Aktuální výrobní náklady nové PlayStation 5 prý dosahují 450 dolarů.
Není to moc velké překvapení vzhledem k tomu, co SONY ale i Microsoft o nové generaci svých konzolí již prozradili. Vzhledem k tomu, že obě používají výkonný 8jádrový RYZEN procesor v kombinaci s NAVI grafikou, vše v jednom minimálně 400mm2 velkém 7nm čipu, není to levná záležitost na výrobu. Cenu také výrazně navyšuje velká kapacita paměti, kdy obě konzole mají disponovat minimálně 16, ale až 24GB GDDR6 paměti, což také není levná záležitost. No a jako úložiště místo levného pomalého HDD, budou mít rychlá NVMe SSD s alespoň 1TB prostoru.
Není tedy divu, že aktuální výrobní cena nové PS5 se podle analytiků pohybuje kolem 450 dolarů. A to jsou jen náklady na výrobu, nic dalšího. Je velmi pravděpodobné, že konkurenční Xbox X na tom bude velmi podobně, protože používá podobná řešení. SONY a Microsoft se tedy aktuálně hodně sledují, kdo jakou oznámí finální cenu. Zjevně ani jeden nechce udělat první krok.
Nutno dodat, že nová generace konzolí je vždy výrobně dražší na začátku. Dokonce tak drahá, že v minulosti dokonce úvodní cena nepokrývala náklady na výrobu. Speciálně u PlayStation SONY vydělávala hlavně na hrách. Je tedy možné, že oba výrobci budou muset zpočátku novinky dotovat. Osobně si ale nemyslím, že PS5 a Xbox X budou stát více než 500 dolarů, tedy 13 800 korun vč. DPH. Aktuálně SONY prodává PS4 PRO za 400 dolarů. Je evidentní, že SONY vyčkává na tah a oznámení ceny u Microsoftu. Osobně tipuji, že ceny novinek budou někde mezi 400 – 500 dolary (11 – 14 tisíc korun). Obě konzole budou oficiálně představeny zhruba v polovině roku a dostupné na trhu na podzim/Vánoce.
Očekává se také, že MS spustí streamovací službu. Právě Microsoft má proti SONY také velkou výhodu díky Windows platformě jako celku, a tedy svému Xbox programu a předplatnému. Obrovské knihovně her, dostupných na konzoli i PC, ke které máte za nízkou cenu prakticky neomezený přístup. SONY tomuhle nemůže konkurovat, takže bude nadále rozdělovat herní komunitu exkluzivitami, protože bez nich by jeho PlayStation neměl vlastně význam. Čistě technicky vzato nepotřebujeme PS5 a Xbox X, když jde o koncepčně stejné zařízení. SONY proto musí vydávat hry, které uměle omezuje jen na svou platformu, jinak by neměl PlayStation hlavně dnes, vlastně žádný smysl. Microsoft si je své výhody vědom, a v současnosti neplánuje exkluzivní hry jen pro konzoli, ale pro celý Windows Xbox ekosystém. Výhoda spojené platformy Windows je obrovská.
Na novou generaci konzolí se těšíme i jako PC hráči, protože ta současná už silně omezuje a brzdí herní vývoj a optimalizace her. PS5 a Xbox X ale používají stejnou architekturu PC komponent, tedy RYZEN ZEN 2 CPU a NAVI Radeon GPU + SSD atd. Hry tak budou moci být optimalizovány podle toho a konečně se zase posuneme. Samozřejmě konzole budou výkonově omezené, aby byly cenově dostupné. Očekává se výkon zhruba v úrovni kombinace současného RYZEN 7 3700X + Radeon RX 5700 XT. Tedy docela slušný „mainstream“ :). PC platforma ale bude mít samozřejmě stále náskok, chystá se nová generace komponent atd. Ale jen pořádná grafická karta stojí jako celá konzole, takže vše v pořádku.
Nebudu zastírat, že jako zákazník a hráč nepodporuji politiku SONY platformy kvůli tomu, že rozděluje herní komunitu umělými exkluzivitami. Přístup Microsoftu, který buduje Windows 10 Xbox jako platformu pro všechny (PC i konzole případně mobilní hráče atd.), je mnohem lepší pro uživatele. Bylo by hezké, pokud by i PlayStation přešel na Windows platformu, ale pak by muselo SONY bojovat prostě kvalitou a výkonem či cenou svého zařízení. Ale to by bylo pro nás lepší, než když budeme uměle omezeni, kde daná hra pojede a nuceni jako hráči nakupovat konkrétní zařízení kvůli konkrétní hře. Bohužel tohle dává moc smysl, a tak se toho nejspíše nedočkáme. Jsem zvědav, co SONY kolem PS5 nabídne, ale nedělám si moc iluze. Přál bych si, aby zdravý rozum zvítězil a Windows 10 Xbox platforma byla jedinou herní platformou pro PC i konzole (což nevylučuje, že by jela i na Linux OS apod.), a jako hráči jsme tedy nebyli omezováni na konkrétní zařízení u konkrétní hry. Pomohlo by to vývoji her, optimalizacím i technologií jako takových. Ale na to u SONY asi nepřistoupí …
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|