Vzhledem k tomu, že současné konzole jsou fakticky technicky PC s uměle omezenými možnostmi …
K herní konzoli patří gamepad, což ví asi každý. Nicméně některé typy her jsou zkrátka i na konzolích bez klávesnice a myši poněkud neohrabané. Současná generace konzolí by navíc klidně mohla klávesnici a myš v základu podporovat. Jak PS4, tak Xbox One jsou prostě AMD PC, tedy počítače s x86 AMD procesorem a RADEON grafikou. Samotný Xbox One dokonce přímo běží na Windows 10.
Samozřejmě v obou případech jde o uměle omezené platformy, což je dané politikou. Ač by obě zařízení zvládla technicky vše, co běžný PC, jejich operační systémy to zkrátka neumožňují a záměrně spoustu funkcí nemají. Důvodem je hlavně fakt, že by SONY a MS ztratili kontrolu nad funkčností konzole, kdy je v současnosti mohou přímo omezovat a dokonce vlastně odstřihnutím od své sítě „znefunkčnit“.
Každopádně Microsoft je v trochu jiné pozici než SONY. MS potřebuje propagovat hlavně svůj Windows a tak se snaží udělat z Xbox a PC propojenou jednu herní platformu, kde je Windows 10 jedním a tím samým. Mnohé hry tak můžeme hrát na PC i Xboxu. Co však stále chybí, je oficiální podpora klávesnice a myši na Xbox. Microsoft opět oficiálně potvrdil, že na této podpoře pracuje.
Někteří si asi říkají, co je na tom tak těžkého a proč už to není. Technicky samozřejmě neexistuje žádná překážka, proč by MS nemohl dodat Xboxu aktualizaci svého upraveného Windows 10 a zprovoznit podporu myši a klávesnice stejně jako ji má klasický PC s Windows 10. Problém je totiž opět politický a částečně praktický. Gamepad je totiž poměrně neohrabané ovládání, nepřesné a kombinace klávesnice a myši ho jednoznačně v přesnosti i rychlosti předčí. A to je problém v případě, že se v multiplayerových hrách budou moci utkávat hráči s obojím typem ovládání. To je také důvod, proč se až na vzácné výjimky drží hráči konzolí a PC odděleně v multiplayeru a to i u multiplatformních titulů. Microsoft tak nemá práci s tím, že by technicky byl problém klávesnici+myš k Xbox One připojit, ale řeší problém, co se stane, když hráč s myší a klávesnicí bude poněkud drtit jiné hráče s gamepady v nějaké hře. Údajně tak chce oddělit hráče s klávesnicemi+myši od gamepadů anebo dát hráčům na výběr s kým se chtějí utkávat. A tohle samozřejmě vyžaduje mnohem více práce, než jen dodat ovladače do systému.
Můj názor je ten, že chápu v čem je problém a ano, hráč s gamepadem nemá šanci proti hráči s myší a klávesnicí v mnoha hrách. Nicméně existují řešení, která lze používat i v tom křesle, takže je to spíše opravdu otázka výbavy. Z politických důvodů ale asi právě bude nejlepší řešení dát hráčům vybrat, zda se chtějí utkávat se všemi hráči, nebo jen s hráči na gamepadu. U některých her by to ale mohlo poměrně výrazně omezovat počet dostupných hráčů. Na druhou stranu, konzolisté s klávesnicí+myší by se konečně mohli utkávat i s hráči na PC v mnohých hrách, což by zase komunitu mohlo rozšířit. Každopádně #KeyboardMouseMasterRace :)
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|