Vypadá to, že minimálně současná generace Xbox konzole má v EMEA utrum. A další změny.
Společnosti Microsoft se na poli konzolí příliš nedaří. Problémů je hodně. Jedním z nich je strategie dvou konzolí ve stejné generaci (Xbox X a Xbox S), které se ovšem zásadně liší výkonem a schopnostmi. Tvůrci her mají potíže rozchodit mnohé hry na S verzi, což je však podmínka, aby na Xbox platformy mohly vyjít. Díky této hloupé strategii Microsoftu, který se místo na jednu verzi konzole soustředí na dvě velice odlišné, trpí prodeje té hlavní, kterou má být verze X. Zatímco konkurenční SONY prodalo své PlayStation 5 kolem 53 milionů, za podobnou dobu prodal Microsoft 28 milionů svých konzolí, jenže X a S modelů dohromady. Pokud bychom tedy brali prodeje půl na půl, prodal MS zhruba 14 milionů Xbox X v celém světě, což je sice hezké číslo, ale na zařízení na kterém má výrobce minimální marži, pokud vůbec nějakou, je to málo. Speciálně když konkurenční SONY s hardwarově velice podobnou PlayStation 5 (používají prakticky stejnou AMD RYZEN 3000 + Radeon RDNA 1+ platformu) konzolí, prodalo 53 milionů kusů.
Navíc ve světě jsou mezi různými částmi dost velké rozdíly. V USA nebo Japonsku se obecně konzole prodávají mnohem více, než třeba jinde v Asii a také v EMEA (Evropa, Střední východ a Afrika). Prodeje Xbox zařízení jsou speciálně v Evropě, Africe atd., tak mizerné, že Microsoft už rozhodl, že nebude v jejich marketingové propagaci zde dále pokračovat a investovat do ní. Prodeje konzole prý zatím nezastaví, ale s ohledem na minimální úspěchy doposud, a fakt že SONY letos uvede ještě vylepšený PlayStation 5 PRO zatímco nový Xbox dorazí až ke konci 2026, nemá zkrátka moc smysl investovat peníze do zjevně ztrátového prodeje „pár kusů“ Xboxu u nás. Microsoft se tak v Evropě (a EMEA jako celku), zaměří na podporu PC a Game Pass služby, se kterou naopak slaví velké úspěchy. V EMEA většina hráčů hraje na PC. Nicméně i Game Pass čekají změny …
- Microsoft zdražuje službu pro konzole i PC a mění její podmínky
Není pochyb o tom, že služba Game Pass je nejlepší na světě, protože za pár korun vám nikdo jiný neumožňuje současný, byť v mnoha případech časově omezený, přístup k tolika hrám, včetně absolutních novinek. Doposud byl MS navíc velice benevolentní, kdy existovaly možnosti, jak mít členství dlouhodobě téměř zadarmo a mohli jste akumulovat bonusy apod. Tohle končí, MS neumožňuje různé bonusové prodloužení členství, a hlavně neomezenou akumulaci. To ale není jediná změna.
Jak víte, Microsoft hodně nakupoval. Utratil obří desítky miliard dolarů za nákupy hned několika velkých vydavatelství, kdy dnes tak vlastní většinu hlavních populárních velkých herních značek, her a jejich tvůrců. A také to velké množství studií musí nyní živit. Netrvalo dlouho a Microsoft zjistil, že to všechno úplně ideálně neuživí. Navíc má nyní studia, která vyvíjí podobné hry a místo doplňování si tak pod hlavičkou MS fakticky konkurují a MS to všechno platí. Navíc investoři firmy tlačí na vyšší ziskovost bez ohledu na cokoliv, kdy nebýt nákupů těch her a jejich vývojářů, Xbox Game Pass by prakticky nerostl. Nedávno MS oznámil, že součástí Game Pass bude i nové Call of Duty, tedy nejvýdělečnější AAA herní série, která generuje miliardy ročně. Což samozřejmě v rámci Game Pass, kde ke hře najednou budete mít přístup v ceně členství, už moc nebude. Mnozí se tak tomuto kroku divili, protože finančně nedával moc smysl. Microsoft mu nyní smysl dal.
Game Pass mění podmínky a zdražuje. To se týká zejména konzolí (což je trochu tragikomické s ohledem na problémy s prodeji Xboxu). Nově bude zaveden Game Pass standard za 389 korun, který ovšem nebude obsahovat ty hlavní nové hry v den vydání. K nim budete mít přístup až s Game Pass Ultimate, který zdraží na 439 korun měsíčně. Pokud hrajete na PC, tak PC Game Pass bude fungovat stejně, jako doposud (snad jen ta možnost časových akumulací členství přes různé bonusy a výhodné akce bude notně omezena), tedy budete mít i přístup k těm nejnovějším hrám v rámci ceny služby. Ta cena se také zvýšila, z 259 na 299 korun měsíčně, a PC verze služby je tedy výrazně levnější než její konzolová verze.
To je trochu úsměvné s ohledem na zmíněné problémy Xbox konzole s nízkými prodeji a jeden by řekl, že se MS snaží odehnat i ten zbytek konzolistů, který mu zbývá. Je ale pravdou, že MS se snaží službu nabídnout na všech platformách, kde to jen půjde, tedy nevylučuje zájem ji nabízet i na konkurenčním PlayStation apod. Nicméně v mnoha částech světa, včetně tedy Evropy, je PC mnohem populárnější a zjevně tomu tak zůstane a pro MS je tedy PC prioritou z pochopitelných důvodů. Navíc když Game Pass je pro PC mnohem výhodnější a levnější než pro konzole, současně PC verze her jsou levnější než konzolové atd. nemluvě o velkých slevách na ně, MS si podle všeho nemůže dovolit výrazné zdražení služby. Na PC trhu stojí proti Steamu a dalším službám, které hry nabízí v neomezeném přístupu v prodejích s výraznými slevami apod. nemluvě o možnosti hrát „zkopírované“ hry na PC. Zkrátka PC platforma je mnohem populárnější a větší, ale je tu také mnohem více možností pro hráče, jak se ke hrám dostat. A ač je Game Pass výhodný a jednoduchý pro mnoho uživatelů, pokud by jej MS zdražil příliš, mohli by mu hráči začít utíkat, což je to poslední, co potřebuje, speciálně když Xbox konzole má problémy a nějaká nová generace, která by mohla věci zlepšit, je nejméně 2 roky daleko. Tak co tomu říkáte, je Game Pass nově za 300 korun na PC a 440 korun na konzoli stále zajímavý, a „konec“ Xbox konzole v Evropě překvapivý?
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|