Žádné spekulace, specifikace nové konzole a testovací kusy jsou reálné. Nová PS4 už tento rok?
Dosud to byly hlavně spekulace a zprávy typu "jedna paní povídala". V posledních dnech se však dostaly na světlo podrobné specifikace, které již potvrdilo několik důvěryhodných zdrojů jako zcela reálné a pravé. Vylepšená PS4 konzole SONY tak podle všeho existuje, ba dokonce už ji někteří herní vývojáři mají a testují na ní nové chystané hry.
A rozhodně to nebude nějaká malá kosmetická změna. SONY zdá se vybralo tu variantu, o které jsem nedávno psal jako nejpraktičtější. Ponechá sice současný procesor, ale zrychlí jej a hlavně vymění grafickou kartu. Více paměti však konzole nedostane. Nicméně i těch 8GB má být rychlejších.

Takže v nové PS4 "NEO" zůstává starší AMD procesor JAGUAR v konfiguraci 4+4jádra, jeho takt ovšem vzroste z 1,6GHz na 2,1GHz, což je 31% zvýšení, takže rozhodně nic zanedbatelného. To hlavní je ale grafická karta. Místo 28nm Pitcairn, tedy derivátu tohoto jádra s 1152SP (odpovídá starému Radeon HD 7790) s taktem 800Hz a sdílenými 8GB GDDR5 na 5500MHz dostane zbrusu nový 14nm POLARIS 10! Ano, stejné jádro, které ponese mainstreamový Radeon R9 480 s výkonem na úrovni kolem desktopového Radeonu R9 390! Jádro nebude mít plně aktivní všechny jednotky a pojede "jen" asi 2304SP a to na taktu 911MHz. Sdílených 8GB GDDR5 zrychlí na 6,8GHz. Karta bude mít 256-bit sběrnici.

Výsledný výkon nové konzole má být kolem 4,0-4,2 TFLOPS, což je více než dvojnásobek současných 1,84TFLOPS u PS4. Asi se shodneme, že výměna starého Radeonu HD 7800 série, tedy výkon někde pod úrovní dnešního radeon R7 370 za nový Radeon R9 480 s výkonem někde mezi R9 380X a R9 390, je vítaná a podstatná změna. Na PS4 tak půjdou bez potíží hry ve vyšších detailech, pokud tedy budou chtít vývojáři držet stále "konzolových" 30FPS, které podle některých přeci stačí každému, nebo ve stávajících, i mírně lepších detailech proti konzolové mizerné současnosti, ale v 60FPS. Stejně tak bude pravděpodobně podporováno nativní 4K rozlišení včetně toho, že bude dost výkonu na přehrávání videí ve 4K, ale i některých méně náročných her. A nakonec víte, že SONY sice představila svůj VR set, ale odsunula jeho vydání na podzim. Důvodem je nedostatek výkonu současné PS4. Nová verze konzole by rozhodně měla poskytovat dost, aby se SONY VR dal používat a tak není zapotřebí vysvětlovat, proč to vypadá, že se nové PS4 "NEO" dočkáme už tento rok.

Zatím neznáme další podrobnosti, ale už v průběhu léta mají existovat první hry s podporou "NEO" verze. Výroba potřebného HW již běží a tak není moc pravděpodobné, že by SONY chtělo s vydáním dlouho otálet a brzy pravděpodobně něco představí. Je ale pravdou, že ne každému se podstatné vylepšení a upgrade konzole líbí. Někteří hráči, co si PS4 nebo i XBOX ONE zrovna koupili, se rozčilují, že si "musí" koupit hned novou konzoli. SONY totiž určitě nebude současnou PS4 odstřihávat a hry tak budou fakticky vycházet ve dvou verzích. Ořezané pro PS4 a s vyšší kvalitou pro PS4 NEO. Zajímavé tak budou i multiplayerové tituly, kde by se tak teoreticky mohli utkávat majitelé obou konzoloví, ovšem třeba v rozdílu 30FPS 1080p proti 60FPS 1080p. Zkrátka je tu pár nevyřešeých záležitostí. Všechno by bylo snazší, kdyby současná PS4 šla jednoduše upgradovat, tedy otevřít vyměnit grafiku ve slotu a jet dál ... a ... no jo ... já zapomněl :). To by to bylo PC a bylo by to moc jednoduché a efektivní.
Asi se ale všichni shodneme, že kvůli vývoji her, vývoji VR je prostě upgrade PS4 nezbytný a zcela jasné je, že Microsoft i Nintendo budou muset nabídnout něco minimálně srovnatelného, pokud budou chtít zůstat ve hře. Cena nové konzole samozřejmě zůstává v rovině spekulací, osobně si myslím, že novinka bude o něco dražší, protože nový grafický čip je přeci jen o kategorii výše. Na druhou stranu nic jiného se v konzoli fakticky nezmění, aby to znamenalo výraznější zdražení. Každopádně minimálně graficky by vylepšená PS4 "NEO" měla trochu konkurovat PC a mít výkon minimálně na úrovni nastupujícího mainstreamu, což hodně zlepší situaci i pro PC hráče. Doufejme tedy, že i další dvě konzole se posunou a nebudou věci zdržovat a brzdit ...
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|