Nová vylepšená konzole SONY, to bude mít na trhu jednoduché. Nabízí, co se čekalo.
Začátkem listopadu se začne vylepšený PlayStation prodávat. Konzole je tak nyní už běžně v rukách recenzentů a testerů a ti se shodují, že přináší, co se čekalo. Ve své podstatně je to „stejný“ herní PC, jako doposud, ve kterém se hlavně upgradovala grafická karta ob celou jednu generaci. PlayStation 5 Pro je prostě jako byste ve starším herním počítači vyměnili původní Radeon RX 5700 grafiku za novější RX 7700 XT/7800XT. Jak ale víme, SONY lehce vylepšilo i další aspekty.
Dnes už můžeme potvrdit, že novinka stále jede na procesoru AMD RYZEN 7 3000 série, tedy ZEN 2 s 8jádry/16vlákny. PRO verze jen díky vylepšenému výrobnímu procesu běhá o několik set MHz rychleji, což s ohledem na omezený výkon tohoto řešení, není zanedbatelné zlepšení. Vylepšení se také dočkala paměť. Konzole má sice stále 16GB GDDR6 sdílené paměti pro CPU i GPU, ovšem nově jsou tu extra 2GB DDR5 paměti speciálně pro OS systém. Tedy v praxi budou mít hry možnost využít znatelně větší část té sdílené paměti než doposud. Použité GDDR6 čipy jsou současně rychlejší (18GHz místo 16GHz).
Největší změnou je ovšem nová grafická část ve stále „SoC“. Původní RDNA 1+ střídá RDNA 3 s RDNA 4 prvky v oblasti RT (takže „RDNA 3.5“?). Vše s pořádným 67% nárůstem výpočetních jednotek rovnou na 60 CU. Nárůst výkonu je tak dramatický v praxi, kdy v rasterizaci je rovnou o 45% výkonnější. V oblasti RT ale může být nárůst výkonu ještě vyšší. Díky novému GPU má konzole také schopnostia technologickou výbavu ala „AMD FSR 3“, kdy SONY si ve spolupráci s AMD tyhle technologie vylepšilo a zapojilo i AI a HW akceleraci.
Konzole má v základu vždy 2TB NVMe Gen5 SSD (nadále upgradovatelné = standardní PCIe NVMe SSD Gen5), potěší i Wi-Fi 7 a VRR novinky. Vnitřní design konzole byl upravený a modifikovaný, ale je samozřejmě stále podobný PS5. Maximální možná spotřeba údajně činí až 390W, v praxi bude typicky asi o něco nižší.
První zkušenosti z praxe hovoří o velkém posunu
– plynulé hraní ve 4K není problém
Zvýšení výkonu, které PS5 Pro verze přináší, není rozhodně neviditelné, i když pro marketing je těžké ho nějak zajímavě ukázat. Musí se prostě zažít. A větší rozdíl asi bude, když nějakou dobu silnější PS5 Pro budete používat a pak se vrátíte na PS5. Ten rozdíl budete výrazně vnímat. Speciálně u zařízení, které u některých náročnějších her bojovalo o 60FPS i v 1080p. Nově by 60FPS neměl být v 1080p problém nikdy a reálně by to měla zvládat i ve „4K“ při 60FPS naprosto v pohodě. Nejen díky tomu posunu hrubého výkonu, ale speciálně díky přítomnosti technologií jako „AMD FSR“ a upscalování, tedy PSSR (PlayStation Spectral Super Resolution) apod. Pochopitelně SONY musí umožnit některým již vydaným hrám aktualizace a nové profily nastavení, které využití těch technologií a lepšího výkonu PRO verze. SONY na tomto pracuje nejen u svých her, ale samozřejmě i u her třetích stran. V době vydání PS5 Pro by vylepšené profily měly mít oficiálně tyto hry:
Alan Wake 2
Albatroz
Apex Legends
Arma Reforger
Assassin’s Creed Mirage
Baldur’s Gate 3
Call of Duty: Black Ops 6
EA Sports College Football 25
Dead Island 2
Demon’s Souls
Diablo IV
Dragon Age: The Veilguard
Dragon’s Dogma 2
Dying Light 2 Reloaded Edition
EA Sports FC 25
Enlisted
F1 24
Final Fantasy VII Rebirth
Fortnite
God of War Ragnarök
Hogwarts Legacy
Horizon Forbidden West
Horizon Zero Dawn Remastered
Kayak VR: Mirage
Lies of P
Madden NFL 25
Marvel’s Spider-Man Remastered
Marvel’s Spider-Man: Miles Morales
Marvel’s Spider-Man 2
Naraka: Bladepoint
NBA2K 25
No Man’s Sky
Palworld
Paladin’s Passage
Planet Coaster 2
Professional Spirits Baseball 2024-2025
Ratchet & Clank: Rift Apart
Resident Evil 4
Resident Evil Village
Rise of the Ronin
Rogue Flight
Star Wars: Jedi Survivor
Star Wars: Outlaws
Stellar Blade
Test Drive Unlimited: Solar Crown
The Callisto Protocol
The Crew Motorfest
The Finals
The First Descendant
The Last of Us Part I
The Last of Us Part II Remastered
Until Dawn
War Thunder
Warframe
World of Warships: Legends
Seznam se má postupně rozrůstat. Bohužel jen některé mohou skutečně z výhod PS5 Pro plně těžit, záleží na tvůrcích jak s tou možností využití výkonu a upscalovacích technik naloží. Ale většina těch titulů by měla nabídnout více FPS a vyšší rozlišení s možností přepnutí mezi Performance a lepší vizuální stránkou. První praktické zkušenosti hovoří rozhodně o znatelném vylepšení v praxi.
Ovšem SONY si za to vylepšení také nechává pořádně zaplatit. Oficiálně je cena novinky stanovena na 20 290 korun vč. DPH, a to bez té optické mechaniky a stojánku, které si musíte dokoupit extra. Což mě pořád přijde prostě chyba. Je tak o polovinu dražší, než dosavadní PS5. S ohledem na vyšší cenovku (a objektivně vyšší cenu než na poměry konzolí jsou jejich uživatelé zvyklí) nelze předpokládat, že bude slavit stejné prodeje jako dosavadní úspěšný model. Nicméně hardcore PlayStation hráči nepochybně novou PRO variantu pořídí. Má zjevně viditelný přínos a zlepšení a s ohledem na fakt, že nová generace konzolí se očekává až za několik let, je to na delší dobu prostě to nejlepší, co konzole nabídnou.
Současně trochu srovnává krok s PC, alespoň po stránce GPU technologií, kdy AMD FSR alias tedy PSSR (PlayStation Spectral Super Resolution) v tomto případě, bude znatelným funkčním zlepšením, speciálně když konzolisté jsou na upscaling zvyklí. Nyní ovšem budou mít mnohem kvalitnější. Pro tvůrce her už nebude existovat výmluva, proč by na konzoli nemohly hry mít vždy minimálně 60FPS v 1080p či i tom „4K“. U mnoha titulů by mělo být možné i těch 120FPS ve 1080p/4K. Prostě PS5 Pro má a nabízí něco, co dosavadní konzole jednoduše neuměly a nezvládaly. Bohužel většina Xboxů a starších PS5 konzolí (cca až téměř 100 milionů zařízení doposud) budou stále mezi hráči a vývojáři her na ně tedy budou muset výrazně brát ohled, což může nadále brzdit herní vývoj. A těžko tak PS5 Pro nějak rychle tahle zastarávající řešení nahradí. Takže stále při vývoji her budou brzdy. PlayStation 5 PRO se oficiálně začne prodávat 7.11.2024 …
Tak z toho df tovyzera na 30% plus výkonu. To je po 4 rokoch dosť malo. Som dufal v tých avizovaných 30tflops, potom ta facka že iba 16 to má mat a teraz to je ledva 30% plus.
Pozeral som aj demon souls kde to beží na ps5 v 4K na 30fps. A na to aby to na pro šlo v 60 museli znížiť rozlíšenie na dynamické. Akože sklamaný som. Neviem kde spravili chybu
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!