Proč není dost AMD Radeon CPU/GPU? Míří také konzolí. TSMC vyrábí rekordní množství
Někteří pořád nechápou, že současná poptávka po čipech, není vůbec normální. Důvodem, proč nejsou některé produkty běžně dostupné v obchodech není to, že by stála výroba, ta jede na větší kapacity, než je obvyklé. Důvodem je nenormální a neplánovaná poptávka, na kterou nejsou výrobní kapacity ničeho, prostě a jednoduše zařízeny. U mnoha čipů jako CPU a GPU, speciálně v případě AMD u TSMC, je výroba na absolutních rekordech. Dokonce znatelně vyšší, než byla vůbec původně plánovaná a jaké mělo AMD u TSMNC původně přidělené kapacity.
Platí to i o konzolových velkých SoC řešení 8jádrového RYZEN procesoru s Radeon RX 6000 „RDNA 2“ GPU, které AMD vyrábí 7nm u TSMC a míří do SONY i Microsoft zařízení. A přestože výroba byla výrazně navýšena proti plánu, stále to nestačí. Jak moc neobvykle zvýšená je nyní poptávka, to potvrzuje samo SONY. Předchozí PlayStation 4 byla nejúspěšnější novodobou vekou konzolí všech dob a měla velmi silný start. Speciálně když v době uvedení měla výhodu časového i marketingového náskoku na soudobý Xbox One X, se kterým to MS při uvedení vůbec nezvládl. Nový PS5 ale nyní vyšel současně s novým a velmi povedeným Xbox X, který navíc disponuje mnohem lepší nabídkou her díky Xbox Game Pass programu.

SONY ovšem hlásí nebývalý zájem hráčů. Od října do prosince prodalo neuvěřitelných 4,5 milionů konzolí PS5, což je 3,2x(!) více, než za stejnou dobu prodala při uvedení úspěšného PS4 modelu. A to je jen SONY. Microsoft prodal odhadem téměř 4 milionů nových Xboxů s příbuzným AMD SoC atd. Za pouhé necelé 3 měsíce, kdy navíc na většinu předobjednávek se ani nedostalo. Tak šílená je nyní poptávka a AMD musí u TSMC vyrábět ne zrovna fyzicky malé 7nm SoC RYZEN+Radeon RDNA2 v tak obrovských množstvích. Tyhle kapacity by samozřejmě byly zajímavé pro využití ze strany výroby nových Radeon RX 6000 nebo RYZEN 5000 procesorů, a troufám si odhadnout, že by to znamenalo miliony karet či procesorů navíc. Ovšem samozřejmě na úkor těch téměř 10 milionů AMD SoC pro konzole, které továrna TSMC už vychrlila.

AMD ovšem samozřejmě na výrobě pro konzole netratí. Ostatně speciálně tahle divize zaznamenala absolutní rekord přes 1,2 miliardy dolarů příjmů. V Q4 2020 a rostla o 176% na příjmech a 440% na ziscích. Vydělává na nich hodně nejen přímým prodejem čipů, ale především spoluprací se SONY a MS, kteří přímo technicky vytvářeli RDNA 2 architekturu a hry pro ni jsou, a hlavně budou, v dalších letech přímo na míru optimalizované. Tohle je nezaplatitelná výhoda navíc.
- Nové konzole jsou výrazně dotované!
Pokud se ovšem divíte, jak SONY (nebo MS) dokáží v současné situaci vyrábět a prodávat tak výkonnou a slušně vybavenou konzoli typu PS5 s tím výkonným 7nm 8jádrovým RYZEN 3000 a výkonnou 7nm Radeon RX 6000 grafikou, 16GB GDDR6 paměti navíc osazenu s 1TB NVMe PCIe 4.0 SSD a vším dalším okolo za pouhých 499/399 dolarů jako celek, tak odpověď je prostá. Nedokáží! SONY oficiálně přiznává, že novou PS5 výrazně dotuje. Výrobní náklady jsou znatelně vyšší, než oficiální prodejní cena, která byla prý agresivně stanovena s ohledem na konkurenci. O tom se ale spekulovalo, že SONY bylo nízkou cenovkou konkurenčního XBOX zaskočeno, čekalo ji vyšší, protože výrobní náklady na novou generaci obou zařízení jsou výrazně vyšší, než na tu starou.

SONY spoléhá na to, že náklady pokryjí příjmy z her, na což ostatně ve velkém spoléhá i Microsoft, kdy také on zcela určitě nyní dotuje Xbox X sérii. Podle odhadů jsou výrobní náklady na PS5 v současné podobě nejméně 450 dolarů na verzi bez mechaniky, která se ovšem prodává za 399 dolarů. Nicméně v současné době, kdy spousta věcí a komponent výrazně zdražilo, jsou skutečné výrobní náklady blíže 600 dolarům určitě. Xbox X je podle mého odhadu ještě dražší, je o něco blíže PC, má velmi kvalitní chlazení, dvě PCB a další prvky. Ten rozhodně cenově bude stát na výrobě nejméně 550 dolarů dnes. A to se bavíme jen o nákladech na výrobu, bez nákladů na dopravu, balení, marketing a jakékoliv provize. Jsem si prakticky jistý, že pokud by se konzole PS5 a Xbox X měly prodávat se ziskem jako běžná zařízení, tak by musely stát nejméně 649 nebo spíše 699 dolarů. Není divu, že dnes není možné sestavit PC s podobným výkonem z nových komponent, protože ty dotované nejsou.
SONY nicméně bude pokračovat v prodeji za dotované ceny 399/499 dolarů, a plánuje do konce března prodat celkem 7,6 milionů PS5 konzolí. Přidejme k tomu dalších 6 až 7 milionů Xbox X za stejnou dobu, a už je jasné, proč AMD nemůže jen tak zvýšit produkci také nedostatkových Radeon RX 6000 GPU a RYZEN 5000 CPU, jakkoliv i těch dodává na trh rekordní množství :(. Navíc i poptávka po konzolích stále výrazně převyšuje nabídku. Na mnohé zákazníky, kteří již konzoli objednali minulý rok, se dostane až někdy v průběhu jara, či dokonce později. Takže dostatek čipů a uklidnění situace v nejbližší době nehrozí :-/ …
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|