Novou konzoli NINTENDO většina analytiků i akcionářů nepřijala příliš dobře. Sázka na minulost?
Na novou konzoli Nintendo se čekalo hodně dlouho a firma podle všeho zkoušela několik konceptů, včetně přímé konkurence SONY a MS. Nakonec ale přišla s konceptem, který má nahradit jak domácí WiiU, tak kapesní 3DS, tedy zjevně univerzálně navržený SWITCH. Bohužel, ani s jednou z předchůdkyň není kompatibilní ani příbuzný z hlediska ovládání atd. a to ani média pro hry.
Klíčové parametry NINTENDO navíc tají a objevují se ze zdrojů, které přesně informovaly už před časem, co NINTENDO chystá (takže je lze považovat za důvěryhodné), že řada parametrů a vlastností, o kterých firma nemluví, není příliš dobrá. Firma tají i HW specifikace. Jediné, co víme, že konzole poběží na NVIDIA TEGRA ARM platformě, což z hlediska výkonu nemusí být nezajímavé, ale bavíme se o SoC ARM platformě a rozhodně nejde o výkon, kterým by jakkoliv mohlo konkurovat současné generaci SONY PS4 a XBOX ONE.
NVIDIA TEGRA navíc nemá na poli mobilních ARM SoC dobrou pověst. V podstatě jako SoC mobilní platforma je to velmi neúspěšný produkt NVIDIA, který dokonce v TEGRA 3 generaci způsoboval mnoha výrobcům funkční problémy a stahovaly se s ním některé modely z trhu, protože se prostě přehříval. O TEGRA platformu nebyl následně už žádný zájem, a tak se NVIDIA pokusila prorazit s vlastními tablety a konzolemi, což také dopadlo neúspěšně a NVIDIA následně oznámila, že s vývojem TEGRA, co by klasické SoC mobilní ARM platformy, končí a bude se soustředit na speciální trhy, například automobilový průmysl.
O to víc zvláštně působí sázka NINTENDA na tuto ne zrovna úspěšnou platformu, a to navíc pro mobilní zařízení, kde ještě nikdy TEGRA a sama NVIDIA ničím neuspěla. Neříkáme, že to nemůže fungovat, ale je trochu zvláštní, vsadit na mobilní platformu, se kterou její výrobce na mobilním poli skončil … :/. Zvláštní. Asi i tohle je zdrojem nedůvěry investorů a analytiků, nemluvě samozřejmě o faktu, že se jedná o zcela odlišnou platformu z hlediska vývojářů a tvorby her, zatímco konzole a PC v poslední době směřovaly odlišným směrem, a tedy blíže k sobě.
Ze zveřejněné podoby SWITCH konzole navíc víme, že má poměrně masivní chlazení, které by mělo být vybaveno aktivním ventilátorem, což rozhodně nesvědčí o nějaké velké úspornosti. Právě výdrž na baterii je něco, co je zcela klíčové u mobilního zařízení. Lidé, kteří jsou obeznámeni blíže s novou konzolí tvrdí, že výdrž bude velký problém pro Nintendo. Objevuje se totiž údaj o pouhých 4 hodinách výdrže na baterii, což by bylo hodně špatné. Osobně si myslím, vzhledem k rozměrům přístroje, že to může být údaj zcela reálný. Pokud pojede zařízení naplno (což lze u hraní her předpokládat) a TEGRA je sice výkonné, ale naplno ne úsporné ARM SoC, tak je podobná výdrž zcela reálná. Spíše bych se dost divil, kdyby byla nějak znatelně vyšší. Ostatně zkuste si hrát na běžném tabletu náročnější hru a také nevydrží o moc déle.
Investoři jsou nicméně zklamaní hlavně z přístupu, který NINTENDO zaujalo. Firma totiž zjevně sází na minulost, kterou představuje mobilní "kapesní" konzole, přičemž se odvrací od technologií a specialit svých vlastních platforem (3DS se dvěma displayi apod.). a hlavním herním obsahem mají být nové verze stále stejných NINTENDO her. Analytici nevěří, že tímhle se může NINTENDO na současném masovém konzolovém trhu skutečně masově prosadit. Příliš důvěry nemá ani onen dokovací režim, kdy lze konzoli vložit do dokovací stanice, odpojit ovladače a zapojit je na modulový ovladač a hrát hry na TV. Kromě toho, že celý systém je poměrně komplikovaný a modulární řešení podobného druhu už zde byla a neuspěla, tak problém bude i s výkonem. SWITCH má totiž údajně zvládat maximálně HD rozlišení (nikoliv FullHD), což v době, kdy i většina mobilních telefonů má FullHD displaye, ale hlavně TV i monitory mají běžně 4K rozlišení a SONY a Microsoft představují konzole s možností 4K rozlišení nebo alespoň kvalitních detailů ve FullHD s možností případného upscalingu na 4K, zní HD rozlišení u SWITCH jako špatný vtip. Údajně to je také důvodem, proč NINTENDO prostě podrobné parametry tají. Asi by nemělo důvod tajit, kdyby byly dobré.
Oznámena nebyla také cena konzole. Tady se spekuluje o cca 250 dolarech (cca 7500 korun vč. DPH). I když není zřejmé, co všechno za tuhle cenu dostaneme. Konzole se má prodávat na přelomu Q1/Q2 příští rok. Analytici a akcionáři nicméně nejsou SWITCH konzolí nijak nadšeni a firmě klesá hodnota akcií. Žádné velké nadšení nezavládlo ani mezi uživateli a hráči, s výjimkou hardcore fandů NINTENDO totiž není moc jasné, co a komu má vlastně nabídnout. Jako kapesní konzole ale uspět masově nemůže, trh a uživatelé už jsou jinde, jako domácí konzole nemůže uspět ani náhodou proti tomu, co nabízí Xbox One a PS4 …
Osobně jsem hodně zvědav, zda se analytici i akcionáři mýlí a konzole SWITCH bude masivní úspěch, protože přesně tohle hráči dnes chtějí, anebo zda se obavy potvrdí a SWITCH bude pořádně drahý a problematický přešlap (jakých už na poli konzolí bylo několik, takže by to nebylo nic nezvyklého).
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|