S blížícím se uvedením nové generace herních konzolí unikají další informace.
Nové herní konzole jsou hotovou věcí, dokonce je dost možné, že už jen dny nás dělí do představení nového PlayStationu, protože SONY na 20.2.2013 plánuje velké oznámení. Ostatně to, že nové konzole už mají finální HW podobu a že se na ně už připravují nové hry, je nějakou dobu známo. Vývojáři a vydavatelé už také pomalu naznačují, co čekat.
Asi nejdiskutovanější věcí je v posledních dnech stále více pravděpodobný scénář, že nové verze herních konzolí nebudou s hrami pro současné verze kompatibilní. Ten, kdo sleduje informace od začátku, tak ví, že minimálně u nové SONY PS, kvůli totálně jinému HW, to není nijak překvapivá informace. Nicméně výrazně jiný je i HW i Xboxu, kde to vypadá v podstatě na stejný základ. Obě nové konzole totiž mají 8jádrový procesor AMD s x86 architekturou JAGUAR a úplně nové grafické čipy s DX11.x architekturou AMD RADEON GCN, takže i zde dává nekompatibilita jasný smysl.
Jistou variantou je samozřejmě emulace her, na druhou stranu bylo by to stejné, jako vytvoření PC portu, který ne všechny konzolové hry dnes mají. Emulace tedy také pravděpodobně nebude na pořadu dne - nevýhodná pro vydavatele? Vytvoření portů bych ovšem nezavrhoval. Některé hry jsou populární a tak určitě vzniknou třeba vylepšené HD reedice, samozřejmě zase za peníze. Zpětná kompatibilita by mohla být i brzdou. Vzhledem k zastaralosti současné generace by udržování zpětné kompatibility mohlo omezovat výkon a možnosti nové generace. Ostatně vidíme to často, jak mnoho ze současných her jen aby běhalo na starším HW konzolí, vypadá na PC, jak vypadá (tedy ne moc dobře a nevyužívá jejich technologických možností). Bylo by tedy vlastně dobré, aby nové konzole byly se současnými verzemi her pro současné konzole co nejméně, pokud možno vůbec kompatibilní. Otázka tedy je, jak moc a komu vadí, že nová generace konzolí nebude kompatibilní s hrami pro současné Xbox360 a PS3 ...
Troufám si říci, že většině uživatelů herních konzolí je to jedno. Samozřejmě někteří prskají, protože si konzoli kupovali v pomateném dojmu, že díky ní proti pořízení PC ušetří a mají jistotu dlouhé životnosti a kompatibility. Nepochopili, že herní konzole je předražený spotřební produkt, který bude vždy nevýhodný pro uživatele. Proto stojí hry pro konzole o třetinu více a proto vypadají 10x hůře než na běžném PC nemluvě o variabilitě a možnostech nastavení, kdy PC je mnohem výhodnější a univerzálnější platformou. Zkrátka za lenost a pohodlnost se vždy platí. Ale to je také důvod, proč fakt, že staré hry na nové generaci konzolí nepoběží, vlastně většině konzolistům vůbec nevadí. Konzoli mají na nové hry, takže si ji prostě koupí. Na staré hry mají starou konzoli ;).
Osobně jsem hodně zvědav na novou generaci herních konzol, protože jsou to vlastně mutlimediální PC do obýváku. Výrazně se tak smažou rozdíly, které panují mezi PC a současnou generací herních konzolí a pravděpodobně se změní i celá cenová politika. Nové konzole nebudou určitě dotovány výrobci a hry pravděpodobně budou stát stejně (nebo jen o málo více) než čisté PC verze. Úplně normální bude ochrana her, že bez stálého připojení k internetu si nezahrajete a to tedy jak na nových konzolích, tak na PC. Rozhodně čekejte, že free to play MMO hry nakráčí i na novou generaci herních "konzolí". Vzhledem k HW podobným základům, které PC i konzole budou mít společné minimálně následující 2 roky, bude situace ještě hodně zajímavá.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|