SONY vyhrálo konzolovou bitvu s Microsoftem a jeho Xbox a chystá se ho dorazit.
Technicky je Xbox X nejvýkonnější konzolí současné generace, ale moc mu to nepomohlo k prodejním úspěchům. SONY podle všeho Microsoft poráží v prodejích nejméně 5:1. Nicméně prodeje všech konzolí značně upadají už delší dobu, což je dáno prostě tím, že už je všichni, co je opravdu chtěli mají. Přeci jen jsme již za polovinou generačního cyklu. Ještě nedávno jsme si mysleli, že strategie obou firem ohledně budoucnosti konzolí je jasná. Tedy v letošním roce půl generační vylepšení ve formě PRO variant a za pár let nová generace. Nyní zejména Microsoft a budoucnost jeho konzole je nejasná, podle všeho ale půlgenerační vylepšení Xbox X bylo zrušeno, konzole dožije v současné podobě a firma uspíší nástup nové hlavní generace. Ovšem ten dříve jak v roce 2026 nedorazí.
U SONY se naopak postupuje podle plánu. Nová PS6 bude až tak kolem roku 2028 a do té doby to podrží vylepšená současná generace ve formě PlayStation 5 PRO. Ta už delší dobu je spíše jen veřejným tajemstvím. Na uplynulém Gamescomu k vidění oficiálně nebyla, ale mnoho vývojářů potvrdilo přípravu svých her na tuhle novinku. Další lidé pak viděli nebo používají testovací a vývojářské kity atd. Že se novinka neobjevila na Gamescomu není zase také překvapení, nečekalo se to. SONY na podobné věci dělá vlastní akce a další je vhodně naplánovaná na září, přičemž obecně se očekává uvedení novinky na trh v listopadu.
Každopádně mohu i z vlastních zdrojů potvrdit existenci těch vývojářských kitů, reprezentující finální specifikační verzi nové konzole. Pokud jde o parametry, platforma podle všeho nadále spoléhá na 8jádrový/16vláknový ZEN 2 procesory RYZEN 7 3700 série, ovšem proti současné verzi bude zhruba o 10% výkonnější díky vyššímu taktu. Pořád bude mít sdílenou GDDR6 paměť mezi CPU i GPU, jestli jí bude více než 16GB jisté není, spíše ne, ale bude minimálně rychlejší a to 18GHz. To spolu s dalšími vylepšeními znamená i podstatně vyšší propustnost. Platforma nadále bude spoléhat na rychlé NVME Gen5 SSD a základem by měl být 2TB disk.
Hlavním vylepšením bude grafika. Místo dosavadní Radeon RDNA 2 má mít RDNA 3.5 čip s více jednotkami a také vyšším taktem. V hrubém grafickém výkonu bude novinka prý o 45% výkonnější. Nicméně v některých aspektech naroste výkon výrazně více. Speciální pozornost prý SONY ve spolupráci AMD věnovali RayTracingu, kde je novinka masivně efektivnější. SONY pak hlavně přidalo fakticky AMD FSR funkci, i když v jeho případě se jmenuje PlayStation Spectral Super Resolution (PSSR) a využívá strojové učení. Ale jde o variaci na FSR 3. Tahle upscalovací technologie je tak mnohem kvalitnější než cokoliv, co PlayStation 5 dosud měl, takže bude možné hrát ve „4K“ na mnohem vyšší detaily nebo se stávajícími detaily na vyšších FPS. A to je hlavním cílem.
Někteří tvůrci her dokonce odložili vydání svých novinek kvůli PS5 Pro. Samo SONY údajně připravuje hned několik „remastered“ verzí svých aktuálních velkých her z posledních let s novou úrovní nastavení detailů, které využije možností novinky. S ohledem na velmi omezený výkon současné generace konzolí, kdy Xbox X i PS5 už jsou brzdou vývoje a výkonu, je vylepšení PS5 Pro rozhodně zásadní a bude znatelné. I přes to všechno má spotřeba zůstat zhruba stejná a velikost konzole také. Co však stejné téměř určitě nezůstane, je cena. Tím spíše, že SONY zdražuje na některých trzích už stávající starý model, je prakticky vyloučeno, že by nová PS5 PRO stála méně jak 549 dolarů (15 tisíc korun vč. DPH). Realisticky bude cena spíše 599 dolarů (16 300 korun vč. DPH). Nejvýše podle mě může jít SONY až na 699 dolarů (19 tisíc korun vč. DPH).
SONY nemá moc důvodů se držet nějak výrazně zpět. Microsoft už konkurenci nepředstavuje, protože své hry zjevně hodlá vydávat i na PlayStation a Xbox hardware mu je zjevně docela jedno. SONY také vidí poměrně slušný úspěch PC konzolí typu ASUS ROG ALLY nebo VALVE SteamDeck. A některé z nich stojí i více. A hráči to kupují. Současně asi ještě stávající PS5 na trhu nějakou dobu vydrží, takže není důvod dávat PS5 Pro nějak „lacino“. Obecně se tedy předpokládá, že ji SONY v září představí, podobně jako 7.9.2016 představila PS4 PRO, která šla 10.11.20216 na trh. Listopadové uvedení PS5 Pro na trh je tak velmi pravděpodobné i letos.
Pro nás nekonzolisty je důležité, že se SONY soustředí kromě PlayStation i na PC a všechny hlavní hry se objeví i na Windows. Vše nasvědčuje tomu, že firma najela na stabilní strategii, kdy u velkých příběhových her poté co dostane všechny obsahové aktualizace a je tedy hotová, vyjde i na PC jako kompletní edice, tedy zhruba 2 roky odstup. Některé online novinky od SONY pak vychází rovnou na PC i PS. Vydání PS5 Pro je tedy důležité proto, že vývoj her a grafické detaily budou o něco méně brzděny. Každopádně pokud SONY jednoznačně porážel Xbox v této generaci doteď, tak PS5 Pro ho dorazí …
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|