Šéf NVIDIA nevynechá jedinou příležitost se ztrapnit a vystavit všeobecnému pobavení.
Šéf společnosti NVIDIA opět po čase vystoupil na veřejnosti ve své kožené bundě a opět zaperlil. Pokud někdo tápe, proč spousta lidí nemá společnost NVIDIA v oblibě, a že to vůbec nesouvisí s tím jaké jsou nebo nejsou konkrétní produkty této firmy či zda fandí nebo nafandí jiné značce, ale je to právě kvůli chování a vystupování lidí v téhle společnosti, má tu další příležitost to pochopit. Zkrátka normální, slušný a objektivní novinář dnes nemůže s touhle firmou rozumně spolupracovat. A NVIDIA dělá vše proto, aby to prostě nešlo.
Veřejná vystupování firmy a jejího šéfa jsou stále více zoufalejší a trapnější, ačkoliv by k tomu normálně nebyl sebemenší důvod. Nicméně zmatená vydávání některých produktů, kde Huang hodinu doslova blábolí a opakuje, jak vše funguje (přitom nefunguje), lhaní a přehánění významu ohledně RTX, kde řada slíbených her s RTX tu podporu dosud nedostala, kroky jako NVIDIA GeForce Partner Program, pomlouvání novinářů, bránění novinářům v objektivním recenzování produktů a tak dále a tak dále, to vše rozhodně obrazu společnosti neprospívá.
Teď bylo pár měsíců celkem klid. Asi moc klid na vkus šéfa společnosti, tak ten zase vystoupil na GTC konferenci v Číně a začal dlouze mluvit o tom, jak jeho GeForce RTX 2080 grafiky jsou mnohem rychlejší než konzole nové generace. Na demonstraci toho tvrzení si vytáhl téměř 3000 dolarové notebooky s RTX 2080 Max-Q grafikou. Už přítomní lidé v sále koukali zmateně, o čem to zase plácá. Následně teď všichni novináři po světě mají problém, jak tohle oficiálně sdělení NVIDIA přeložit smysluplně normálním lidem, aniž by to vyznělo, že jsou „zase všichni proti NV“.
Takže se o to pokusme ….
- Co NVIDIA myslí tím srovnáním?
Samozřejmě asi nikdo z nás ani na chvíli nepochybuje, že RTX 2080 karta je hodně výkonná a pravděpodobně o něco výkonnější než grafika v nových konzolích Xbox X a PS5, kde bude nejspíše něco na bázi AMD Radeon NAVI 10/20. Tedy výkonová úroveň RX 5700/5700XT, možná o kousek lepší. Vtip je v tom, že nikoho normálního a při smyslech, by prostě ani nenapadlo srovnávat notebook s RTX 2080 za 3 tisíce dolarů (až 84 tisíc korun) s konzolí za nejspíše 499 dolarů (14 tisíc). Na rovinu byla by velká ostuda společnosti NVIDIA, pokud by její drahá RTX 2080 grafika, která sama o sobě stojí 699 - 899 dolarů, nebyla výkonnější než prakticky „integrovaná“ grafika v konzoli. Otázkou není, zda je výkonnější, ale o kolik. A já si myslím, že rozdíl v praxi z hlediska herní použitelnosti možná nebude tak velký, jak si myslíme a zdaleka nebude odpovídat cenovému rozdílu. NVIDIA si dost možná ani nemohla vybrat slabší kartu než RTX 2080 na tvrzení, že je lepší, protože by s čímkoliv slabším možná prohrála. Některé informace totiž tvrdí, že nový Radeon NAVI v konzolích je výkonnější než RX 5700 série, což by znamenalo, že RTX 2070 SUPER je také slabší. Ale o to prostě nejde.
Celá ta prezentace a řeči o tom, že jak aktuální high end karta za téměř dvojnásobek ceny celé nové konzole, je lepší, působí více než zoufale a v každém případě extrémně hloupě. A naprosto se nehodí na akci typu GTC, kde 99,9% lidí ví, o čem je řeč. Samozřejmě šéf NVIDIA má právo ze sebe a své společnosti dělat cokoliv, co těmihle řečmi dělá, ale pak se nemůže nikdo v NVIDIA divit, že o nich píšeme, tak jak píšeme. Tedy přesně tak, jak si objektivně zaslouží.
Navíc všichni se musíme ptát, proč šéf NVIDIA vůbec o nové generaci konzolí mluví? Jeho firma s nimi nemá vůbec nic společného, nebyl schopen nabídnout SONY ani MS žádný produkt a nic lepšího, než nabídlo AMD, které HW pro obě konzole dodává. Takže celé to spíše připomíná ublížené brečení, že NVIDIA má stále menší a menší vliv na herní vývoj jako takový. A ví, že PS5 a XBOX X, jsou prakticky vzato herní AMD PC využívány desítkami až stovkami milionů hráčů, a budou hrát výraznou roli v mnoha následujících letech a extrémně komplikovat situaci pro NV. Prakticky pokud NV nezaplatí extra peníze konkrétním herním vývojářům, neexistuje jediný důvod, proč pro NVIDIA grafiky měl někdo cokoliv optimalizovat. Herní vývojáři budou dělat hry cíleně pro nejrozšířenější GPU architekturu. Už teď sice NV dominuje herním PC grafikám, ale pokud budeme brát herní platformu jako celek, tedy včetně GPU v konzolích, je to AMD, které má 70% herního trhu. A AMD díky NAVI v konzolích i PC bude mít zjevnou výhodu. A větší, než kdykoliv před tím.
Sama výstavní NVIDIA RTX technologie je v ohrožení, protože NV RTX v konzolí není a nikdy nebude. Bude tam nějaká implementace RayTracingu od AMD. A AMD tedy rozhodne o tom, jak bude RayTracing ve všech hrách skutečně vypadat a v praxi nasazován a používán. NVIDIA RTX je už teď pro herní použití mrtvé, protože není a nebude jinde než na NV RTX grafikách fungovat. NVIDIA to všechno ví a nemá na vývoj situace sebemenší vliv, takže nezbývá než dělat, že jí to vlastně nezajímá a zoufale nesmyslně prezentovat, jak RTX 2080 grafika v počítači za 80 tisíc, je výkonnější než grafika v konzoli za 14 tisíc, aniž by tohle srovnání kohokoliv zajímalo, či dávalo sebemenší smysl ...
Ano, RTX 2080 za 20 tisíc je výkonnější (ale asi ne o moc), než grafika v Xbox X či PS5, ale nikoho to nepřekvapuje a hlavně nezajímá. Takže důvod proč to NV vytahuje je třeba hledat jinde ....
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|