Nintendo opět odstartovalo nástup nové generace konzol. Víme, kdy přijde nový Xbox.
Na E3 podle očekávání představila společnost Nintendo novou generaci své herní konzole Wii. Nazvala ji Wii U. Nicméně poněkud její uvedení nezvládla. Díky současnému boomu tabletů se hlavně soustředila na její ovládací periferii ve formě tabletu, takže spousta lidí pojala pocit, že právě ten tablet je nová konzole. Nintendo tak nějak zapomnělo zákazníkům říci, co je ta nová konzole zač a co vlastně umí. Představení tak bylo hodně kritizováno a zejména finanční trhy na něj zareagovaly poklesem hodnoty akcií Nintenda.
Přitom herní studia jsou z nové konzole poměrně nadšená. Wii U je bez debat nejvýkonnější herní konzole ze současné konzolové nabídky. Ale to není nic divného, protože archaický HW Xbox360 a PS3 neumožňuje dnes pouštět hry ve slušné kvalitě ani v obyčejném 1080p. S tím Wii U nemá problém. Vývojáři si pochvalují kompatibilitu s PC a příbuznost s Xbox360, díky čemuž je samozřejmě vytvoření konverze hry velmi snadné. Wii U má stejný IBM procesor, jako Xbox360, jen na vyšší frekvenci a na nižším výrobním procesu. Grafickým čipem je pak čip ze série ATI Radeon HD 4800, tedy DX10.1 záležitost. Výkonově a technologicky je však několikanásobně silnější a pokročilejší než ATI XENOS (X1900) v Xbox360 a RSX GF7 (7800GTX) v PS3. Nintendo tak stejně jako u dnes již staré generace konzol Wii, Xbox360 a PS3, odstartovalo nástup nového next gen.
Není tedy divu, že konkurenční firmy už zbrojí. Microsoft už má hotový návrh nové konzole Xbox a už se pro ni vyvíjejí i hry. Již je potvrzené, že nový Xbox720 bude mít DirectX11 grafickou kartu ze série AMD Radeon HD 6000 s největší pravděpodobností čip vycházející z BARTS HD 6800. Procesor by měl být evolucí současného procesoru IBM. Samozřejmě konzole by měla také dostat podstatně více paměti. A kdy se dočkáme představení? Na 99,9% se tak stane na E3 2012, tedy přesně za rok. Je pravdou, že MS skutečně nemůže věci více odkládat a ani o to nemá zájem. Ostatně ve studiích už naplno běží vývoj nových herních DX11 titulů, které budou jako startovní a také budou demonstrovat možnosti nové generace konzol.
Jako poslední bude opět SONY se svým PS4. SONY se v současnosti pere s hackery, a i když policie údajně dopadla část skupiny Anonymous, SONY je pod novými a novými útoky. PS3 je také plně odemčená pirátům a technologicky tato konzole již nemá moc co nabídnout a tlak ze strany konkurence samozřejmě roste. Není tedy divu, že už i ze SONY uniklo, že PS4 je před dokončením. Podle všeho i SONY vsadí na evoluci HW, přičemž největší změnou bude výměna grafického systému NVIDIA za DX11 čip od AMD. Důvody jsou dva. Jednak je grafický čip NVIDIA RSX největší slabinou konzole a levnější a slabší Xbox360 se svým ATI XENOS graficky PS3 poráží od začátku, a hlavně vývoj na poli grafik aher je jednoznačný. NVIDIA vyklízí pozice ve spotřebním segmentu – zejména proto, že přichází o pozice díky integrovaným grafikám v CPU a také se sama soustředí na zcela jiné využití GPU. Je otázka, zda by NVIDIA vůbec měla co nabídnout a zda z hlediska vývoje by vůbec osazení jiného než DX11 čipu od AMD, mělo nějaký smysl a hlavně přínos. Pokud SONY opět nechce slyšet od vývojářů o zbytečné složitosti vývoje her pro svou konzoli, nasadí HW podobný konkurenci. Musí, protože i to je jedna z velkých chyb PS3 a příčin celkové neúspěšnosti a hlavně prodělečnosti této konzole. Samozřejmě, že pokud by se AMD podařilo graficky skórovat na všech třech platformách (kdy dvě už má 100% jisté), znamenalo by to vzhledem k postavení herních platforem a univerzálnímu vývoji her v podstatě KO pro NVIDIA. Na druhou stranu vzhledem k současnému vývoji by to nebylo až tak nic překvapivého, NVIDIA ani nejeví zájem na nějakém udržení pozic na PC platformě a své peníze investuje do HPC segmentu, takže by mohla pohánět třeba CLOUD servery, a hlavně do ARM TEGRA platformy, což by jí teoreticky mohlo pomoci na poli kapesních konzolí-smartphone-tabletů, kde naopak AMD kromě FUSION, což ale není ARM, nemá co nabídnout ….
Jak říkají mnozí analytici, je velmi pravděpodobné, že právě příchozí nová generace herních konzol, která bude mít skutečně velmi blízko PC, bude zároveň tou poslední. Všechno směřuje ke Cloudu, k jednoduchým PC stanicím v domácnosti a všechen výkon a obsah streamovaný přes internet ze serverů.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|