SONY unikly interní dokumenty detailně představující novou high end PS4 konzoli.
Interní dokumenty k nové konzoli se dostaly na veřejnost. A prozrazují hodně. Co je tedy PlayStation 4 NEO? Podle SONY je to prostě a jednoduše high endová verze současné PS4 konzole. Potvrzuje také, že stávající PS4 i nová PS4 NEO budou existovat a prodávat se souběžně. Budou sdílet všechny funkce a hry. Všechny hry vydané od letošního října (10/2016) budou mít podporu obou verzí konzole.
PS4 NEO přináší lepší a výkonnější hardware, který umožňuje podporu 4K obsahu (filmy apod.) a hraní her ve FullHD s mnohem lepšími detaily a vyššími FPS. SONY také prozrazuje, jaká jsou ta HW vylepšení.
SONY PS4 NEO ponese stále stejný 8jádrový AMD JAGUAR procesor, ale ten bude o 31% rychleji taktovaný. V současném PS4 běhá na 1,6GHz, v PS4 NEO bude mít takt 2,1GHz. PS4 NEO ponese také nadále 8GB GDDR5 pamětí (sdílená pro CPU i GPU), ale budou rychlejší o 24%. Propustnost se zvýší ze 176GB/s na 218GB/s.
Největší změnou je pak grafická karta. V současné PS4 je starší AMD Radeon GCN s 18 výpočetními bloky, jedná se tedy o čip odvozený z Radeon HD 7800 série (alias R9 270/R7 370). Má 1152 stream procesorů, což je o něco více než HD 7850 (1024) a méně než HD 7870 (1280). Takt tohoto GPU v PS4 je 800MHz, což je méně než obě uvedené desktopové karty a to i pokud jde o paměti. Výkon se tak bude pohybovat někde kolem úrovně mezi HD 7790.
Nový PS4 NEO ponese nic menšího než nový AMD „POLARIS 10“ čip. A podle parametrů jde fakticky o notně podtaktovaný Radeon RX 480. Ponese 36 bloků tedy celkem 2304 stream procesorů. Taktované ale bude jen na 911MHz. Pro srovnání, RX 480 má základní takt na 1120MHz (boost na 1266MHz). Pomalejší jsou i paměti, kdy RX 480 má 8GB GDDR na 8GHz, tedy propustnost 256GB/s, SONY uvádí ale jen 218GB/s. Takt GDDR5 pamětí v PS4 NEO tak bude „jen“ 6,8GHz. Výkon grafiky se tak pravděpodobně bude pohybovat i pod úrovní desktopové RX 470, nicméně i tak by měl být na úrovni až R9 380X/GTX 970 díky low level API optimalizacím. Ve srovnání s tím, co má PS4 teď, je to opravdu zásadní rozdíl. Sony uvádí 2,3x vyšší výpočetní výkon proti předchůdci. Je asi jasné, že SONY nevyužívá osazený HW na maximum a ten by jistě dokázal běhat ještě rychleji. SONY jde ale asi i o TDP, tedy spotřebu a chlazení. Dost možná jde i o politiku, aby mezi PS4 a PS4 NEO nebyl zase tak velký rozdíl. Stejně si ale myslím, že to není moc efektivní zpomalovat takhle grafickou část, když ta by klidně mohla dávat o třetinu více výkonu.
Bohužel nadále budou PS4 omezovat některé další věci. Například konzole stále bude používat HDD. To mě osobně docela překvapuje, SSD jsou cenově dostupné a myslím, že 480GB SSD by bylo zásadním přínosem, zejména bavíme-li se o high endové herní konzoli. Konzole bude využívat nadále 6,5 jádra pro hry a PS4 bude mít pak 5,5GB využitelných pro hry, což není žádná sláva. Osobně jsem doufal, že PS4 NEO bude mít 16GB paměti, ale asi by pak ten rozdíl optimalizací proti PS4 byl příliš velký. Potvrzuje se také, že PS4 NEO hry mohou mít lepší detaily a podporovat vyšší než FullHD rozlišení (až 4K). Konzole je také připravena pro SONY VR, kvůli kterému pravděpodobně hlavně vychází.
PS4 NEO se začne prodávat téměř jistě na konci tohoto roku (dost možná právě v říjnu spolu se SONY VR setem). Cena oznámena nebyla, ale bude rozhodně mnohem vyšší než za PS4, která bude vedle ní stále existovat. Osobně by mě nepřekvapila cenovka mezi 499-549 dolarů, tedy 15 – 16 tisíc korun vč. DPH. Osobně bych si to pořád nekoupil, přijde mi to jako „špatně seskládaný herní PC“ i za ty prachy. Navíc Microsoft už oznámil nový XBOX Scorpio, který bude mít ještě znatelně vyšší grafický výkon a pravděpodobně i celkový výkon, jelikož to vypadá, že Microsoft využije nové AMD ZEN procesory a možná i menší z VEGA čipů pro Radeon R9 490 se sdílenými HBM2 paměťmi. SONY i další ale celkem pochopitelně kritizovali Microsoft protože Xbox Scorpio je oficiálně plánován na vydání až na konec příštího roku.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|