2 (RX 6000), dorazí totiž ještě letos pro PC ještě mnohem výkonnější ZEN 3 procesory (navíc až 16jádrové) a mnohem větším a výkonnějším NAVI 21 GPU postavené na RDNA 2. Současně už máme NVMe PCIe 4.0 SSD, kdy na trh míří jejich druhá generace s rychlostmi až 7GB/s. Zapojte dva do RAID pole a uvidíte ten mazec.
Takže jakkoliv je parametry nové generace konzolí zajímavé, už teď můžeme říci, že jde o maximálně mainstreamové PC a výkon herních PC v následujících měsících výrazně poodskočí díky nové generaci HW.
Navíc pokud MS/SONY udělají zase nějaké mezigenerační vylepšení, dočkáme se ho nejdříve za 2-3 roky, v té době už bude na trhu ZEN 4 a RDNA 3, takže víceméně bude nový Xbox X ve stejné pozici, kde je končící generace teď proti současným PC.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|