AMD prý dodá onu kombinovanou platformu RYZEN CPU s VEGA GPU a HBM na jediném PCB.
Protože současné konzole jsou vlastně x86 počítače s AMD procesorem a AMD grafikou, a v případě Xbox i běží na Windows 10, není udělání nové generace zase tak složité. Jak ostatně předvedlo SONY a předvádí i Microsoft. Zatím zlepšovali hlavně výkon grafiky a v případě MS i výkon celého systému, kdy fakticky i MS přešel na sdílenou GDDR5 jako používá PS4 od začátku. Nicméně nový Xbox Scorpio je podstatně výkonnější procesorově, graficky a má i více paměti.
SONY rozhodně není zvyklá už řadu let, aby neměla nejvýkonnější konzoli na trhu, a to se přesně letos stane. SONY tak prý prásklo do stolu a na příští rok chystá PlayStation 5. Tvrdí to alespoň velmi spolehlivý zdroj, který přišel i s přesnými informacemi o PS4 a PS4 PRO před jejich oficiálním oznámením.
Nicméně ono to není zase tak moc překvapivé. SONY už určitě na PS5 pracuje nějakou dobu. A to čistě jen proto, že je se současným konceptem PC konzole postavené na AMD extrémně spokojená. Výrazně překonala očekávání a nadšeni jsou i vývojáři. A jak si vyzkoušela s PS4 PRO může v rámci stejné generace udělat výrazný upgrade a zlepšení aniž by to mělo vliv na kompatibilitu her a nejen že tak osloví další uživatele, ale ještě si mnozí koupí tu lepší konzoli i když tu starší a slabší verzi měli jen krátce. Zkrátka zrychlí se cyklus obměny. A to znamená více peněz pro SONY a rychlejší vývoj technologií i her. MS příkladu SONY následuje s ještě výraznějšími změnami a posílením.
SONY tedy rozhodně vědělo, že bude muset reagovat. V současnosti také ví, co pro něj AMD chystá. Je velmi nepravděpodobné, už kvůli kompatibilitě her a jejich vývoji a spokojenosti se současným HW, že by měnilo dodavatele. Tím spíše, že AMD má hodně co nabídnout. Není tajemstvím, že AMD chystá nová velká SoC, postavená na RYZEN procesorech v kombinaci s VEGA GPU a sdílející HBM2 paměti vše na jednom menším PCB. Toto řešení bude výrazně výkonnější a efektivnější a ve správné konfiguraci bude cenově podobně náročné, jako dnešní řešení. Technologicky je navíc kompatibilita se současnými hrami i s těmi ve vývoji zaručena, naopak budou moci tvůrci ještě přidat díky využití lepší a modernější architektury CPU i GPU a práci s pamětí. AMD tuto platformu dokončuje tento rok a příští by měla jít na trh a je tak velmi pravděpodobné, že SONY bude na ní stavět.
SONY navíc ví, že musí zrychlit. PS4 Pro je sice výkonnější než původní PS4, ale na Scorpio nemá a to má i modernější prvky v rámci používané AMD platformy se speciální optimalizací a podle všeho dokáže nový Xbox pohánět hry v nativním 4K rozlišení, což PS4 Pro nedokáže. Vzhledem k tomu, že 4K je skoro standard dnes a 4K TV jsou běžně dostupné, bude to prostě nutnost.
PlayStation 5 přestavený z kraje příštího roku a uvedený na trh na Vánoční trh 2018 tak podle mého názoru není nijak překvapivým tahem. Naopak nutností, protože konzole už zase začínají brzdit vývoj her, přeci jen GPU nejsou tak silná, PS4 Pro má také jen 8GB paměti pro CPU i GPU atd. Každopádně je dobře, že se konzole konečně tak rychle mění a vylepšují, alespoň nám konzolisté nemusí závidět naše pravidelně obměňování komponent v našich PC a nezdržují tak vývoj. Každé dva roky vyměnit HW je dobrý postup …. Výkon hlavně grafiky naroste za rozumné peníze vždy znatelně. Každopádně PC a jeho univerzalitu a možnosti upgradů to zdaleka nedožene.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|