Microsoft pravděpodobně plně přejde na digitální distribuci, což znamená instalaci her.
Platforma herních konzolí, tedy uměle vytvořená platforma postavená na zvláštní architektuře CPU i GPU, jak ji představovaly konzole PS3 a Xbox360, končí. Jak už víte, vývojáři her volali po zjednodušení situace hlavně s ohledem na vývoj her i vlastního HW. Firmy Microsoft a SONY jim tedy vyšly vstříc a představily/postavily novou generaci jako PC konzole. Tedy zařízení, jež sice mají na míru vytvořené platformy, ale využívají při tom základů s běžnými PC technologiemi. Asi nebude náhoda, že si obě společnosti vybrali velmi podobný základ.
PS4 staví na x86 procesoru AMD s 8 jádry Jaguar a DX11 grafice Radeon série HD 7000, výkonové úrovně někde kolem HD 7850. SONY ale mělo specifický požadavek, co se konstrukce celé platformy týká. Chtělo vlastní koncepci "SoC" a sdílenou paměti o velikosti 8GB, ale nikoliv DDR3, ale GDDR5. A nový Xbox s kódovým značením DURANGO? To také bude PC konzole.
Nový Xbox 8 má stavět na stejném procesoru, tedy AMD X86 Jaguar s 8 jádry a také na DX11 grafice AMD Radeon HD 7000. Opět by mělo jít o "SoC" na míru a lišit by se měla hlavně konstrukcí paměti. Zatím nevíme podrobnosti, ale je jisté, že zatímco u SONY je otázka, zda grafická část bude primárně využívat DirectX11, Microsoft bude DX11 využívat zcela určitě.
V čem se ale možná obě konzole budou lišit, to je přítomností/nepřítomností optické mechaniky. Zatím to vypadá, že PS4 bude mít Blu-ray mechaniku a nový Xbox8 mít optickou mechaniku nebude. Microsoft tedy bude podle všeho spoléhat plně na digitální distribuci a instalaci her. U PS4 ale dost pochybuji, že se hry také nebudou muset na HDD instalovat. Mnozí uživatelé se toho děsí, přitom na instalaci her není nic složitého. Na PC už dlouho funguje třeba STEAM a další podobné služby, které vám tu hru sami stáhnou i nainstalují a vy se o nic nestaráte, jen hrajete. U konzolí to bude jednodušší jen o to, že se nebudete muset starat ani o ovladače ani o nastavení detailů, protože HW konzolí bude daný a detaily pro ně také. Na klasickém PC zato ale máte větší možnost výběru i výkonnější HW, takže i možnosti nastavení podstatně vyšších detailů.
Z výše uvedeného ale vyplývá, že Microsoft pravděpodobně vsadí na nutnost stálého internetového připojení, zatímco PS4 se nechalo slyšet, že nebude nutné být stále připojený vždy a pořád (i když si myslím, že u většiny věcí a her bude i u PS4 opak pravdou). PS4 by se mohla představit v dubnu. Obě konzole by měly být vydány na trh téměř souběžně a prodávat by se měly už v listopadu letošního roku. A očekává se velký zájem. Odhady hovoří, že se za ty necelé dva měsíce letos prodá nejméně 5 milionů těchto PC konzolí. Jejich ceny přitom ještě nebyly zveřejněny, ale mluví se o ceně někde kolem 10 tisíc vč. DPH.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|