Microsoft nečekaně oficiálně zveřejnil několik zajímavostí o nové konzoli. AMD hodně zapracovalo.
Jak jistě víte, AMD dodává kompletní platformu pro obě nové generace konzolí. SONY i Microsoft mluví o obrovském posunu. Dosud ale výrobci mlčeli o některých detailech. Nyní poskytl několik zajímavých informací Microsoft.
Ten nedávno zveřejnil i podobu nového čipu, který kombinuje RYZEN procesor s NAVI grafikou a všechny překvapil jeho velikostí. 7nm čip o rozměrech 400mm2 je dosud největší známý 7nm čip. Už dříve se proto spekulovalo, že nový Xbox by mohl mít větší grafický výkon, než jaký má právě Radeon RX 5700 XT s pouze 251mm2 velkým 7nm čipem NAVI. A Microsoft nově tyto zvěsti prakticky potvrdil.
Oficiálně totiž oznámil, že nový Xbox používá ZEN 2 procesor (RYZEN 3000) v kombinaci s dosud nepředstavenou grafikou AMD Radeon s RDNA 2 architekturou, tedy NAVI 2. A jen GPU samotné dosahuje výkonu 12 TFLOPS! To je překvapivě vysoká hodnota, zejména ve srovnání s výkonem aktuálně dostupných NAVI grafik. Tou nejvýkonnější je Radeon RX 5700 XT s NAVI 10 a její výkon je „pouze“ 9TFLOPS. To znamená, že nová grafika v konzoli Microsoftu má o v tomto ohledu o šokujících 33% vyšší výkon! Zda to bude znamenat i odpovídající herní výkon, samozřejmě nevíme, ale určitě nebude nižší.
Pokud to o něčem vypovídá, tak zejména o dosud oficiálně nepředstavené RDNA 2 architektuře AMD, na které bude stavět i dlouho očekávané „velké NAVI“. O této druhé generaci architektury se mluví jako o opravdu masivním posunu. Dosud to ale byly jen spekulace, Microsoft jim ale nyní dal pevný základ. Součástí toho 400mm2 velkého 7nm čipu v novém Xbox je i procesorová část, která podle všeho nese 8jader/16vláken. Jde tedy víceméně o RYZEN 7 3700X a zabírá určitě kolem 100mm2 prostoru (CPU + I/O výbava), možná více. Takže logicky na GPU část samotnou připadá jen necelých 300mm2. To není zase o tolik víc proti právě současném RDNA NAVI 10 na RX 5700 XT, které má 251mm2. AMD tedy muselo opravdu dramaticky zvednou efektivitu a výkon u RDNA 2 proti současné první generaci. A teď si to představme na samostatném 500mm2 velkém čipu, o čemž se právě mluví v souvislosti s velkým NAVI. Najednou spekulace o dvojnásobném výkonu proti RX 5700 XT vypadají dost reálně. Tedy výkon výrazně vyšší než jaký má RTX 2080 Ti dnes.
Podle odhadů má ta grafická část v novém Xbox plných 36CU, tedy 3584 SP. Přitom Raden RX 5700 XT má „jen“ 2560. Pochopitelně takty toho většího čipu v konzoli jsou níže, takže se odhaduje takt kolem 1670 MHz. A to není všechno. Microsoft současně potvrdil, že nová grafická generace od AMD přináší propracovanou podporu technologií, které chce MS ve velkém u her používat. Jde o Variable Rate Shading (VRS), která je zajímavá, protože dokáže dynamicky snižovat kvalitu, a tedy i náročnost těch částí hry, které zrovna nejsou podstatné, a tak šetřit výkon a používat jej na aktuálně viditelné věci. Výsledkem tak mohou být výrazně vyšší FPS při stejné, nebo celkově lepší úrovni grafiky.
Microsoft také oficiálně potvrdil, že AMD RDNA 2 architektura přináší skutečně hardwarovou akceleraci Ray Tracingu, tedy plný akcelerovaný DirectX RayTracing. Zatím ale nevíme, jakým způsobem, zda je to něco podobného, jak to dělá NVIDIA u RTX série. Každopádně nová generace grafik AMD tedy oficiálně nabízí HW akceleraci Ray Tracing a nový Xbox a Microsoft toho chtějí u her použít. Zajímavé je, že AMD tuhle informaci vlastně zatím oficiálně neprozradilo samo. Ale GDC se blíží.
Potvrzeno je rovněž použití NVMe SSD disku, co by hlavního úložiště a vývojáři her si tenhle aspekt nové generace konzolí velmi pochvalují, protože pomalé HDD je velkou brzdou u stávající generace. Načítání herní prostředků bude nesrovnatelně rychlejší, což přímo ovlivní možnosti, které budou mít vývojáři při tvorbě herních prostředí. Potvrzena je rovněž podpora 120FPS hraní, Dynamic Latency Input (DLI) a HDMI 2.1, které mimochodem zatím žádná grafická karta na trhu nenabízí.
Každopádně zajímavé novinky, zejména s ohledem na použitý AMD hardware, kdy RDNA 2 vypadá mnohem zajímavěji, než se zdálo. V tuto chvíli tak papírově nejvýkonnější herní grafikou Radeon je právě ta v novém XBOX. Ovšem to určitě nevydrží dlouho, protože PC se dočká právě desktopové varianty RDNA 2 a kromě jiného i velkého NAVI. AMD navíc bude opravdu zásadně těžit ze spolupráce s Microsoft a SONY a prostě z faktu, že všechny zásadní hry budou opravdu výrazně optimalizovány a používat architekturu procesorů ZEN a především NAVI GPU. Je to vůbec poprvé, co budou mít obě nové generace hlavních konzole stejnou a aktuální architekturu procesorů i grafické části, jako je ta na PC. Microsoft navíc samozřejmě používá přímo Windows 10 pro pohon PC i Xbox konzole.
S nástupem této generace se tak máme hodně na co těšit, pokud jde konečně o technologický a grafický posun u her. Samozřejmě nemusíte mít strach, že by PC zaostávalo. Ostatně už teď máte možnost mít mainstreamový 16jádrový ZEN 2 procesor a v high endu se bavíme dokonce o 32 až 64 jádrech. S nástupem nové generace grafik AMD a tedy RDNA 2 do desktopu, dorazí i větší čipy, takže bych se nedivil, kdyby v době uvedení Xbox X a PS5 na trh, což proběhne někdy na přelomu Q3/Q4 tohoto roku, byl jejich výkon na úrovni opravdu jen mainstreamového PC. Ostatně 8jádrový ZEN procesor a RADEON RX 5700/5700XT série nejsou ani teď vyloženě cenově nedostupné. PC tedy bude mít výkonovou výhodu. Poprvé ale budeme mít stejnou architekturu a plně aktuální architekturu HW jak na PC, tak na konzolích a budeme z toho jako hráči těžit, pokud tedy budeme mít odpovídající komponenty ve svých PC.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|