Souboj nové generace konzolí už vlastně probíhá. Jak to aktuálně vypadá?
Netradičně s velkým předstihem SONY i Microsoft oficiálně oznámili už tento rok, že nejen pracují na nových generacích konzolí, ale PlayStation 5 a nový Xbox dorazí na trh na Vánoční sezónu příští rok. Tedy vydání proběhne už za méně než rok. Je tedy jasné, že práce na obou konzolích musí být už hodně daleko a musí finišovat přípravy na spuštění ostré výroby obou novinek.
Souboj už tedy probíhá i v oficiální rovině. Co víme určitě, že obě novinky budou používat AMD RYZEN procesory a Radeon grafiky. Stejně jako u současné generace PS4/Xbox One, AMD pro obě platformy připravuje speciální optimalizovanou a na míru postavou platformou. Základ by měl být ale stejný. Bude jím 8jádrový/16vláknový 7nm RYZEN procesor, tedy architektura ZEN 2. Obě konzole také budou mít 7nm RADEON NAVI grafiku a obě konzole budou mít ultra rychlá NVMe PCIe SSD co by úložiště, což bude obrovská změna k lepšímu proti extrémně pomalým HDD u současných modelů.
V čem se budou lišit, bude množství a konstrukce pamětí. U obou konzolí předpokládáme sdílenou paměť pro CPU i GPU, kdy velmi pravděpodobně bude použito minimálně GDDR6 pamětí, ve hře jsou ale i HBM. Konzole by se údajně měly lišit i ve výkonu grafické karty, kdy zatím nevíme, kdo bude mít lepší.
Obě konzole nabídnou prý dostatek výkonu pro hraní ve 4K 60FPS, obě konzole mají mít zpětnou kompatibilitu, kdy ovšem vývojáři her i průmyslové zdroje hovoří o tom, že Microsoft by měl mít výraznou výhodu právě v téhle oblasti a také nabídce her. Zejména díky nabízeném Game Passu a provázání s PC Windows 10 platformou (XBOX jede také na Windows 10). MS tak bude mít kompatibilní i starší hry ze starší generace konzolí a PC, zatímco nová SONY PS5 bude zpětně kompatibilní jen s PS4 hrami. MS navíc chce více spolupracovat i s dalšími vývojáři a také Nintendem, takže nabídka her by každopádně měla být mnohem zajímavější na XBOX platformě než u SONY. Další zajímavou výhodou XBOX má být systém streamování her (něco jako Google STADIA, ale se smysluplným ekonomickým systémem díky Game passu), což se MS chystá spustit a oznámit někdy v průběhu příštího roku. Naopak Microsoft vůbec nepovažuje za zajímavé VR hraní, což naopak bude jedním z lákadel nového Playstationu, kdy SONY má vlastní VR systém už dnes.
Co se týká konstrukce a vzhledu novinek i jejich ovladačů, zatím nic nevíme jistě. Aktuálně ale unikla podoba vývojářského kitu nového PS5 a světe div se, vypadá přesně jako ve starších únicích. Tedy docela podivně:
Údajně je prý ale velmi pravděpodobné, že jde jen o design pro vývojářské kity a verze konzole, finální design bude zcela odlišný. Ten zajímavý design je také prý hlavně funkční, umožňuje například naskládat více konzolí na sebe a není žádný problém s jejich chlazením. Jsem docela zvědav, zda se finální verze bude zcela lišit, nebo zachová některé prvky.
Každopádně obě konzole jsou důležité z hlediska vývoje her, kde tedy hraje hlavní roli platforma AMD a optimalizace pro ni. O tom, že hry začnou využívat ještě více 8jader/16vláken a RYZEN architektury nepochybujeme a použití tohoto CPU bude výrazným skokem proti tomu, co má současná generace. To samé se dá říci i o RADEON NAVI grafice, kdy výkon naroste několikanásobně a skutečně nemám problém věřit tomu, že PS5 i nový XBOX budou použitelné na hraní 4K 60FPS samozřejmě s obvykle nižší úrovní detailů. Obě konzole se ale výrazně výkonem přiblíží tomu, co nabízí slušný mainstreamový PC dnes. Samozřejmě protože mají být i cenově dostupné, kdy lze očekávat pravděpodobně těch obligátních 500 dolarů (14 tisíc), co by startovní cenu, nelze předpokládat high endový výkon. Ale dejme tomu že letošní úroveň toho, co nabízí zhruba RYZEN 7 3700X + RX 5700 + SSD k tomu, je úroveň, kterou bych příští rok od obou novinek bez problémů očekával. A to na hraní i ve 4K 60FPS opravdu stačí. Nejzajímavější tak bude, jak se AMD postaví k RayTracingu, kdy NAVI grafika pro obě konzole má být odlišná od NAVI, které máme dnes na trhu. Každopádně technologicky se výrazně posuneme s novými konzolemi, což bude znamenat viditelný posun i u nové generace her, které nebudou zdržovány současnými již pomalými a zastaralými PS4/XBOX One. Uvidíme, co si AMD pro obě novinky připravilo, očekávám, že k odhalení konzolí dojde už kolem poloviny roku 2020.
Pokud má někdo obavu, že by PS5 a nový XBOX udělaly herní PC méně atraktivními, tak nemusí. V době, kdy se tyhle cenově dostupné speciálně koncipované a neuniverzální herní „PC“ platformy dostanou na trh, AMD již bude uvádět další generaci ještě výkonnějších RYZEN 4000 ZEN 3 procesorů a NAVI 2 grafik, takže PC budou opět o pořádný krok dál. Ale architektura CPU i GPU bude vlastně stejná, prakticky vzato si nikdy nebyly konzole a PC platforma blíže. Pro vývojáře her tedy skvělé zprávy, a kdyby SONY přešla také na Windows 10 platformu (což neudělá), mohlo by být hodně věcí ještě mnohem jednodušší.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|