Práce na nové generaci má na starosti stejný team, který vytvářel tu současnou. PC vládne?
Současná generace konzolí XBOX a Playstation je velmi odlišná od minulosti. Zatímco dříve šlo o speciální platformy, velmi odlišné po všech stránkách od PC platformy, což značně komplikovalo vývoj her, dnes je situace mnohem jednodušší. Obě konzole jsou totiž postavené na x86-64 procesoru AMD „Jaguar“ a AMD Radeon GCN grafické kartě. Jen SONY se zarputile drží své speciální softwarové platformy, zatímco XBOX od Microsoft jede na Windows 10 (samozřejmě s upraveným rozhraním a omezenou použitelností).
AMD zkrátka dokázalo ve spolupráci s Microsoftem a SONY proměnit herní konzole v „herní PC“. Pro vývojáře her se tak extrémně zjednodušila tvorba a optimalizace her (což si všichni pochvalují) navíc se všem otevřeli nové možnosti. Díky zpětné kompatibilitě procesorů a grafik u PC platformy, bylo možné v průběhu současné generace vydat podstatně výkonnější inovované verze konzolí s novější verzí hardware a mnohem výkonnějšími grafikami. Aktuální Xbox One X je nejvýkonnější konzolí na trhu s několikanásobkem toho, co nabízel původní Xbox. Podobně má i Sony aktuální PlayStation 4 PRO, která má také výrazně více výkonu než původní PS4 verze. Pro vývojáře her navíc není nijak komplikované z hlediska vývoje her optimalizovat hry podle toho (i když pomaleji, než bychom si přáli).
Celkově však má současná situaci pozitivní vliv na technologický vývoj. AMD jako hlavní hráč na poli herních GPU (v čemž prakticky dominuje nad NVIDIA, ačkoliv samostatný PC trh tak nevypadá), určuje pravidla a přiblížilo tak PC platformu a konzolovou platformu k sobě, jako nikdy. Díky updatům a výkonnějším verzím konzolí navíc PC hráči nejsou postiženy stagnujícím vývojem, protože konzole už nejsou roky neměnná zařízení, ale co 2-3 roky se také upgradují. A podle všeho bude tento trend pokračovat.
SONY již pracuje na PlayStation 5 a je již s vývojem daleko. Podle aktuálních informací právě požadavky SONY výrazně ovlivnily návrh a podobu 7nm architektury Radeon NAVI, kterou AMD vydá na trh příští rok. SONY bude určitě používat jeden z jejích derivátů, a to s velkou pravděpodobností blížící se jistotě v kombinaci s RYZEN procesorem. Zatím ale nevíme, kolik jader a na jakém procesu to bude. Samozřejmě půjde o speciální zakázkovou platformu (jako je ta současná), ale HW základ prostě bude RYZEN CPU + NAVI Radeon GPU. Příchod nové PlayStation 5 na trh se obecně očekává nejdříve koncem roku 2019 (tedy za rok a půl).
Microsoft, který má dnes nejvýkonnější konzoli díky Xbox One PLUS, ale také nelení. Jeho Xbox One nezažil skvělý start, protože byl prostě technologicky a výkonem za PS4. MS sice zvolil podobný základ jako SONY, ale zdaleka ne tak výkonný, a tak optimální. Současný Xbox One X ale využívá prakticky stejného přístupu a základu jako SONY PS4 Pro, jen má více sdílené GDDR5 paměti a výkonnější Radeon GPU. Podle všeho bude Microsoft v tomto přístupu pokračovat. Oznámil, že zahájil práce na vývoji XBOX nové generace. Samozřejmě bez jakýchkoliv podrobností. Obecně lze ale odhadnout, o co půjde.
Budoucností her je samozřejmě elektronická distribuce a dost možná i streaming her (což ale bude pro řadu uživatelů problém kvůli stavu a dostupnosti internetového připojení). Jinými slovy, minimálně ještě jedna generace konzolí bude spoléhat na svůj výkonný hardware. Je v podstatě jisté, že Microsoft zůstane u AMD, co by dodavatele hardware. A to z mnoha důvodů. Téměř jistě bude využívat podobného základu, jako SONY, tedy spojení RYZEN CPU a NAVI GPU. Lišit se může jen provedení v závislosti na tom, kdy se nová konzole objeví. Obecně se u nového XBOXu sází spíše až na rok 2020 nejdříve, což by mohlo znamenat, že by MS možná mohl využívat nová velké „SoC“ tedy spojení až 8jádrového RYZEN + většího NAVI GPU + sdílené HBM2 paměti na jediném interposeru.
Každopádně Microsoft bude tvořit nový Xbox už ne jako „domácí zábavní centrum“, což měl být stávající Xbox a MS se u něj hodně soustředil na Kinect a podobné kraviny, ale prostě jako „herní konzole“. Takže primární bude herní výkon. Očekáváme tedy 4K rozlišení a 60FPS jako úplný základ. VR nejspíše prioritou nebude, ale bude jej určitě podporovat. Každopádně jak SONY, tak MS jsou pochopitelně závislé na tom, co AMD vytvoří a s čím přijde a kdy. Minimálně ale víme, že 7nm RYZEN (tedy druhá generace ZEN architektury) již jsou vývojově dokončeny a stejně tak NAVI je v podstatě hotovo, takže zbývá to jen dát nějak dohromady a do 7nm výroby (což je hlavně cenově komplikující faktor). Nemyslím si však, že by bylo nutné u nové generace výrazně měnit konstrukci, používanou u současných generací konzolového hardware.
Podle mě tak bude pravděpodobné použití minimálně 8jádrového/16vlánového RYZEN 2000/3000 čipu s NAVI Radeon GPU a obojí v kombinaci s minimálně 16GB sdílené paměti formátu GDDR6 nebo HBM2. Nevidím důvod, proč by firmy MS či SONY vzhledem k úspěšnosti současné generace se vším, co umožňuje a spokojenosti vývojářů her, měly nějak zásadně měnit recept a platformu. Snad jen SONY má více práce, kdy její politika vlastních her a vlastní platformy je sice fajn pro ni, ale hráči i vývojáři chtějí minimálně crossplay navíc když bude stále více „nekonečných“ online her a SONY platforma se kvůli OS, prostě zbytečně liší od Windows 10, který používá Xbox i PC. Dá se říci, že právě vlastní SONY platforma je jediným a zbytečně komplikujícím faktorem dnes. Politicky výhodná pro SONY, ale nevýhodná pro všechny ostatní. Co a jestli s tím bude SONY něco dělat, je otázkou. Pokud by ale PS5 jela na upraveném Windows 10 jako Xbox, spousta věcí by se tím zjednodušila.
Nová generace konzolí je důležitá i pro nás PC hráče, ale máme štěstí, že jde v podstatě o herní x86 a Radeon AMD PC, jen ne tak výkonná a variabilní a univerzální jako jsou naše „běžná PC“. Zkrátka jsou to konzole, tedy primární je jednoduché ovládání a používání, aby to konzolisté zvládli a příapdné problémy řešil někdo za ně :). Nicméně protože jde o AMD X86-64 a Radeon základ, můžeme být docela v klidu, protože ten technologicky bude evidentně aktualizovaný a nebude tak zdržovat herní vývoj. Nevypadá to, že by nová generace měla jít jiným směrem, než je ten současný a „PC“ platforma tak vládne světu velkých her.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|