Největší optimisté tvrdí, že SONY by mohlo s výkonnou PS5 stihnout už letošní Vánoce.
Současná generace konzolí se dočkala už jednoho výrazného update, kdy dnešní PS4 PRO a Xbox One X jsou několikanásobně výkonnější než první verze PS4 a Xbox One z roku 2013/2014. Konzole jsou totiž dnes víceméně herní PC postavené na x86 procesoru od AMD a Radeon grafice, kdy Xbox fakticky jede dokonce na upraveném Windows 10. Díky tomu všemu je tak po SONY a Microsoft mnohem snazší dělat výrazné hardwarové updaty a hlavně častěji. Zpětná kompatibilita je totiž jednoduše zaručena, stejně jako to funguje u klasického PC. V minulosti jsem byl hodně proti konzolím, jednoduše proto, že dlouhé vývojové cykly a výrazná HW odlišnost značně komplikovaly a zpomalovaly herní vývoj.
Současná generace konzolí díky tomu, že jde o x86 herní PC s umělými hlavně SW omezeními platforem, dává technicky mnohem větší smysl, nebrzdí herní vývoj i díky častějším update. Smutné navíc je, že vzhledem k cenám a situaci na trhu s RAM a grafickými paměťmi je dnes dokonce Xbox One X docela výhodný. Problémem zůstává dlouhodobá nákladnost (dražší hry a placené služby), mizerné ovládání (nepodpora klávesnice a myši) a omezené možnosti (módy a nedostupnost řady her, nebo-li menší výběr), takže pro skutečné zapálené hráče stále není příliš použitelný.
SONY i Microsoft si na současné generace konzolí ověřili, že však spousta konzolistů nemá problém s tím kupovat si novou verzi konzole co 3 roky, i když část konzolistů samozřejmě nadává, že tím padá jedna z „výhod“ konzolové platformy a to i proti PC, kde podle nich prý „musíte“ také často měnit a kupovat nový hardware. Nicméně prodeje prostě ukazují, že velké části zákazníků to nevadí, a tak SONY i MS mají zájem vydávat nové verze svých herních mašinek častěji, ideálně třeba právě co 3 roky.
Jak SONY, tak Microsoft navíc neplánují měnit dodavatele komponent. Už kvůli udržení jednodušší kompatibility, ale i proto, že pouze jediný výrobce na světě dokáže nabídnout spojení výkonného herního CPU a výkonného moderního herního GPU na míru v jediné platformě. Takže AMD má pozici hlavního dodavatele herního hardware v podstatě jistou. A ačkoliv na PC platformě jej NVIDIA dnes překonává poměrem 34:66, když se přičtou miliony herních Radeon GPU pro konzole, AMD bezpečně ovládá ¾ herního trhu (PC + konzole). Další generace/evoluce konzolí navíc určitě použije již novou procesorovou architekturu ZEN od AMD, což by mu mohlo dále pomoci, protože současná generace her už je velmi dobře stavěna pro současné RADEON grafiky a je to u mnoha i PC her vidět. Aktuální modely konzolí stále užívají stařičký AMD JAGUAR.
Nyní je na tahu SONY, jejíž PS4 PRO tahá dnes výkonově za mnohem slabší konec provazu, a Xbox One X je výrazně výkonnější graficky a má i více operační/grafické paměti, což umožňuje provozovat některé optimalizované hry i v nativním 4K rozlišení či obecně v lepších detailech. Pro SONY je navíc velkým tématem jeho VR a na to je jednoduše jeho současná verze konzole pořád příliš slabá. Nyní se tak stále více spekuluje o PlayStation 5. Semiaccurate tvrdí, že má potvrzeno, že SONY právě obdrželo a distribuuje nové vývojové kity PS5 s novým hardware.
PS5 prý bude založený na nespecifikovaném 8jádrovém AMD procesoru se „ZEN“ architekturou a výkonné Radeon NAVI GPU. Obojí pak bude využívat nespecifikované množství sdílené paměti nové generace, tedy pravděpodobně cca 16GB GDDR6. SONY je prý tak daleko s vývojem nové platformy, že by ji mohla začít prodávat ještě letošní Vánoce.
Osobně si ale myslím, že je to poněkud příliš optimistické. Pokud novinka staví na RADEON NAVI architektuře, tak tu sice AMD dokončuje a již určitě testuje pro ni určenou 7nm výrobu, ale ta pro podobné řešení a ostrou hromadnou výrobu nebude nejspíše připravena dříve než na konci roku. Je samozřejmě možné, že SONY si od AMD nechalo celou platformu opět na míru navrhnout a výroba může probíhat 12-7nm u TSMC. Stejně si ale myslím, že letošní rok je jako start PS5 příliš optimistický a předčasný. Myslím si, že SONY i kvůli připravovaným hrám nové generace začne představovat PS5 až zhruba za rok touhle dobou s tím, že jej může uvést na trh tedy zhruba v polovině roku 2019. Každopádně PS5 určitě dorazí a bude několikanásobně výkonnější než současné verze konzolí nativní 4K a nová generace VR je jasně to, kam směřuje.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|