Výroba finálních vzorků pohonu pro novou generaci Xbox konzole započala.
Společnost Microsoft s partnery dokončila vývoj pohonu nové generace Xbox konzole. Ačkoliv oficiálně společnost odmítá cokoliv komentovat, vývoj „nextgen“ her již nějakou dobu běží a nástup nové konzole nejpozději příští rok je spíše už jen veřejným tajemstvím.
Podle nejnovějších informací již běží výroba ostrých vzorků nového čipu, který bude konzoli pohánět. Microsoft údajně zadal zakázku na několik tisíc wafferů. Neví se zatím, jakou výrobou a jak velký ten čip bude. Nejvíce šancí má zatím 32nm proces (kvůli výtěžnosti a kapacitám), ale finální čipy pro samotnou konzoli by mohly být 28nm (v té době už bude 28nm výroba nastartovaná).
Na 99,9% už je ale jasné, co bude nový Xbox pohánět. Xbox 360 je poháněn vlastně takovým „APU“ čipem, kdy na jednom čipu jsou vedle sebe CPU a GPU. Procesorová část používá architekturu PowerPC od IBM (stejný CPU bude požívat i nové Wii U), grafickou část pak tvoří čip ATI XENOS, což je vlastně první grafický unifikovaný čip na světě, předchůdce HD 2000 řady. Pro nový Xbox 720 to vypadá, že MS se rozhodně nevzdá procesorové architektury PowerPC, nový čip bude samozřejmě o pěkný kousek výkonnější. Grafickou částí je pak opět GPU od AMD, tentokrát je téměř jisté, že to bude grafika na bázi GCN HD 7000 architektury a to pravděpodobně něco výkonem srovnatelné minimálně s HD 7800 řadou.
Výroba nové konzole XBOX začne v druhé polovině roku, na trh se však pravděpodobně dostane až na přelomu Q1/Q2, či na E3 2013. Už letos by ale na E3 Microsoft mohl částečně novou generaci své konzole představit. Konkurenční SONY už se nechalo slyšet, že nechce nechat Microsoftu náskok, jako u současné generace, takže i SONY dodělává návrhy své konzole. Zde je velmi pravděpodobné pokračování CELL procesorů, co by CPU základu, ale grafiku již nebude na 99,9% dodávat NVIDIA, ale nejpravděpodobněji se rozhodne mezi grafickým pohonem od AMD a PowerVR. Je téměř jisté, že SONY už má vybráno, protože tvůrci exkluzivních PS her už pracují na svých nových titulech a je to prý docela makačka se s velkou architektonickou grafickou změnou vyrovnat. Na druhou stranu to prý umožní mnohonásobně lepší a detailnější grafiku, než co umí PS3.
Obě dvě konzole ale pravděpodobně předběhne Nintendo s Wii U, které je založeno na čipu PowerPC (stejný jako má Xbox 360) a grafickém čipu od AMD s architekturou HD 4000. Wii U ale jde trochu jinou cestou než PS3/4 a Xbox 360/720. Na trhu se také pravděpodobně objeví už letos. Ať chceme nebo ne, nové konzole jsou velmi důležitou součástí herního a technického vývoje a zase na pár let nastaví limity. Nutno říci, že budou mít technologické limity srovnatelné s PC platformou, takže bychom měly mezi lety 2013 – 2016 vidět celkem jasný technologický a grafický posun ve hrách, tak jak se s tím vývojáři budou učit. Bohužel v roce 2016-2017 už opět uvidíme rozevírající se nůžky mezi PC a konzolemi, které pravděpodobně mohou být ještě větší, než dnes, díky nástupu nových technologií, jež mohou výkon PC posunout několikanásobně ve všech oblastech.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|