Microsoft podrobně odhalil AMD SoC s RYZEN a RDNA 2 – překvapivě malé ale výkonné řešení! Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Monday, 17 August 2020
altCelý čip má jen 360mm2 ale 15 miliard tranzistorů! Radeon GPU zabírá jen polovinu čipu.

 

 

 

 

Společnost Microsoft představila podrobněji SoC, které pro nic vyvinula společnost AMD a vyrábí jej 7nm EUV procesem u TSMC. Ačkoliv ukrývá 8jádrový/16vláknový ZEN 2 procesor (tedy RYZEN 7 3700X) a současně grafické jádro na RDNA 2 architektuře s 52 aktivnímu CU, má celý čip pouze 360mm2!

Současně má ohromujících 15 miliard tranzistorů. To je o skoro 2 miliardy více, než má 545mm2 NVIDIA TU104 na RTX 2080 grafice! Ve srovnání s předchozím AMD řešením v končícím Xbox One X, je posun obrovský. Čipy mají sice srovnatelnou velikost (367mm2 pro ten končící) ale aktuální model má jen 6,6 miliardy tranzistorů. Skok ve výkonu ale také technologiích tak bude opravdu velký.

Mimochodem z těch celkových 360mm2 zabírá samotné GPU, tedy Radeon RDNA 2 grafika, jen zhruba 47,5% plochy, přičemž ve skutečnosti je tam 56 CU. Tak GPU je v zátěži pevný a to 1825MHz. Ale aktivních je „jen“ 54, tedy 3328SP. MS potvrdil, že GPU má výkon zhruba 12 TFLOPS, to je 2x více než současná generace a dokonce o skoro třetinu více než má samostatná grafika Radeon RX 5700XT se zhruba 250mm NAVI 10 čipem se starší RDNA 1 architekturou. Nové GPU v XBOX má tak o třetinu výkonu více, kdy má ale jen 171mm2 (i s řadičem stále pod 200mm2). Nová architektura ale poskytuje i zajímavější možnosti využití výkonu v nižších přesnostech. Současně MS vychvaluje vynikající efektivitu a nízkou spotřebu při tom všem.

A to není vše. Nejde jen o ten klasický výkon, Microsoft také oficiálně potvrdil, že GPU umí HW akceleraci Ray Tracingu. Má výkon 380G/sec ray-box peak a 96G/sec ray-tri peak. Bohužel tyto hodnoty se nedají nijak porovnávat třeba s tím, co uvádí pro své RTX 2000 grafiky NVIDIA. Ačkoliv obě řešení podporují a pracují pod DXR, neexistuje způsob, jak ta čísla porovnat, protože je každý počítá zcela jinak. Pokud tedy na nějaké srovnání narazíte, ignorujte ho, je 100% blbě. Realitu ukáží až nějaké testy, kdy ale bude asi trochu oříšek otestovat Xbox v tom samém co NVIDIA, tak aby to mělo nějakou vypovídací hodnotu. Počkat si tedy budeme asi muset až na RDNA 2 grafiky pro PC, to srovnat v testech půjde a z toho budeme moci něco usoudit. V obou případech však jde o hybridní systém, kombinující RayTracing s Rasterizací.

Microsoft také poprvé veřejně odhalil, že RDNA 2 má Machine Learning akceleraci. MS však nechtěl sdělit podrobnosti, nicméně je velmi pravděpodobné, že jde o nějakou obdobu AI akcelerace u NVIDIA. A tedy velmi pravděpodobně budou použity pro technologii podobnou DLSS. Je velmi pravděpodobné, že Microsoft nechtěl mluvit o obou novinkách proto, že jde vlastně o technologie, které teprve v rámci RDNA 2 představí samo AMD.

Další věci už známe. SoC je v Xbox X spárováno se 16GB GDDR6 14Gbps paměti, ale asymetricky. To znamená, že 10GB je připojeno přes 320bit a vyčleněno jako grafická paměť, díky čemuž to má propustnost fantastických 560GB/s. 6GB je pak s 336GB/s vyčleněno jako systémová paměť. 2,5GB paměti je vždy využíváno systémem, zbytek mají vývojáři her k dispozici. Vždy je pro hru dostupná celá ta 10GB grafická paměť. Současně s tím má nový XBOX X instalovaný SSD disk. Na rozdíl od předchůdce s mechanickým HDD. Jde o speciální 1TB NVMe s garantovanou stálou přenosovou rychlostí 2,4GB/s. Pro určité operace pak bude jeho výkon špičkově až 6GB/s.

V každém případě jde o gigantický mezigenerační skok na poli konzolí. Jejich uživatelé si tak poprvé sáhnou na věci, na které už jsou mnozí PC hráči dávno zvyklí. Tedy rychlost načítání díky SSD, a už to tedy bude bez přestávek na kafe proti současným HDD konzolím. Okusí také fakt, že 30FPS je skutečně málo, nově budou mít dostatek výkonu pro 60FPS či dokonce 120FPS ve FHD a dokonce 60Hz ve 4K atd. Samozřejmě PC hráči se bát nemusí, protože v mnoha ohledech už teď jsou současná PC dále a budou mít stále mnohem větší výkon a variabilitu. Spolu s novou generací konzolí XBOX vybavené 8jádrovým ZEN 2 procesorem od AMD a grafiky RDNA 2 (RX 6000), dorazí totiž ještě letos pro PC ještě mnohem výkonnější ZEN 3 procesory (navíc až 16jádrové) a mnohem větším a výkonnějším NAVI 21 GPU postavené na RDNA 2. Současně už máme NVMe PCIe 4.0 SSD, kdy na trh míří jejich druhá generace s rychlostmi až 7GB/s. Zapojte dva do RAID pole a uvidíte ten mazec.

Takže jakkoliv je parametry nové generace konzolí zajímavé, už teď můžeme říci, že jde o maximálně mainstreamové PC a výkon herních PC v následujících měsících výrazně poodskočí díky nové generaci HW.

Navíc pokud MS/SONY udělají zase nějaké mezigenerační vylepšení, dočkáme se ho nejdříve za 2-3 roky, v té době už bude na trhu ZEN 4 a RDNA 3, takže víceméně bude nový Xbox X ve stejné pozici, kde je končící generace teď proti současným PC.

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-18 01:16:59
avatar
Citace:
tedy RYZEN 7 3700X

to redakce: jsem nový ve světě PC, můžete mi prosím poradit nějakou levnou desku na GDDR6 moduly?
Děkuji
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-18 01:32:26
avatar
si děláš srandu?

nový nejsi, víš že GDDR6 jsou grafické paměti, vyžaduje to speciální úpravy celé platformy a běžná PC tak mají DDR4/5 formáty ....

pro PC mít GDDR6 moduly nemůžeš a ani je nepotřebuješ ... protože máš GDDR6 na grafice samotné a k tomu rychlou samostatnou systémovou DDR4 paměť v obojí často mnohem vyšší kapacitě než mají konzole jako celek ...
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-18 09:07:38
avatar
nepochopil jste, ani Vaši mínusovací nochsledi. Ale tak to se není čemu divit, úroveň technických znalostí je zde nízká. Tak co si uvaříme příště - vezmeme pár jader a smícháme je s nějakým jiným řadičem a GPU, však o nic nejde, stačí pořádně zamíchat to, co doma máme. Semi-custom divize je jen banda pitomců kterým to míchání jen trvá dlouho a sežerou při tom tolik peněz,přitom tam dali "jen" "tedy Ryzen 7 3700" a z každého velkého Navi jádra jen kousek ulomili!
Jo a argument o velikosti paměti jsem čekal. Řekněte nám jak je na hry 6GB málo a jak to teda nebude konzoli stačit (aneb hloupí inženýři a superchytrý redaktor). Na klasickém PC taky tomu co nacpem do VRAM nemusíme asistovat systémovou pamětí že? Takto bychom mohli pokračovat. Fakt "kvalitní" diskuze,,raději vykakám "kvalitní" bobek než tohle
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-18 10:16:40
avatar
vy jste ale *****

nechápete že konzole je také ekonomické řešení?
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-18 21:47:33
avatar
Troll alert!!!
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-18 06:34:25

Tomu sa hovori procesor s integrovanou GPU Skoda len že to pre notebooky či PC nerobia.
slabam [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-18 09:30:08

tímto končí éra integrovaných GPU.
To na obrázku je grafika s integrovaným procesorem.
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-18 08:23:53
avatar
No jooo a když jsem tu u prvotních spekulací psal, že v pouzdře bude GPU zabírat maximálne 60-70%= plochy tak jsem tu byl zase za blbce co tomu nerozumí.

Hezkej kus křemíku.

Ten výkon v RT. Popravdě by mě zajímalo proč to Xbox uvedl v jednotkách ve kterých to uvedl. Trošku mi to připomíná dobu kdy výkon Vegy AMD prezentovalo na Doomu capnutým na 60fps kdy to moc dobře nešlo porovnat.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-18 08:57:50

Mňa skvor zaujala ina drobnosť ak 171mm2 GPU obsahuje 56CU to znamena ze by 500mm2 mohlo obsahovať 160CU 10240SP Pri takomto čipe by Nvidii nepomohlo ani DLSS2
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-18 09:17:47
avatar
nemohlo ... musíš ještě počítat s místem pro řadič, výbavu, RT apod. ....
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-18 09:22:16

To hej GDDR6 a ine prkotiny ale bolo by to super
LukasL34 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - APU 2020-08-18 09:49:20
avatar
Nevím proč ale vždy jsem měl radši v pc apu než dedikovanou grafiku. Takže mě dost sere že takový rozkošný monstrum si nebudu moc koupit. Budu si muset vystačit "jen" s ryzen 4700G až bude dostupný.
AndyF1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-18 11:10:32

do PC segmentu ten custom XBOX APU nemozu vydat. za 1. je to XBOX X exclusive. Za 2. by tym kanibalizovali vlastne predaje v segmente low end CPU + low end dedikovana GPU. na vyber by realne zostalo toto XBOX APU a potom dlho nic a nakoniec az hiend CPU+higend grafika. Cokolvek medzitym by nemalo dobry pomer cena/vykon. Z rovnakeho dovodu asi je aj AMD Ryzen 7 PRO 4750G: 8 jader Zen 2 s grafikou Vega zatial iba pre OEM .
LukasL34 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-18 11:33:42
avatar
Jo, to je pravda. A mně tak nezbývá nic jiného než nerealisticky snít o ryzen 5950G. Šestnáctijádru kde procesorová část je na 5nm, IO čip na 7nm, takže zbyde místo pro jeden či dva grafické čipy. Škoda že se toho nejspíš nedočkáme.
rumpeak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-18 14:38:46

Pokud ti nevadí, že procesor dostaneš v sáčku a ne krabičce, tka se dá koupit. Třeba zde: https://www.whaat.sk/amd-amd-ryzen-7-pro-4750g-processor-tray-soc-am4-65w-radeon-graphics

Ale když budeš googlit, tak těch eshopů najdeš poměrně hodně.
hor410 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-18 10:39:38

Omlouvám se, ale nerozumím tomu "aktivních je „jen“ 54, tedy 3328SP" - z toho mi vychází, že 1CU=61,629629629629...SP, nemá tam být 3348? A nebylo to spíš 1CU=64SP, takže 54CU=3456SP. Kdyžtak prosím o vysvětlení třeba jsem id*iot...
...
Každopádně, pokud je 56CU na řekněme 200mm2 (i s řadíčema atd...), tak 500mm2 by mělo tak 140CU, což při 64SP na 1CU bylo 8960SP. A nV by se zabila
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-18 12:03:11
avatar
musíte počítat s dalšími prvky GPU .... navíc existuje teorie, že MS chtělo co nejvíce jednotek na co nejmenší plochu, ale klasické velké GPU bude mít menší hustotu kvůli chlazení ....
hor410 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-18 14:32:36

Ok, i kdyby to bylo třeba 230mm2 na 56CU tak to při 500mm2 vychází na cca 120CU což by bylo 7680SP. I z toho by se v nV opupínkovali
darth_stofi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-19 13:37:20

Asi překlep. Aktivních má totiž být 52CU.
ŽaloDedo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - EUV 2020-08-18 11:38:12

Je to vyrobené procesom N7 enhanced a nie N7+ (EUV)!
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-18 12:06:56
avatar
N7 enhanced je 7nm s EUV ....

vylepšená současná 7nm bez EUV je N6 (6nm) ....
renmou [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-18 12:39:16

Jsou:
N7
N7P (tzv N7 Performance-enhanced version (N7P))
N7+ (EUV)

N7P

TSMC has started rolling out an optimized version of their N7 process called N7 Performance-enhanced version (N7P). This process goes by various other names such as “2nd generation 7 nm” and “7 nm year 2”. This process should not be confused with N7+. N7P is an optimized, DUV-based, process which uses the same design rules and is fully IP-compatible with N7. N7P introduces FEOL and MOL optimizations which are said to translate to either 7% performance improvement at iso-power or up to 10% lower power at iso-speed.

Je to vyrobeno tedy 7nm Enhanced, Což je N7P - bez EUV

Zde Odkaz co který výrobní proces znamená.
ŽaloDedo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-18 14:23:14

ŽaloDedo mal pravdu
aDDmin nie
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-18 15:44:02
avatar
tak v tom případě RDNA 2 pro klasické GPU vypadá ještě zajímavěji pokud tohle je jen N7P a NAVI 21 je N7+
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-18 15:43:27
avatar
jasně, pravda spletl jsem to ....
renmou [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-18 15:44:52

V přádku. Jsme lidi.
Mano [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-18 12:46:40
avatar
Sony a Microsoft mohli kúsok počkať a prísť rovno so zen3.
Ten microsoft v tom značení robí pekný bordel. Som zvedavý čo dajú po X.
LukasL34 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Y 2020-08-18 13:13:54
avatar
No, myslím že po X přijde Y a po něm Z.
ReveNCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-18 13:27:53

takze amd do rdna2 okopirovalo od nvidie jak spesl rtx jednotky tak i tensor jadra? pekne...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-18 15:45:44
avatar
??? no to ani náhodou ...

AMD zcela evidentně a MS to potvrdil, počítá RayTracing přes samotné stream procesory, protože je tam dost velké rozpětí výkonu .....

žádná tensor jádra tam také nejsou .... vypadá to, že zase je to součást stream procesorů samotných ...
renmou [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-20 08:00:02

Tak to vypadá, že RDNA2 mají opravdu spešl jádra na výpočet RTC. Podle MS jde o Ray Accelerator Odkaz
ReveNCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-20 09:50:25

vsak to jde videt na 3. obrazku zde v clanku. ale je holt pro nekoho tezky si priznat chybu a lepsi dokola opakovat nesmysl, ze se pry bude pocitat pres stream procesory. a az uz nebude zbyti, tak se tato samostatna jednotka prohlasi za soucast stream procesoru a hotovo
renmou [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-20 14:55:12

Je možné, že to bude tak, že jsou k tomu využité texturovaci jednotky. Když bude využit RTC, budou ho ty texturovací jednotky počítat. Pokud nebude RTC využit, budou se počítat jen textury. Ale těžko říct
ReveNCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-20 15:32:07

podle vseho spolu TMU a RTjednotky sdili nejake zdroje, ale jinak to jsou rozdilne jednotky, respektive na urovni TMU mohl byt pridan dalsi fyzicky obvod, ktery resi prave vypocty RT. v diagramu jsou oddeleny, vedle sebe, u nvidie je fyzicky RT core za TMU. z principu jsou ale jak TMU tak RT jednotky HW rozdilne a sam MS ve slidech potvrzuje:
"custom ray-box and ray-triangle units"
"minor area cost for 3-10x acceleration"
takze ne, stream procesory u rdna2 opravdu ray tracing nepocitaji a TMU take ne..kdyz bych mel jit do zakladu, at si tomu kdo chce jak chce rika, ale jak u nvidie tak u novych amd bude akceleraci RT resit specialni blok tranzistoru
Pemora [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-20 21:35:47
avatar
Popisal si to presne!

Palec hore!
Pemora [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-18 18:36:01
avatar
Ci sa ro kopirovalo alebo nie sa uvidi az po vydani ale kazdopadne nv pomohla veci ze nieco ako dlss a hw rt tlacila do hier a nakoniec sa to dostalo aj do dxr a dx12u a amd muselo reagovat co sa aj deje a to je dobre.
shiro [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-18 19:35:06

jezisi, PCIe 4.0 je dobre, ale iba x2? To sa defakto nikam neposunuli, pretoze to bude rovnako rychle ako PCIe 3.0 x4. A konzola ma byt futureproof, ved sa neobmenuju kazde dva roky. Toto mohli fakt uz dat PCIe 4.0 x4 ako maju X570 dosky a boli by za vodou.
Kryptortor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-18 20:43:30
avatar
No, když vidím tolik různých speciálních procesorů (na audio, na RT, na security a já nevím co ještě..), říkám si, jak moc se to vlastně liší od klasického CPU/GPU v pc?

Asi se necháme holt překvapit. Předpokládám, že inženýři v MS ani AMD nejsou telata, aby chápali potřebu jednoduchých portů her mezi PC a Xboxem.
Johnny86x [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-19 11:23:42

Tady je to zase samej inzenyr takove SoC trva udelat roky a dela na tom plno lidi.. hlody jako ze amd okopirovalo neco od NV a ze mohli jeste pockat chvilku na zen3 krasne se tu vzdy pobavim. AMD jen udelalo co si MS od nich zaplatil a chtel v chipu.
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-20 11:36:13
avatar
Počkat, počkat. To jako fakt má to GPU o velikosti 171mm2 o třetinu vyšší výkon než RX 5700 XT? Tak to jsem tedy zvědavý na výkon Big Navi, kdy ten má být prý 505mm2 velký. To je 2,95× větší.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-20 11:58:07

Microsoft by mohl prezentovat AMD produkty
Jejich prezentace a úroveň je silná trochu jak u Intelu a tedy i zabírá. Sice je to nereálné, ale dost by to pomohlo v marketingu AMD.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Monday, 18 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 769x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Tuesday, 12 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1126x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Monday, 11 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1446x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Friday, 08 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1303x
Komentářů: 6
S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl brzy! Poběží vám na vašem PC?
S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl brzy! Poběží vám na vašem PC?Thursday, 07 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2928x
Komentářů: 1
Kingdom Come Deliverance II bez DENUVO s českým dabingem
Kingdom Come Deliverance II bez DENUVO s českým dabingemTuesday, 05 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1909x
Komentářů: 3