Podle Microsoftu není nedostatek konzolí způsobem výrobou, ale nečekanou poptávkou.
Rekordní zájem o herní konzole (nejen), kterému neodpovídají plánované objemy výroby, stojí za problémy s dostupností současné generace, která se i tak rekordně prodává. Microsoft říká, že problém rozhodně není v samotné výrobě, ta jede i lépe než podle plánu, ale poptávka je mnohem větší, než se čekalo. Microsoft už také před časem zastavil výrobu starší generace Xbox One a soustředí se na výrobu a podporu Xbox X a Xbox S, tedy stávající generace.
SONY vedle toho sice původně plánovalo ukončit výrobu starší PS4, ale nakonec v ní bude pokračovat, Ostatně používá mnohem zastaralejší HW, je výrobně levnější, ale finální cena není o moc nižší, než za novější podstatně výrobně dražší PS5. U SONY se snaží výrobu zvýšit, protože i tady zkrátka neodpovídá poptávce, ale přiznávají, že to jde těžko vzhledem k tomu, že výroba prostě nebyla na takovou poptávku dimenzována a plánována.

Poptávku po současných konzolích, které jsou technicky vlastně modifikovaná x86 PC, kdy Xbox X dokonce přímo jede na Windows 10, zvyšují i problémy PC platformy. Pro mnohé uživatele pořízení nového PC se slušnou kartou se stalo v roce 2021 nemožné, vzhledem k cenám grafických karet. Slušná mainstreamová herní karta jako Radeon RX 6700 XT nebo RTX 3070, dnes v reálných cenách v obchodech stojí sama o sobě mnohem více, než celá nová konzole. I když srovnání není úplně férové.
Microsoft a SONY totiž na prodeji Xbox X a PS5 prodělávají. Na každé prodané konzoli mají v současnosti místo zisku, ztrátu. Výroba a doprava věcí je dnes mnohem dražší, ovšem SONY i Microsoft drží ceny konzolí bez ohledu na finanční inflaci, nebo nárůst cen materiálů, výroby a dopravy. Je tedy nemožné dnes na prodeji konzolí vydělávat za ty více než rok staré staré ceny, které reflektovaly dávno neplatnou situaci. Samozřejmě nikdo z běžných výrobců běžného hardware pro klasická PC, vám nebude prodávat dnes grafiky, desky procesory atd. se ztrátou. SONY a Microsoft to ovšem netrápí.

Hlavní zdroj výdělků jsou jejich herní platformy, prodej samotných her, kde mají velmi tučné marže a členství v jejich službách. A tady samozřejmě mají rekordní zájem hráčů, takže i když na samotné konzoli prodělají vzhledem k současným nákladům třeba i desítky dolarů, rychle ty peníze vydělají jinde. A vydělají jich mnohem víc. SONY jde samozřejmě o něco více o tu velikost prodejů samotné konzole, proto vedle PS5 vyrábí stále i PS4 a využívá tak maximum kapacit, které může. Microsoftu je to jedno, protože svůj hlavní produkt, tedy Game Pass službu a hry, prodává nejen majitelům Xbox konzole, ale také obrovské mase Windows PC hráčům a tak má mnohem větší publikum a platformu, o které se SONY s jeho platformou ani nesní. SONY si to uvědomuje, takže mění svou dosavadní strategii exkluzivit, kdy prakticky všechny SONY hry již nebudou exkluzivní jen pro PlayStation, ale dříve či později dorazí i na PC. PS konzole bude mít exkluzivitu jen časovou. A proslýchá se, že SONY chce udělat podobnou univerzální službu předplatného pro svůj PlayStation i PC, jako je Game Pass od Microsoftu. Uvidíme.

Každopádně ani po více než roce od uvedení, není aktuálních herních konzolí stále dost a v obchodech jsou často vyprodané. Ale ceny skalperů také klesají, což je indikace, že ten nedostatek už není tak velký. Současně se začíná samozřejmě mluvit o upgradu stávající generace, tedy potenciálních „Xbox X PRO“ nebo „PlayStation 5 PRO“ variant. Obojí je prakticky jisté, že v nějaké formě na trh dorazí. Doby, kdy konzole musely vydržet mnoho let bez upgradu, jsou dávno ty tam. Výrobci zjistili, že hráči jsou ochotni si nové konzole kupovat častěji a tedy upgradovat pravidelně co pár let „jako“ PC hráči. Díky tomu, že současné modely používají x86 PC platformu AMD, tedy 7nm RYZEN 7 3700 procesor v kombinaci s AMD Radeon RX 6000 RDNA 2 grafikou, je navíc upgrade pro výrobce konzolí technicky snadný.
V tuto chvíli se tak již mluví o minimálně použití vylepšených 6nm variant AMD platforem, a že bychom se mohly vylepšených variant dočkat v listopadu 2023. Zcela nová generace postavená pravděpodobně na ZEN 5 + RDNA 4 dorazí nejdříve v roce 2026. Ale i ty už musí být ve vývoji.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|