Nedávno uvedená PS4 dostává konkurenci v podobě Xbox One, která má k PC ještě výrazně blíž.
Někteří se nemohou smířit s tím, že nové konzole nejsou vlastně konzole, ale customizované low endové herní PC, postavené na x86/DX11 komponentách odpovídající současném hernímu low-endo PC (2GHz X8 CPU=+/- 4GHz X4 a HD 7790/7850). Zatímco u PS4 mohou ještě někteří argumentovat tím, že má na rozdíl od běžného PC sdílenou 8GB GDDR5 paměť pro CPu i GPU, a že nejede na Windows, u Xbox One už je to složitější.
- Xbox One je custom HTPC do obýváku s Windows
Jak PS4, tak Xbox One používají stejný procesor, tedy x86-64bit AMD "JAGUAR" 8 jader se 4MB L2. Ovšem v PS4 běhá na 1,6GHz, u Xbox One na 1,75GHz. Používají také stejnou architekturu GPU, kterým je opět čip AMD, tedy RADEON GCN. Liší se už ale počtem jednotek, kde PS4 má 1152SP a výkon 1,84TFLOPS, zatímco Xbox má "jen" 768SP a výkon 1,31TFLOPS.
V čem se výrazněji liší je ale konstrukce paměti. PS4 má tedy 8GB GDDR5 pro CPU a GPU, Xbox má ale běžnější konstrukci s 8GB DDR3 paměti + malá rychlá 32MB Esdram. Xbox ale na rozdíl od PS4 používá i DX11.2 a v podstatě jede na upraveném OS Windows 8. Má tedy k běžnému PC ještě blíže než PS4, i když obojí jsou prostě customizované PCčka.
Nový Xbox One byl také již rozpitván, takže vidíme, že je to opravdu taková běžnější PC bedna, ve které najdeme BR mechaniku, 500GB HDD atd. Obě konzole jsou si hodně v mnoha ohledech podobné, pro vývojáře her samozřejmě skvělá zpráva.
Nicméně Xbox One je slabší než PS4, což znamená, že zatímco na PS4 mají hry běhat v 1920x1080, byť v nižších detailech, na Xbox One poběží v ještě horších detailech ale jen v 1280x720, což bude mít za následek ještě horší obraz. Výkonově je tedy PS4 lepší a těžko se bude moci spoléhat i na lepší GPU a optimalizace, když CPU a GPU je u obou konzolí stejné architektury. Xbox One ale cílí více na univerzální zábavní použití. Což je ale výrazně omezeno dostupností některých služeb mimo USA. Má také v základu více možností ovládání, včetně hlasem a pohybem, ale stojí také o 100 euro více než PS4 (pohybové ovládání KINECT je v základu).
- Xbox One - zdánlivě levné hraní
Stejně jako pro PS4, i hry pro Xbox One budou stát výrazně více, než stejné hry pro PC. Připočtěte k tomu ještě fakt, že Xbox One je slabší než PS4 a hry tedy poběží v nižším rozlišení a nastavení a opět vám vyjde, že pro hráče vlastně tato zařízení moc nejsou. Když už ztrácet čas hraním her, tak snad aby to stálo za to ne? K tomu musíte připočítat i nutné poplatky pro možnost hrát MP (1300 korun ročně) a tak dále.
Nicméně Microsoft chce mít jednu velkou herní platformu a Xbox One a Windows systémy by měly být nově jeden celek. Takže hry pro Xbox One mají vycházet i pro PC a s tím mají být spojené i další služby. Z toho pohledu se tedy zdá být Xbox One zajímavější než PS4, jenže zároveň se proti nim zdá ještě atraktivnější PC, které s lepším výkonem a mnohem lepším univerzálním použitím nabídne to samé, hry jsou levnější a třeba i ten Kinect si k němu také připojíte (vyjde i pro PC).
Jak už od nás víte, MS se příliš nepodařilo představení Xboxu a musel hodně plánů změnit. Konzole tedy není regionálně zamčená, nevyžaduje stále internetové připojení a hry lze "teoreticky" prodávat, i když si myslím, že to nebude tak horké a MS i SONY vlastně přehodilo odpovědnost na vydavatele hry, což znamená to samé jako u PC her, tedy když tam nebude DRM, tak se to prodávat dá, když tam bude, tak to neprodáte. Do obchodů vstupuje Xbox One dnešním dnem, ale ne v celém světě. Letos se v ČR dočkáme jen PS4, Xbox One dorazí až někdy v Q1 2014, a to za cenu zhruba 13 600 korun.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|