Konec klasických konzolí je zpečetěn. Nástup x86 PC konzole PlayStation 4 začíná. Co přináší?
Na nový PlayStation 4 se podíváme podrobněji poději, ale sluší se připomenout, že dnes oficiálně vstoupil na trh. Ukončuje přitom éru klasických konzolí, které byly definovány zcela odlišnou architekturou a platformou proti tradičním PC. Zatímco počítačům mnozí předpovídali smrt, dopadlo to nakonec přesně naopak. Tradiční konzole umřely a PC zvítězilo.
PlayStation 4 stejně jako konkurenční Xbox One už staví na stejných základech, jako běžný PC. Samozřejmě jsou tzv. customizovanými sestavami, kdy je na míru HW i SW navržen podle přání výrobce. Technologický základ je ale stejný, jaký používá PC. X86-64bit platforma a DX11/OpenGL grafiky, obojí ve shodné architektuře, kterou známe z některých procesorů a grafik. Konkrétně se jedná o současnou architekturu čipů od AMD. SONY i Microsoft ale právě základ stejný jako má PC, použili záměrně. Kvůli vývojářům, kteří měli problém s portováním her, které stejně vznikaly samozřejmě na počítačích. Nyní je portování mnohem jednodušší a v podstatě jde jen o úroveň detailů, které pro HW dané konzole lze zapnout a dosáhnout požadované úrovně FPS a rozlišení.
Jde o to, že PS4 i Xbox One jsou low endovým herním PC. Rozhodně se nemohou výkonem a tedy ani možnostmi měřit s běžnými mainstreamovými PC. Konkrétně PS4 má AMD JAGUAR procesor na 2GHz s 8 jádry, AMD Radeon GCN+ výkonové úrovně Radeonu HD 7850 a 8GB GDDR5 pamětí sdílených GPU i CPU. Dále je zde 500GB HDD, což není mnoho, když se hry mající desítky GB musí instalovat. Prozrazeno bylo i jak je řešen zvuk - stará se o něj právě grafická karta AMD Radeon, která má integrovaný zvuk a protože je to GCN+ architektura má i podporu TrueAudio technologie.
Cílem SONY je pak nabídnout hry v 1920x1080 rozlišení při 60FPS. Samozřejmě vzhledem k použitému HW je nadále nutné provádět optimalizace, tedy vypnutí některých detailů, technologií, zhoršení kvality textur atd. Jedná se prostě o low endový herní PC, který se samozřejmě běžnému hernímu PC výkonem nemůže rovnat. Ale protože většinový uživatel je dnes spíše spotřebitel, který má rád věci jednoduché, je PS4 pojetí samozřejmě ona konzole.
To znamená že si za x korun pořídíte krabičku, kterou si připojíte k TV a koupíte si hru, kterou si buď nainstalujete z BR disku, nebo nově stáhnete a hrajete. Na první dojem tedy hodně výhodná hra, kdy nemusíte řešit to, jestli vám hra půjde apod. Samozřejmě podobné poznámky jsou mnohým PC hráčům k smíchu, protože ačkoli ano, s některými hrami jsou problémy třeba s pády hry, zamrzáním, průběhem FPS, máme výhodu, že se dají nějak řešit, ať novými ovladači, úpravou detailů atd. Vtip je v tom, že na konzoli můžete mít úplně stejné problémy, ale vyřešit sami nic nemůžete ... musíte počkat na SW zásah výrobce konzole, který může ale i nemusí přijít. Ale to je jen první čas problémů ...
Tou hlavní části problému je, že PS4 je hodně finančně nevýhodná. A to hlavně pro hráče, což je paradoxní, kdy to má být "herní konzole". Ale protože finanční gramotnost hlavně u běžných spotřebitelů je mizerná, nedivme se, že toho výrobci konzolí využívají. PS4 startuje na ceně 399 dolarů (v ČR za 10 500 korun), jenže hry stojí stále o třetinu více než stejná hra ve verzi pro PC, kdy se bavíme o zhruba rozdílů 1400 vs 1000 korun. U PS4 si také musíte platit měsíčně službu SONY, díky které můžete vůbec hrát hry přes MP a mít další výhody. No a když to všechno spočítáte, zjistíte, že zdánlivě levné herní zařízení není vůbec levné.
Ve srovnání s tím, že za 15 tisíc postavíte PC bez monitoru, který bude po všech stránkách lepší a výkonnější a klidně stavět na stejné architektuře, takže bude mít stejné výhody optimalizací a k tomu si v průběhu dalších 3 let pořídíte třeba 15 her, tak už vás to konzolové hraní vyjde podstatně dráž, a to budete hrát v mnohem horších detailech a stejně si ještě nějaké PC vedle kozole pořídíte. Prostě PS4 se vůbec nevyplatí a hráčům už teprve ne. Jenže při současné finanční gramotnosti si to prostě většina nedokáže spočítat :). Ono je to trochu jako s tablety ... protože je na ně velká reklama a všude se o nich mluví, každý je chce. Ovšem většina rychle zjistí, že Tablet vlastně k ničemu nepotřebuje :).
Každopádně o PS4 je větší než velký zájem. Prodeje byly zahájeny ve světě. U nás se také dočkáme, tahle spotřebka dorazí 13.12. i k nám. Konkurenční Xbox One, který má problém s tím, že je v oblasti grafiky slabší a dokonce ne všechny hry poběží nativně v 1080p, dorazí až někdy v průběhu Q1 příštího roku. PS4 tedy má velice slušně našlápnuto, což po propadáku jménem PS3, který SONY prodělal ohromné peníze a díky čemuž se kompletně změnila politika i vedení herní divize SONY, je přesně to, co firma potřebuje. Podle odhadů by se mělo prodat kolem 100 milionů PS4. Zároveň však analytici uvádějí, že renesanci zažije i PC platforma (která nikdy neupadala) a že konzolový trh je na svém maximu a stoupat nebude.
Každopádně před nákupem PS4 ale i Xbox One opravdu zvažte, jestli se vám to vyplatí. Protože když si sečtete všechny náklady včetně her, vezmete v úvahu i výkon a detaily ve kterých budete hrát, zvažte zda by nestálo za úvahu pořízení raději herního PC, které sice na začátku bude stát více, ale nabízí nepoměrně více výkonu, univerzálního použití a možnosti upgradů a tak dále, takže ve výsledku vyjde o mnoho tisíc levněji s lepším zážitkem. A protože nejsme tak bohatí, abychom si mohli kupovat "jen zdánlivě" levné věci, zvažte dobře jak je to s tou výhodností ;).
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|