PlayStation 5 je vítězem souboje „NextGen“ konzolí proti Xbox X. Kdy dorazí nová generace?
Hernímu trhu se v roce 2023 velmi dařilo. Prodej herních PC, konzolí, příslušenství i her překročí 60 miliard dolarů (cca 1400 miliard korun)! Překvapení to samozřejmě není vůbec pro nikoho. Lidé si rádi hrají. A hrají si hodně a zájem o výkonný herní HW stále roste. Konzole jsou sice celkově mnohem menší platformou než PC, pokud jde o počet hráčů a celkové útraty za HW atd., ovšem rozhodně negenerují malá čísla. Pro spousta uživatelů je také PC příliš komplikovaná platforma na pochopení a používání, takže volí jednodušší a jednoúčelové konzole. Jakkoliv ty finančně vychází levněji pouze jako samotné zařízení, z hlediska cen her a možností kolem, jsou mnohem dražší platformou.
Souboj aktuální generace tzv. „NextGen“ konzolí má poměrně jasného vítěze. A tím je SONY a jeho PlayStation 5. Toho se od jeho vydání v roce 2020, prodalo už 50 milionů kusů. Největší konkurent Xbox X je výrazně pozadu. Za stejnou dobu se totiž prodalo „pouze“ 22,8 milionů kusů. A to Xbox Serie X a Xbox Série S dohromady. Odhaduje se tedy, že v souboji TOP verzí obou konzolí poráží v prodejích PS5 konkurenční Xbox X zhruba v poměru 3:1. To je prostě mizerný výsledek pro Microsoft, který jistě doufal ve větší úspěch a nedá se to označit ani za plichtu. Samozřejmě pokud jde o celkové prodeje, je z aktuálních konzolí, které jsou v tuto chvíli na trhu, vítězem Nintendo a jeho Switch. Toho se od roku 2017 prodalo už téměř 133 milionů kusů, byť výkonem, nabídkou her apod. nemůže samozřejmě současným konzolím, natož PC, zdaleka konkurovat.
Současná generace konzolí Sony a MS se pochopitelně celkově považuje za velmi úspěšnou. Speciálně s ohledem na fakt, že jde vlastně o x86 PC HW na míru. Poprvé tu máme konzole, které nemají výrazně odlišnou architekturu komponent od těch v herních PC, což si pochvalují zejména vývojáři her, kteří tak nemají problémy s tvorbou PC portů apod. Ladění a optimalizace je také méně komplikovaná, než v minulosti, kdy stejná hra musela zohledňovat zcela odlišný HW několika platforem, kde vycházela. Samozřejmě jde i o úspěch firmy AMD, která pro PS5 i Xbox dodává procesory RYZEN a grafické čipy RADEON. Obě hlavní konzole pohání RYZEN 7 procesor architektury ZEN 2 s 8jádry/16vlákny a RDNA 2 grafický čip. Obě konzole mají sdílenou 16GB GDDR6 paměť a používají Gen4 SSD řešení. Xbox dokonce jede na upraveném Windows OS. A samozřejmě ty desítky milionů dodaných procesorů a GPU ze strany AMD, mají velký význam, zejména s ohledem na vývoj herních technologií a optimalizace. Do statistik celkových prodejů CPU a GPU se ovšem z marketingových a PR důvodů firem, které statistiky sledují, nepočítají. Takže těch 22,5 milionů herních Radeon GPU pro PS5 a 7,6 milionu herních Radeon GPU pro Xbox jen za letošní rok 2023, se v celkových statistikách dodaných GPU mezi společnostmi Intel, NV a AMD, v běžných statikách, nakonec vůbec neobjeví. Přitom samozřejmě z hlediska výrobních kapacit nejde o zanedbatelný objem čipů, stejně jako nejde o zanedbatelný počet uživatelů, kteří je využívají.
Nicméně protože brzy začne rok 2024, a ten konzolový HW uvedený už v roce 2020 je beznadějně zastaralý, kdy nezvládá tak dobře vše, co by vývojáři rádi, už se mluví o nové generaci. SONY aktuálně udělalo malý technologický refresh ve formě fyzického odlehčení a zmenšení své PS5. Používá tedy 6nm výrobu pro původně 7nm čipy, ale na specifikace a architekturu jinak nesáhlo. Obecně se má totiž za to, že firma chystá výrazný půl-generační refresh ve formě uvedení PlayStation 5 PRO konzole. A to už na listopad 2024. Novinka má používat nadále stejný 4nm ZEN 2 RYZEN procesor od AMD, ovšem místo stávající Radeon RX 6000 grafiky (RDNA 2) s 36CU, má nově dostat RDNA 3 architekturu. Tedy RADEON RX 7000 řešení, a to s 60CU! Vedle toho má konzole mít také 18GHz paměti GDDR6 místo dosavadních 14GHz. Nárůst grafického výkonu by tedy mohl být v praxi až dvojnásobný, což rozhodně není zanedbatelné. Speciálně u výkonem tak omezené platformy, jako jsou konzole. Regulérní nová generace PlayStation 6 se pak nečeká dříve, jak v roce 2027.
U Microsoftu mají více o čem přemýšlet. Jejich Xbox X prodejně jasně prohrává s PS5, a proti PS5 PRO nebude konkurenceschopný vůbec. Aktuálně se objevily zprávy o tom, že MS výrazně změnil plány a strategii. Místo nějakého vylepšení stávající generace, uspíší vydání nové. Ta by měla místo 2028 dorazit „už“ v roce 2026. Využívat má přitom AMD ZEN 5 architekturu u CPU a RDNA 5 pro GPU. Tedy opravdu zásadní technologický a výkonový posun. Jenže prostě dříve jak v roce 2026 nedorazí, což znamená, že SONY bude mít stále navrch další bezmála další 3 roky. MS se tedy bude muset soustředit nepochybně na svou Game Pass službu a vydávání více her, které nebudou na PlayStation platformě vůbec k dispozici. Ostatně MS dnes vlastní celou řadu špičkových herních studií, nedávno kromě Bethesda koupila také Activision-Blizzard. Takže je evidentní, kde chce a jak chce MS vydělávat, kdy spousta lidí si zkrátka bude muset pořídit PC nebo Xbox, pokud si některé hry bude chtít zahrát. Ví také, že sice v souboji konzolí na počet prodaných kusů prohrává, ale vynahrazuje si to velikostí své platformy i díky Windows PC.
Každopádně v roce 2024 se tedy pravděpodobně dočkáme jen vylepšené půl generace od SONY a tedy PlayStation 5 PRO. Microsoft nejspíše nic nového nepředstaví a uvede rovnou zcela nový Xbox v roce 2026.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|