Strana 2 z 2
- Proč tedy není žádné NV grafické řešení v PS4?
1, Že SONY nabízelo za GF grafické řešení příliš nízkou cenu?
Nesmysl. Samozřejmě, že cena řešení hrála svou roli, ale jde právě o to, že SONY chtělo řešení v podobě celé platformy. Určitě byla na začátku ve hře možnost, postavit PS4 prostě na procesoru Intel/AMD a dát k tomu grafiku GF a bylo by to jako normální PC, ale přesně tohle SONY nechtěla. Chtěla sice PC řešení postavené na x86 procesoru a současné DX11 grafice tak aby vývojáři her měli co nejsnazší práci, ale chtěla vlastní unikátní řešení z vícero vlastních důvodů. Navíc, i kdyby byla marže na tom čipu/řešení malá, pořád je to prodaný čip a potenciál několika desítek milionů čipů v dalších několika letech. V současné situaci si nemůže žádná firma, natož firma v pozici a co do velikosti jako je NV, dovolit odmítat tak významné zákazníky jako je SONY a jeho PS4. Zvlášť když nejde jen o cenu čipu, ale také vliv, který ten čip bude mít na vývoj a optimalizaci her a tedy i ostatní grafický HW na PC.
2, Že nerozhodovala technologická stránka nabídky?
Absolutní blbost! Technologická stránka nabídky byla naprosto klíčovou věcí od samého začátku. Technologická stránka nabídky, podle které se SONY rozhodovalo mezi řešeními od Intel, AMD a NV, nejen že rozhodovala, ona byla zcela určující.
3, Vytvářením platformy pro PS4 by omezilo vývoj jinde a nevyrobily by se díky němu jiné produkty?
Zajímavé! Takže v minulosti a pokračující současnosti, kdy firma NV byla spíše menší než dnes, vývoj a dodávky grafického řešení NV pro PS3 nic neomezily a dodávky a vývoj čipu nové generace by něco výrazně omezily? Zajímavé je to proto, že AMD, co do velikosti a financí podobně velká společnost jako je NV, dokázala za poslední rok udělat pro SONY tu požadovanou platformu na míru, mezitím zvládla s velkým náskokem před NV vydat celou 28nm grafickou generaci včetně profesionálních a výpočetních modelů na nevyladěném 28nm procesu od slibotechny TSMC, a k tomu vydat asi 3 různé nové nebo inovované platformy CPU řešení pro PC, Tablety či NB. Tedy na to, že by přidělení inženýrů a utracení nějakých peněz na vývoj čipu pro konzoli SONY mělo něco výrazně omezit, či zabránit dokonce něčemu ve výrobě, toho bylo stihnuto až dost. Takže podobné vysvětlení jen těžko uspěje, navíc když je NV stále ještě současným dodavatelem grafického řešení pro PS3.
4, Neúspěch jako ucházející se dodavatel podávat jako vlastní iniciativu a úspěch s výhodami?
To, že AMD ovládlo celý konzolový trh a přetvořilo jej na PC platformu s technologicky aktuálními PC komponenty, které aktuální budou nějakou dobu, je, a bylo by pro kohokoliv v pozici společnosti NV, malá, v delším horizontu spíše větší katastrofa. V současné situaci, kam se PC trh dostal, to má význam ještě větší. Pakliže se nestane nějaký zázrak, a na podzim chystaná druhá generace 28nm grafik nedopadne tak, že AMD něco totálně pohnojí a nebude moci vůbec konkurovat novým GF modelům, není obsazení konzolí GCN grafikami AMD něčím, co nebude mít vliv. Pokud bude situace na poli grafik podobná té současné, nebo se třeba i více vyrovná, což teď není, budou mít v základu dělané optimalizace her pro GCN AMD grafiky, tvorba vlastních herních engine přímo na míru GCN grafikám, zcela zásadní vliv i na výkon a fungování grafik v PC. A je jasné které grafiky díky tomu budou ve výhodě a které budou ztrácet a těžko s tím něco udělají. GCN je nová architektura, která tady bude další minimálně 2-3 roky v této či vylepšené podobě. Takže podávat tento zásadní dodavatelský neúspěch ze strany NV jako úspěch s výhodami, je přinejmenším dosti "zvláštní"
Takže NV předně neuspěla jako dodavatel pro novou generaci konzolí (nejen PS4) nikoliv proto, že by SONY nabízela málo peněz a NV odmítla, ale proto, že byla odmítnuta (možná více než jednou), protože NV zkrátka neměla to, co SONY pro svou novou generaci PS hledala. Nemůžete uspět s nabídkou motorky, když po vás zákazník chce letadlo. To je celé. Pokud jde o Intel, ten by samozřejmě rád dodával CPU pro konzole, pro něj je každý jeho x86 prodaný čip komukoliv a kamkoliv dobrý, ale prostě nedokázal nabídnout tu výkonnou grafickou část v kombinovaném řešení, ať svépomocí nebo dohodou s jinou firmou.
Ale na rozdíl od NV nemá Intel vlastně žádný důvod ke smutku, naopak. AMD je jeho konkurencí pouze z hlediska výkonu CPU v některých segmentech a nabídky platforem v některých segmentech. Faktická konkurence není AMD pro Intel ani náhodou, protože mu výrobně, finančně a množstevně nemůže nikdy ani částečně konkurovat. V současné době spíše Intel kouká na to, aby na AMD moc netlačil, protože ho z vícerodůvodů potřebuje vedle sebe. V určitém smyslu je AMD pro Intel spíše technologický partner, protože v současném boji s nástupem ARM řešení je každá platforma, kde zvítězí Intelovské x86, výhrou pro Intel. Navíc 8jádrový PC x86 procesor, na který budou muset vývojáři využívat se všemi jeho jádry v herní konzoli? Intel je nadšený a může AMD jen poplácat po zádech. Vždyť díky AMD se jeho x86 architektura dostává na "novou platformu", kde dosud nebyla a kde byly jiné architektury! Je navíc možná jen otázka času, kdy kromě Microsoftu a SONY bude muset na tuhle platformu přejít i Nintendo. Intel sám dlouhodobě podporuje a učí vývojáře, aby využívali více jader procesorů, ale zejména u her s ne moc velkým úspěchem. Teď to bude jiná káva a z optimalizací pro vícejádrové x86 procesory AMD budou jistě těžit také vícejádrové x86 Intel procesory.
Takže ano, byla na začátku určitě možnost, že by nová generace herních konzolí, u které vývojáři her tlačili na to, aby to vlastně bylo PC, byla postavena na jiné, než dnes už známé kompletní AMD platformě, ale to by musela být poněkud jiné koncepce. A nebyla to zdaleka jen otázka ceny, ale především otázka technologického řešení komplexní platformy a to z trojice možných dodavatelů ve finále byla schopna realizovat jen jedna společnost, protože dalším dvěma chyběla minimálně jedna část skládačky.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|