Výrobci konzolí se mohou evidentně klidně vydávat nové verze konzolí častěji. Zájem o ně je.
Herní konzole ztrpčují život hráčům a hernímu průmyslu, protože dlouhá léta zůstávaly neměnné a hodně ztrácely výkonově, čímž omezovali herní i technologický vývoj. Současná generace je na tom jinak. Postavená vlastně jako PC na x86 procesoru a grafických kartách podobným těm z běžných PC, umožňuje vytvoření výkonnějších verzí při zachování kompatibility. A přesně toho SONY i MICROSOFT využijí a vydají již oznámené SONY PS4 NEO (2,5x výkonnější než PS4) a XBOX ONE SCORPIO (4x výkonnější než Xbox One). Jediná obava panovala kolem toho, že konzole přicházejí poměrně krátce po vydání první verzí této generace a tak by někteří zákazníci nemuseli nést celou věc dobře, protože mnozí spoléhají na to, že nemusí tak často upgradovat. Výrobci však mohou být zcela v klidu, velká část konzolistů si klidně půjde novou konzoli koupit a to i kdyby nabídla mnohem méně, než se chystají nabídnout výkonnější chystané verze.
Dokládá to až nečekaný zájem o Xbox One S, který byl jako SLIM verze představený nedávno. Staví sice technicky na stejném základu, tedy co do výkonu se změnilo jen minimum, místo 28nm verze procesoru AMD a grafiky však používá 16nm a AMD v rámci toho vylepšila i výbavu a tak Xbox One S umí akcelerovat 4K video (včetně 10bit / Main10 profilu, HDR a HDMI 2.0 s podporou HDCP 2.2) a díky přítomnosti BluRay mechaniky tak může sloužit jako celkem cenově dostupný 4K přehrávač.
Zájem o Xbox One S tak předčil očekávání a dokonce jsou některé verze na pokraji vyprodání. Celá věc je o to překvapivější, že Microsoft nedávno oznámil strategii, v rámci které budou hry vydávat na celou WINDOWS 10 platformu, tedy včetně dříve exkluzivních Xbox titulů, které se tak objeví i na PC. Mnozí tak předpokládali, že Xbox konzole skončí, protože nikdo si přeci nebude hrát hru na konzoli, když si ji v lepší kvalitě může vychutnat na PC. No zjevně Xbox One S, který je pořád výkonově slabota, spousta lidí zaujal.
Velice dobrý signál z úspěchu Xbox One S má konkurenční SONY. Ta zatím s přehledem vítězí v souboji této generace konzolí, za což může zejména lepší výkon (SONY zvolilo o něco výkonnější grafiku) a mnohem lépe zvládnuté a dřívější vydání PS4. V současnosti poráží v prodejích Xbox celkově minimálně 2 ku 1. A SONY také chystá novinky v rámci PS4.
Vypadá to, že velmi brzy SONY ohlásí SLIM verzi PS4 a asi nás nikoho moc nepřekvapí, že protože PS4 staví na velmi podobném základu jako Xbox, základu který připravuje AMD, že i tady určitě bude použita již 16nm místo 28nm verze a vsadím se, že bude umět fungovat také jako 4K přehrávač :). SLIM verze PS4 pravděpodobně zcela nahradí současnou verzi PS4. Nicméně tahle verze bude tou základní. SONY již oznámilo „high end“ verzi PS4, která dorazí za pár týdnů na trh.
Jmenuje se PS4 NEO a staví na výrazně zrychleném procesoru JAGUAR s 8jádry, rychlejších pamětech a hlavně využívá novou POLARIS 10 grafiku od AMD, pravděpodobně ve verzi čipu jakou má Radeon RX 470. Samozřejmě takty budou o něco níže. I tak má mít výkon kolem 2,5 násobku současné verze a tedy masivně lepší pro herní výkon. Hlavním důvodem je ale uvedení vlastní VR setu, který sice prý bude stávající slabší PS4 podporovat také, ale asi nikdo nepochybujeme o tom, že Radeon RX 470 (PS4 NEO) je pro použitelnost s VR mnohem lepší než Radeon HD 7850 (PS4). SONY zjevně nebude mít o zákazníky nouzi, i když zajímavé bude sledovat zájem o dražší konzoli než obvykle. Microsoft slibuje ještě výkonnější konzoli, ale ta dorazí až příští rok a AMD pro ni vyvíjí zbrusu novou SoC platformu založenou na ZEN procesoru a HBM pamětech a možná VEGA grafice. Výkon má dosahovat 6TFLOPS, tedy ještě o skoro polovinu více, než má PS4 NEO. Vadou na kráse je to, že Xbox One SCORPIO dorazí až příští rok před vánoci a jeho cena samozřejmě také bude vyšší. SONY i Microsoft plánují podporovat všechny verze PS4 a Xbox One, i když zjevně některé budou schopnější, než jiné. Zda bude o novinky také tak velký zájem a uživatelé budou ze slabších verzí na výkonnější přecházet, to se teprve ukáže, pokud ano, samozřejmě to zohlední i vývojáři her a hry by tak nemusely být kvůli slabým konzolím tak przněny, což se projevuje i na PC verzích. Takže pokud už musíte hrát na konzolí, kupte si prosím tu dražší a výkonnější a nebojte, za další 2-3 roky dorazí ještě výkonnější …
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|