Hned z několika spolehlivých zdrojů uniklo, že SONY opravdu vydá vylepšenou PS5 generaci.
Výrobci konzolí jsou spokojeni s prodeji a zájmem o současnou generaci. Speciálně SONY ještě nedávno měla co dělat, aby vůbec výroba stačila poptávce. A jasně vede v prodejích nad Xbox X sérií. V tuto chvíli už prodeje téměř jistě překonaly 40 milionů kusů. Spolu s dalších desítkami milionů prodaných Xboxů se tak může radovat i AMD, protože RYZEN procesory a Radeon grafiky, které pro obě série konzolí dodává, nejsou samozřejmě zanedbatelný objem výkonných čipů. A vypadá to, že si AMD zajistilo odbyt dalších a podstatně lepších.
Ze zákulisí společnosti SONY totiž hned od několika spolehlivých zdrojů unikla informace, že se opravdu chystá vylepšená současná generace. Tedy konzole známá jako PlayStation 5 PRO, podobně jako kdysi byla PS4 PRO. Tedy půl-generace. SONY vyvíjí novinku pod označením „Project Trinity“ a ve spolupráci s AMD připravilo masivně vylepšenou platformu, která je fakticky úplně nová.

PS5 PRO má údajně používat procesor architektury ZEN 4 (ve hře je i ZEN 5, ale platforma byla vyvíjena dříve než ZEN 5 byla připravena, takže i kvůli výrobním procesům je použití ZEN 4 pravděpodobnější). Nevíme stále počet jader/vláken, ale samo AMD vyvíjí high endové APU založené na 16jádrovém ZEN 5 v kombinaci se RDNA 3.5 grafikou se 40 CU a údajně platforma SONY pro PS5 je tomu docela podobná. Nicméně tady bohužel zatím není jasno. Každopádně 16jádrový procesor místo 8jader, v současnosti nelze zcela vyloučit ale ani potvrdit. Ovšem i kdyby to bylo zase „jen“ 8jader/16vláken, jde o velký posun, protože u novinky to bude minimálně ZEN 4 architektura, proti současné ZEN 2 (RYZEN 3000). Speciálně tedy herní výkon bude velmi zásadně vyšší.
Samozřejmě to podstatné je hlavně grafická karta. PS5 dnes používá Radeon se 36CU architektury RDNA 2. Výkonově se bavíme o něčem mezi RX 5600 a RX 5700 XT. Tomu samozřejmě odpovídají i dalších schopnosti a výbava. SONY však chce výrazně posílit, zejména pokud jde o možnost skutečně používat novou konzoli na 8K TV, s VR headsetem a také hry s více RT efekty. PS5 PRO by tak měla nést RDNA 3 grafiku (spíše prý RDNA 3.5) se 60CU. A to v kombinaci s neupřesněným množstvím GDDR6 paměti na taktu 18GHz proti současným 16GB GDDR6 na 14GHz dnes. Objevují se také spekulace, že nová platforma bude ještě blíže hernímu x86 PC. Údajně SONY nemusí použít tu konstrukci sdílené paměti pro CPU a GPU, jako je tomu v současnosti. Nový RYZEN procesor prý bude používat normálně systémovou DDR5 paměť a grafická karta bude mít svou vlastní GDDR6 kapacitu paměti. Dává to samozřejmě smysl s ohledem na posun v technologiích jako AMD Smart Access Memory, či DirectStorage, kdy samo SONY podobné technologie používá už u současné PS5.

Bohužel neznáme samozřejmě detailně všechny specifikace. SONY však chce mít vše hotové ještě letos, kdy by vývojářské kity měly k herním tvůrcům a studiím dorazit v Q4. Výroba konzole by pak měla naostro začít příští rok, tak aby PlayStation 5 PRO, byla dostupná v listopadu 2024. Nutno říci, že náznaky tohoto vývojem jsme slyšeli už dříve z více zdrojů. Udělat PS5 PRO dává pro SONY hodně smyslu. Také z hlediska předpokládané nové platformy AMD je a bude vše připraveno, kdy s ohledem na cenu a nutnou dostupnost je pravděpodobné použití hlavně 5nm výroby (i proto má tedy kombinace ZEN 4 + RDNA 3,5 největší smysl). Pokud jde o výkon, tak se v zákulisí mluví, že po stránce rasterizace, tedy čistého grafického výkonu by nový AMD Radeon v PS5 PRO měl mít zhruba 2x vyšší než současný Radeon v PS5. Nicméně třeba výkon v RayTracingu je prý 2,5 lepší atd. Celkově by mělo jít o SoC platformu na míru od AMD pro SONY PS5 a kódové označení novinky je ze strany AMD údajně „VIOLA“.

Každopádně doufáme ve velký posun, kdy je to opravdu třeba. A speciálně příští rok už budou současné konzole beznadějně zastaralé a zdržovat herní vývoj i kvality her. Takže pokud nová platforma ponese minimálně 8 jader, lépe 16 jader ZEN 4 (ZEN 5) a k tomu grafiku na úrovni výkonu RX 7700 série s RDNA 3+ architekturou, a to vše s pořádnou kapacitou paměti, bude to solidní upgrade pro dalších několik let, než dorazí regulérní nová generace PlayStation 6.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|