Název PLAYSTATION 5 je oficiálním názvem nové generace konzole. A AMD potvrdilo pár detailů.
Jak už víte, SONY (a vlastně i Microsoft), již poměrně neobvykle oznámily oficiálně, že nové generace konzolí budou na trhu a v prodeji za rok, tedy na Vánoční sezónu 2020. Obě firmy současně potvrdily úzkou spolupráci s AMD, která pro obě konzole opět dodá svůj hardware. Proti současným modelům ale dojde k výraznému technologickému posunu.

SONY aktuálně oficiálně potvrdila název novinky, bude se jmenovat opravdu PLAYSTATION 5, jak se obecně ale očekávalo. Bude vydána do prodeje na Vánoce 2020 a bude kompletně stavět na AMD řešení. Počítá se se zpětnou kompatibilitou a SONY s novou PS5 míří na 4K rozlišení a 120Hz.
- AMD dodá platformu na míru – staví na 7nm ZEN 2 a 7nm NAVI
Společnost AMD už připravila specializované řešení pro SONY, které se samozřejmě bude konstrukčně a parametrově lišit od běžných desktopových/mobilních verzí procesorů a grafik, ale v základu jde o to samé. Což je tedy zásadní, že kompatibilita a přístupnost pro vývojáře zůstane mezi novou generací konzolí a PC platformou zachována. SONY to trochu komplikuje na rozdíl od Microsoftu operačním systémem (MS používá Windows 10 i u XBOXu).
PLAYSTATION 5 tedy bude využívat 8jádrový (a pravděpodobně 16vláknový) RYZEN 3000 procesor 7nm architektury ZEN2. Grafická karta pak bude postavena na 7nm RADEON RDNA NAVI architektuře s podporou RAYTRACINGu. Půjde o GPU postavené na míru pro SONY PS5, architektura je samozřejmě stejná jako u RADEON NAVI grafik, což je zásadní z hlediska optimalizace her pro další roky. Stejný základ v podobě RYZEN 3000 a Radeon NAVI bude používat i Microsoft u nového XBOX, ale budou tam určité technologické odlišnosti proti SONY. Pro AMD a vývojáře her je nicméně zásadní, že obě konzole budou architekturou ještě podobnější moderním PC, kdy optimalizace her pro RYZEN/NAVI hodně věcí usnadní.

SONY se pak zaměřuje také na další aspekty, zejména nahrazení pomalého klasického HDD. PlayStation 5 dostane SSD a díky platformě AMD, která už nabízí PCIe 4.0 podporu, může SONY použít klidně NVMe PCIe 4.0 řešení s odpovídající rychlostí. Nárůst výkonu a snížení nahrávacích časů v této oblasti proti PS4 má být velmi znatelný.
Konzole dostane také USB Type-C, nový ovladač s odezvou, nové řešení zvuku. Zachována by měla být nadále BluRay optická mechanika pro 4K obsah. Nicméně konzole bude udělaná hlavně na digitální stahování a instalaci her. Každopádně z hlediska technologického vývoje her jsou nové AMD RYZEN a RADEON konzole PS5 a XBOX chystané do prodeje na Vánoce příští rok, velmi důležité. Na trhu budou nejspíše opět zhruba 5 let a budou je používat minimálně desítky až nakonec stovky milionů uživatelů. Z hlediska srovnání s PC, 7nm RYZEN 3000 procesory a Radeon NAVI grafiky máme na trhu již nyní. Protože konzole musí být cenově přístupné a efektivní, dá se předpokládat, že z hlediska výkonu samozřejmě nepůjde o high end.

Osobně si myslím, že procesor bude úspornější variantou odvozenou od RYZEN 7 3700X (bude mít ještě o něco nižší takty) a GPU bude stavět na nějaké speciální vylepšené verzi NAVI 10 (tedy bavíme se nejspíše o výkonu Radeon RX 5700 maximálně, protože výkonnější GPU by mělo moc vysokou spotřebu a cenu). Pro 4K 120FPS by to mělo stačit, samozřejmě se nebavíme o ultra detailech. I tak to bude velký skok proti současné generaci. Z hlediska paměti, počítám že minimem bude 16GB sdílené GDDR6 paměti, možná i více. Možná SONY sáhne dokonce po HBM. Z hlediska SSD, očekával bych 1TB PCIe 4.0 NVMe jako minimum, ale spíše 2TB QLC apod. Cenu konzole bych viděl do 15 tisíc. Ale tedy všechno až za rok, což je spousta času. Zní to fajn, konzole zase přestanou chvíli zdržovat vývoj her :).
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|