Microsoft také demonstroval Ray Tracing v akci. Tedy něco, co jsme ve hrách zatím viděli jen na NVIDIA RTX grafikách a většinou, aby to vůbec bylo hratelné, tak jen na předražené špičkové RTX 2080 Ti. Dlouho bylo otázkou, jak AMD k řešení a HW akceleraci Ray Tracingu ve hrách, vlastně přistoupí. Zda bude stejně jako NVIDIA dělat nějaké extra výpočetní jednotky, nebo ne. Samozřejmě nebude, řešení NVIDIA je poněkud zbytečně komplikované (schválně), komplikuje vývoj a omezuje využití.
Microsoft s AMD přišli na jednodušší způsob. Ray Tracing přes DXR akcelerují jednoduše přes standardní Stream procesory, tedy grafické jednotky a využívají k tomu výpočetní sílu GPU. A funguje to, Microsoft ukázal plně Ray Tracingovaný MineCraft v chodu! Na konzoli a bylo to hratelné. RDNA 2 od AMD plně podporuje novou verzi DirectX RayTracing 1.1 a všechny grafiky s touto architekturou tedy budou Ray Tracing ve hrách použitelně podporovat.
Kromě toho AMD nasadilo také několika dalších technologií, které budou vývojáři ve velkém používat, jako jsou variabilní shadery atd. Novinka umí samozřejmě FreeSync, zvládá 120FPS ve 4K, ale podporovat by měla až 8K rozlišení. Má HDMI 2.1 (dosud nikde jinde nepředstaveno). Velmi působivý je nový 3D zvukový HW čip, který AMD do svého SoC integrovalo. Je to poměrně stará záležitost, ale nově byla oprášena zdokonalena a herní vývojáři jsou z ní nadšeni. Prý umožnuje „Ray Tracing zvuku“ který je prakticky dokonalý. A není to nijak náročné na výkon.
Nová konzole má také nový design, celé to chladí jeden velký ventilátor a součástí je stále i optická jednotka 4K UHD Blu Ray. Více najdete na výše uvedeném videu, kdy jeden z technických analytiků měl osobně možnost podrobně novinku prozkoumat, takže spousta zajímavých informací najdete v níže uvedených videích a to si prý mnoho dalších nechává ještě v záloze.
AMD už chystá novou generaci CPU a GPU pro PC
Každopádně nový Xbox X s AMD RYZEN a AMD Radeon RDNA 2 není žádný vtip. Co do herního výkonu má evidentně větší výkon, než Radeon RX 5700 XT nebo RTX 2070 SUPER grafiky. Proti stávající generaci konzolí je obrovským skokem, nejen co do CPU a GPU výkonu, ale samozřejmě to SSD také dělá hrozně moc. Herní vývojáři si novou platformu velmi pochvalují a prý se máme těšit na výrazný posun v designu otevřených světů atd. Microsoft tedy prozradil hodně novinek, ale co stále nevíme, je, kolik bude přesně stát a kdy dorazí na trh.
Má to být někdy na podzim a cenu odhadujeme v současnosti na zhruba 499 dolarů, tedy 14 tisíc korun, za což podobně výkonný a vybavený herní PC dnes rozhodně nekoupíme. Jen Radeon RX 5700 XT stojí 10 tisíc minimálně, k tomu RYZEN 7 3700X je za 7 tisíc, 1TB NVME SSD je za 3,5 tisíc atd. A to se bavíme o jedněch z nejvýhodnějších komponent na trhu, pokud byste to stavěli na Intel+NV řešení, stálo by to s podobným výkonem dvojnásobek. PC platforma tedy bude muset také udělat slušný pokrok, což výrazně tlačí na Intel a NVIDIA. Ale minimálně AMD na tom pracuje, protože se chystá ZEN 3 RYZEN 4000 série procesorů, která nabídne podle mě tak o 20-25% více výkonu než RYZEN 3000 varianty. K tomu AMD vydá RDNA 2 grafiky, včetně high endu, kdy očekáváme, že TOP model bude mít podstatně vyšší výkon než RTX 2080 Ti, tedy i podstatně vyšší výkon než XBOX X. Otázkou je jen cena.
Nicméně je zcela na místě i jako PC hráči, být nadšeni z nové generace XBOX, protože ono je to vlastně herní x86 PC na míru. Má to architekturou naprosto stejný RYZEN a Radeon i SSD řešení, jako současné PC a jede na Windows 10. A nová generace je několikanásobně lepší a výkonnější než současná generace XBOX One X, která už vývoj her a jejich vizuál a možnosti, výrazně limituje.
Samozřejmě situaci sledujeme dále a teď bude na řadě SONY a jeho PlayStation 5, který ale také používá RYZEN 3000 a RDNA 2 Radeon architekturu, tedy půjde o nejspíše velmi podobné řešení, jako má Microsoft u Xboxu. Proslýchá se ovšem, že PS5 bude o něco výkonově slabší. Technicky podobné, ale slabší. Navíc nemá Windows 10, takže bude ve značné nevýhodě, pokud jde o využívání technologií s tím spojených (DXR, Xbox games pass a streamování atd.). A samozřejmě AMD teď už může připravovat představení RADEON RDNA 2 grafik, což očekáváme na COMPUTEXU a také RYZEN 4000 série. Obojí nicméně dorazí na trh nejdříve koncem Q3 tohoto roku, tedy někdy kolem září možná v říjnu. Každopádně bude velký posun všeho a bude veselo.
Já nikdy konzoli neměl a neměl jsem je nikdy rád, ale o nové generaci přemýšlim, protože je už spousta her který bych chtěl zpětně zahrát (např. Last of us, všechny Uncharted, God of war). Akorát jsem si zvykl na širokoúhlý monitor a televizi ani nemám už asi 12 let myslim, takže mě docela vytáčí nemožnost širokoúhlých rozlišení na konzolích. Jako já chápu, že to ladí na FullHD a 4k, ale tak proč třeba nepodporovat rozlišení 3440x1440, když je to méně než 4k, tudíž by o výkon jít opravdu nemělo. Holt bude to jako vždy o penězích, že se s tím nechtějí ladit pro více rozlišení. Ale myslim, že stejně na to časem musí dojít.
Už tady "krmím" VEGU64 docela dost dlouhou dobu (že já v-l nešel do RadeonVII), už potřebuji nutně něco nového výpočetního, ale ovšem!, cenově dostupného...
Tak tohle, tohle už by mohl být dobrý odkaz na vý-dobytek pro PC platformu...
Tak šup,šup, kde to vázne...
vyzera to super. Mal som xbox 360 a One, teraz ps4 pro. Pojdem do PS5 a to z dovodu hier. Mam sice doma aj sirokuhly monitor, ale pc sa mi z casoveho dovodu uz neoplati.
Já jsem zvědavej, jestli se někomu povede na tom rozběhat plnohodnotné widle. to pak teprve byl fičák, mít takhle výkonej de facto komp za cenu dotované konzole
obdobné pc vyskladáš za 1200€, niečo spraví aj množstevná zľava, niečo spraví to, že je to robené na mieru, ale nečudoval by som sa, keby to dotovali aj niekoľkými stovkami €
to, ze tu konzoli vydaji pro prvnich par mesicu pod vyrobni cenou znamena jenom to, ze zbylych cca 4 a 3/4 roku jim bude uz jenom vydelavat ;) Cena hw se hybe strasne moc rychle a co za hw platime dnes, v dobe uvedeni konzoli pravdepodobne uz bude vyznamne jinak.
Ten skok je neuvěřitelný . I kdyby to stálo 20 tisíc, tak s kvalitním zdrojem, odvzdušněnou bednou atd. takové PC nepostavíte. Opět klobouk dolů. Jen tak dál.
Je to krasny a super stroj, ale pokaslali to s VR! Cakal som ze s niecim pridu a oni zahlasia ze to nebude ich hlavny tahun a ani sa do toho nebudu nejako hrnut. Hovada! Keby aspon oculus zacali podporovat, Xbox One X vykon na to ma, podla mna aj model S.
Ako som skusil PS VR, co som mal pozicane od kamosa, tak lutujem, ze som kupil Xbox One X. No nic, dalsia konzola bude PS5, zbohom MS.
inu už jen to, že ten MineCraft na konzoli, která celá (CPU+GPU+16GB RAM+1TB SSD+zdroj a další) stojí cca 499 dolarů je pořádný posun ... nejlevnější RTX karta je za 299 dolarů a nemá na RT moc použitelná ;)
Ona už byla oznámena cena?
To že na té konzoli to jede lépe se soudí dle čeho? Já teda nedohledal žádný změřený úsek nebo něco z čeho by se to dalo odvodit.
nebyla, ale drtivá většina odborných odhadů hovoří o 499 dolarech jako nejpravděpodobnější ceně .... já osobně si myslím, že by to mohlo být i 549 dolarů, ale ne více než 599 dolarů ... stále to musí být dostupné zařízení ...
zcela určitě ale tohle vyjde na Ray tracing mnohem lépe než NVIDIA RTX grafiky, protože za 499 - 599 dolarů nepostavíš srovnatelně výkonný PC s RTX NVIDIA kartou .... ta GPU část v Xboxu je zjevně výkonnější než RX 5700 XT tedy i RTX 2070 SUPER .... a ta stojí 499 dolarů sama o sobě ....
To že cena konzole bude výhodnější než skládané PC v daném výkonu je asi samozřejmé a bylo tomu tak vždy. I u minulé generace.
Výkon radeonu, bude fajn, ale o jeho RT schopnostech ty dostupné ukázky neprokazují vůbec nic, takže ani ono srovnání s jakoukoliv RTX kartou není momentálně relevantní. Mimoto v době uvedení konzole na trh to bude opět 2 roky starý HW.
A co znamená použitelný? Pro někoho 30fps pro jiného 120fps. Vůbec nikdo se nikde nezmínil jaký to má performance, proto je tohle nadšení zatím zcela zbytečné.
Microsoft uvedl docela detailní parametry, ale o výkonosti v RT neuvedl parametr žádný.
musíš brát, že na rozdíl od PC je tohle zařízení jen pro hraní her, takže OS je výrazně ořezaný a méně náročný, má to SSD, které slouží i jako cache, a 10GB grafickou paměť, takže bych se toho nebál ....
zase se vracíme k tomu, že to musí být jako celek cenově dostupné a jen těch 16GB DDR6 co to má stojí zhruba 190 dolarů samo o sobě ...
Tak ono je asi jedno, jestli je tam ořezanej OS nebo ne. Pro ten mají vyhrazených 2,5GB. Hra jako taková potřebuje nějakou paměť a je jedno, jestli běží na ořezaným OS nebo ne.
Jen tak jsem narychlo kuknul, co kolik mi žere KCD a je to 4,7GB po chvíli hraní. Už jsem měl hry, co v pohodě sežraly třeba 6GB. Ale asi ví, co dělají...
Nemůžeš srovnávat SSD s 2,4GB/s s RAMkou, která dává přes 300GB/s.
Jako určitě je takové SSD lepší než cokoliv připojeného přes SATA, ale paměť rozhodně suplovat nedokáže.
Nicméně je pravda, že ty hry, které dnes běžně sežerou 4-6GB RAM se nejspíš chovají tak, aby je neomezoval ani pomalý rotační disk a drží si v paměti spoustu věcí, které by z rychlého NVME načítat šli.
A pokud by se ukázalo, že to ani tak nestačí, určitě by se ten OS mohl trochu uskromnit a vystačit si s podstatně méně než 2,5GB...
by me zajimalo odkud je to info. ze amd raytracing bude fungovat pres stream procesory. nikde jinde jsem to nevidel...krome gtx rady u nvidie, kde je ale vykon pres stream procesory tezce mizernej.
https://youtu.be/qcY4nRHapmE?t=581 tady zacina mluvit o raytracingu a v case 110 pak primo rika, tohle by mohlo bezet na stream procesorech/ shaderech (jako bezi na gtx), ale sezralo by to veskerej vykon (jako na gtx). ty tvrdis presny opak toho co na tom videu je, nejen o stream procesorech ale i o raytracingu obecne a rtx...mozna spatne video v clanku???
ne je to tam jasně řečeno, AMD s MS na ten RayTracing používají standardní grafické jednotky které RDNA 2 GPU má, jen na to využívají jejich novou čas a menší matematickou přesnost, proto dokáží raytracing dělat tak efektivně ..... je to tam jasně řečeno. RDNA2 nemá žádné tensor jádra ani nic takového dělá to přes výpočetní výkon samotné GPU a RDNA 2 grafické jednotky ...
Sakra je tady nějaký dobrý angličtinář, který rozumí kontextu jeho slov? A jestli se dá z jeho slov vůbec potvrdit přítomnost dedikovaných RT jednotek.
Třeba hovoří o problematice, ale detaily které se z toho dají vyvodit jsou jen spekulativní pro nás.
Nějak se nemůžu dopočítat toho masivního nárůstu IPC u RDNA 2 oproti předchozí generaci. Když budu vycházet z čísel uvedených v článku, tak mi vychází, že 5700 XT má při 40 CU na taktu 1,825 GHz cca 9,4 TFLOPS. Nový Xbox bude mít o 30 procent víc CU jednotek. Z toho vychází, že grafika založená na 5700 XT s 52 CU na stejném taktu by měla výkon 12,2 TFLOPS. Ten nárůst IPC je teda nula. Je samozřejmý, že IPC nejde měřit jenom v TFLOPS, ale nějaký obrázek to pro představu dává.
Čísla pre RX 5700 XT ti vychádzajú správne (Odkaz), avšak tá grafika v XBOXe nebude založená na RDNA, ale na RDNA2 a jej výkon (a vlastne vylepšenia celkovo) je teda stále zahalený tajomstvom.
Výkon 12 TFLOPS SP ju teda stavia na úroveň RTX 2080ti. Čo ma ale vážne znepokojuje je to, že RDNA nebude vedieť plnohodnotne využiť featury z novej generácie herných konzol, teda aj keď je RX 5700 XT výhodnejšia než RTX 2070S, tak mám obavy, že súčasné karty od NVidie sú lepšie pripravené na novú generáciu (len tá cena, au...).
Ak teda chcem kupovať novú GPU pre QHD rozlíšenie, tak musím čakať, s čím sa predvedú NVidia a AMD v tohtoročnej generácii GPU...
No především mi něco říká, že to proběhne dost možná jako v předešlých letech kdy se AMD konečně vytasí s něčím na úrovni. I když tedy v případě Vegy to je docela odvážný tvrzení. No a potom nvidia jen řekne noo hmmm pěkný, konečně jste nás dotáhly a my máme tohle a vytáhne co vytáhne. A je to zase na 2 roky tam kde to bylo předešlé 2 roky.
jenže teď to budou výrazně ovlivňovat i konzole a vývoj pro ně ... uvědomte si že je to vůbec poprvé, co máme stejnou CPU a stejnou GPU architekturu jaká je a bude současně několik let v PC a NVIDIA s tím obojím nemá nic společného ...
takže cokoliv co NV vydá nehraje z hlediska vývoje her pro další roky žádnou roli, protože většina her bude muset být dělána pro AMD RYZEN/RYZEN protože tu budou desítky milionů PS5/XBOX X a k tomu desítky milionů PC ....
Tak tu je zasa otázne, kde je vývoj NVidie. Lebo po nasadení prvej generácie Ryzenov Intel zareagoval Coffee Lake a to bol v podstate sweet spot celej Skylake architektúry. Lenže Ryzeny sa zlepšovali naďalej a Intel musel ísť so Skylake na krv - a skončil tam, kde je teraz...
NVidia rozhodne skúsi zareagovať a nasledovná generácia bude silná - ale či to bude stačiť aj na ďalšie generácie Radeon GPU je už otázne...
Bude tá RDNA architektúra schopná plnohodnotne zvládnuť featury prináležiace RDNA2 architektúre, obzvlášť ak RDNA2 ráta s HW podporou raytracingu? Alebo to skončí ako v prípade GTX 1080ti vs RTX 2060?
Lebo ak znie odpoveď, že RX 5700 XT to bude len nejako softwarovo šidiť, tak tá karta s plným nástupom novej generácie konzol stratí paru rýchlejšie, než by nám za tú výhodnú cenu bolo milé - a RTX 2070S dávam o čosi dlhšiu životnosť...
už jsem to psal dole, vypadá to, že to jádro má dedikované jednotky pro RT výpočty.
"Without hardware acceleration, this work could have been done in the shaders, but would have consumed over 13 TFLOPs alone," says Andrew Goossen. "For the Series X, this work is offloaded onto dedicated hardware and the shader can continue to run in parallel with full performance. In other words, Series X can effectively tap the equivalent of well over 25 TFLOPs of performance while ray tracing."
Výkon IPC RDNA2 zahalen tajemstvím právě díky tomuhle oznámení už není. Z tohohle vychází, že počet operací za cyklus (IPC) by byl stejný jako v předchozí generaci, pokud by měl čip z předchozí generace stejný takt a počet CU jako má čip z nový generace. Grafický výkon může být jiný, ale to záleží na efektivitě grafických operací. Ta vyšší být může, ale nečekejme zázraky a kor, když se nehnulo IPC.
RDNA2 má zcela jistě vyšší IPC než RDNA ... jak je v těch videích také správně vysvětleno, výpočetní výkon neříká vše o výkonu GPU ... například VEGA má výrazně vyšší výkon než RX 5000 série ve výpočtech, ale RX 5700XT je výkonnější ve hrách .... takže z toho výpočetního výkonu nelze odvozovat IPC ani herní výkon jako takový ...
To iste ako polaris (rx580) vs vega 10 XL (vega 56) tu bolo rečí o ipc a pokroku a potom prišla realita v podobe prepočtu výkonu a polaris si viedol úplne rovnako ..oni v amd si myslia ze len pridajú viac tranzistorov a už to môžu nazvať novou architektúrou
Nový xbox X nabízí největší výkonový skok od minulých generací konzolí jak navazovali mezi sebou. Pořád je to "jen" konzole, zato ale s pořádným herním výkonem. Musím se přiznat, že jsem takto silný hw v konzoli nečekal. Takže se to promítne i na kvalitě zobrazení, takže už žádná mizerná viditelnost a ořezané detaily. Bravo.
V článku se píše, že AMd nebude používat žádné RT jádra, jinde se ale tvrdí něco jiného a popravdě to dává větší smysl, než že se RT bude počítt steam processory.
"Without hardware acceleration, this work could have been done in the shaders, but would have consumed over 13 TFLOPs alone," says Andrew Goossen. "For the Series X, this work is offloaded onto dedicated hardware and the shader can continue to run in parallel with full performance. In other words, Series X can effectively tap the equivalent of well over 25 TFLOPs of performance while ray tracing."
Což suma sumárum odpovídá velice stejnému způsobu co používá nvidia.
ne, AMD upravilo výpočetní jednotky jako takové, takže to jede přes to v RDNA 2 .... nemá žádné speciální jednotky takže není to stejný způsob jako NV ...
Tak já tedy nevím, asi neumím dostatečně anglicky.
Ty mi tu tvrdíš, že AMD nějakou záhadnou úpravou dokázalo ze shaderu vlastně dostat 2násobný výkon, který tam byl asi do teď někde skrytý aby mohly zvládat jak rasterizaci tak RT v jednom cyklu, že tam žádný HW pro RT není, ovšem každý video a článek zmiňující RT Xboxu X k tomuto tématu tvrdí opak.
který je ale součástí těch grafických jednotek, nikde tam neříká nic o tom že by RDNA2 mělo nějaké speciální jednotky vedle Stream procesorů ale že to dělá přes ně ...
to by nepoužil slovo offloaded. A mimojiné mluví i klasických jednotkách a říká, že jejich výkon by byl nedostatečný proto je tato činost offloaded ( to si přelož jak chceš) na dedikovaný HW. Jako moje znalost angličtiny není na kdovíjaké úrovni, ale tohle nejde pochopit jinak než že součástí čipu je další HW mimo klasických jednotek, který má tohle na starost. Dále taky ríká, že microsoft pro přístup k tomuto HW udělal i lowlevel API pod DXR. Aby vývojáři mohly tento HW použít na maximu.
No, ale to nikdo netvrdí, že to tam je. Protože se tam o tom přímo nikde nezmiňují, ale slovy, které použil to odkazuje na dedikovaný speciální HW, která je integrovaný do GPU. Nemusí se to jmenovat tensor jádra ať tomu klidně říkají pro mě za mě třeba atom jádra, princip realizace bude ale velice podobný.
ne on řekl, že AMD upravilo stream procesory tak, že jedna jejich část zpracovává RT a využívá k tomu nižší matematickou přesnost a tak dokáže zpracovat něco, co by normálně vyžadovalo mnohem více výkonu, než má ten čip .... nicméně vše se tak děje stále přes ty Streamprocesory, žádné speciální jednotky to nemá ...
Sony also shed some "light" on the hardware-accelerated real-time ray-tracing approach AMD is taking with RDNA2. Apparently, each compute unit features a hardware component called "Intersection Engine," with roughly the same function as an RT core on NVIDIA "Turing," which is to calculate the intersection of rays with geometry (such as triangles or polygons) in a scene. This combines with a fairly standardized bounding volume hierarchy (BVH) model to achieve a hybrid of ray-traced elements in an otherwise conventional rasterized 3D scene (pretty much where NVIDIA is right now with RTX). On PlayStation 5, RDNA2's ray-tracing hardware is leveraged for positional audio, global illumination, shadows, reflections, and full ray-tracing.
Takže je celkem jedno zda část každěho processoru je určená k RT nebo jedna celá sekce, výsledek je, že se používá speciální HW určený jen pro RT. Takže obě řečení jsou si velmi podobná.