Vývojáři a vydavatelé her nechtějí čekat dalších 7 let na novou generaci HW.
Minulý týden SONY oznámila novou PlayStation 4 herní a multimediální PC stanici do obýváku, která proti mnohým očekáváním skutečně staví na 8jádrovém x86 procesoru od AMD a DX11 GCN Radeon HD 7000 grafice od stejného návrháře. Ačkoliv někteří uživatelé nebyli s prezentací SONY spokojeni, protože SONY nepředvedla nic moc, co bychom neviděli na PC (navíc ukázky běželi na PC s podobným HW, jaký bude mít finální konzole) a hlavně neukázala podobu samotného PS4, spokojeností naopak hýří vývojáři i investoři.
- AMD představuje hardware nové PlayStation 4
Na čem se téměř všichni shodují je fakt, že nová generace herních konzolí, budou vlastně PC a tak jako tak jsou velkým úspěchem společnosti AMD. Budou mít také velký vliv na optimalizace a chod her i na samotných PC, protože HW je podobný. A není tedy divu, že AMD uveřejnilo několik podrobností o HW nové PS4.
Procesor je vyráběn v TSMC a to 28nm.Jedná se o něco na způsob SoC řešení. Základem je low-power architektura JAGUAR, která byla představena začátkem roku. Procesory s jádry Jaguar jsou určené pro nižší segment pro tablety a podobná zařízení. Jsou tedy velmi efektivní. Pro SONY ale AMD navrhla čip, který bude mít rovnou osm x86 jader Jaguar a půjde asi o modulové řešení složené ze dvou 4jádrových čipů, se kterými se jinak budeme setkávat. Je tedy evidentní, že SONY s AMD sází na fakt, že vývojáři využijí výkonu více jader, což rozhodně bude mít velký efekt i na PC platformu, kde doposud počítačové hry nevyužívali většinou více než 2 jádra.
Vedle procesoru bude grafická část. I ta je pro SONY PS4 speciálně na zakázku vyvinuta. Staví na aktuální DX11 GCN architektuře, kterou známe z grafik Radeon HD 7000. Grafika má 1152 Stream procesorů a 256-bit přístup k DDR5 paměti. Výkonově by měla disponovat přibližně s 1,84 TFLOPS, což je asi 10x větší výkon než stará PS3 nemluvě o hromadě nových technologií, která tato grafická část podporuje. Hry v 1920x1080 tak budou konečně realitou i na "konzolích". Grafika zvládne i 4K video, ale hry ve 4K rozlišení prý radši nečekejme.
AMD také potvrdilo, že SONY mělo speciální požadavek na koncepci celé platformy tak, aby procesor i grafika využívali stejnou paměť. Celé řešení má tak k dispozici 8GB sdílené pamětí formátu GDDR5. Vzhledem k tomu, že tato paměť je určena pro grafiky, muselo AMD samozřejmě přizpůsobit řadič procesorové části. GDDR5 paměti disponují vysokou frekvencí a tedy propustností, ale velkými latencemi, což tedy AMD muselo nějak vyřešit.
V neposlední řadě AMD potvrdilo mnohé úvahy, že uvidíme i velký efekt optimalizací her pro nový HW v PS4 i na našich PC. Pokud tedy disponujeme vícejádrovým CPU (nejlépe samozřejmě od AMD) a grafikou GCN HD 7000/8000. Velká oznámení v tomto duchu máme čekat tento rok i v dalších letech.
- Podoba nové konzole není hotová - výroba začne v Q3 2013
SONY neukázalo na samotném oznámení podobu nové konzole. Potvrzuje se nejpravděpodobnější důvod, proč se tak nestalo = SONY nemá finální verzi návrhu konzole v ruce. Na návrhu se stále pracuje a není hotov. Ostatní zcela hotov ještě není ani vlastní HW, a k prezentacím i vývoji se používá podobný HW postavený na 8jádrových AMD FX procesorech a Radeon HD 7850 grafice. Nicméně SONY se nechala slyšet, že to stejně bude vlastně prostě jenom krabice. Ostatně je to malé multimediální PC s mechanikou, zdroje atd. Samotná platforma by měla spotřebovávat kolem 100W.
(současná krabice)
Finální podoba konzole by se mohla představit na E3. Ostrá výroba pak začne v Q3 2013. Datum uvedení na trh bude pravděpodobně v listopadu, ale není jisté, že konzole vyjde v celém světě, i když se SONY bude snažit, aby tomu tak bylo.
- Vývojáři jsou spokojení - dočkáme se PS5 dříve?
Až na vzácné výjimky vývojářů, kteří se obávají zvýšení nákladů na vývoj, téměř všichni přední vývojáři a vydavatelé jsou novým HW nadšeni. Samozřejmě oni jej už nějakou dobu znají a hry na něj vyvíjejí a optimalizují, takže už moc dobře vědí, o čem mluví.
Zajímavý názor vyslovil UBISOFT, která si přeje častější update HW, protože 7 let, který, jsou na trhu současné generace herních konzol, je prostě příliš mnoho. Vzhledem k tomu, že PS4 i nový Xbox budou vlastně PC s HW, jež bude technologicky aktuální nejméně následující 3 roky a následně jeho nástupce bude udržovat zpětnou kompatibilitu, nebude problém vydat novou PS5 třeba už za 4 roky.
- Digitalizace a konkurence
SONY také již potvrdila, že PS4 nebude vždy vyžadovat internetové připojení a také že neplánuje blokovat bazarové hry. Zpětná kompatibilita vzhledem k rozdílnosti HW samozřejmě není sama o sobě možná, ale bude se to řešit přes streamovací službu.
Všechny zraky teď směřují k MICROSOFTu. Ten pravděpodobně nečekal, že jej SONY předběhne, ale stalo se. Aktuálně už je ale vidět aktivita u MS kolem nového Xboxu a v dubnu (04/2013) bychom se měli dočkat i jeho představení. Víceméně už nyní víme, že i on má stavět na stejné architektuře procesoru i grafice od AMD s tím, že MS měl samozřejmě ohledně finální podoby svého řešení jiné představy než SONY. Rozdíl by tak měl být třeba v paměťové části. Nový XBOX také pravděpodobně pojede na Windows "8" a bude k PC mít tak ještě blíže.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|